PolyPond skrev 2012-03-25 11:00:42 följande:
Det jag oroar mig för är att dilemmat över vilka slags människor som kommer att raderas ut med tiden.
Snart nog kommer vi att kunna välja bort barn av så många olika anledningar. När är ett liv värt att levas? När kan man som blivande förälder säga att "livet med ett sådant barn vill jag inte ha"?
Kommer barn med downs att födas?
Kommer det finnas barn med ADHD och ADD?
Ska bipoläritet utrotas?
Kommer dövhet att vara skäl nog att tas bort?
Kommer homosexuella barn att fortsätta födas?
Vi kan se på saken ur ett perspektiv av att göra mänskligheten mera frisk och välfungerande, men vad förlorar vi på köpet? Alla dessa människor har egenskaper och ger perspektiv som kan komma att gå förlorade för mänskligheten också.
Självklart kommer homosexuella, bipolära, barn med adhd/add osv att födas för det kommer alltid finnas de som inte bryr sig, som inte kommer testa sig och som kommer få "skadade" barn.
ADHD tex kommer ju i princip vara omöjligt att testa bort eftersom det finns mycket som tyder på att många som har den diagnosen fått skadan som ger upphov till den UNDER förlossningen, så hur fanken testar man vilka barn som kommer få minimala skador under en förlossning eller direkt efter?
Många som är döva föds inte döva, många som är blinda föds inte blinda osv osv. Så nog fasen kommer det fortsätta finnas en stooor variation av individer. Vad jag inte förstår är dock varför man vill att det ska födas sjuka individer som kan komma att få ett svårt liv, smärtsamt och med många följdsjukdomar och ev. dö långt i förtid bara för att man själv ska få "perspektiv"? Är inte det lite väl egoistiskt? (Talar nu inte nödvändigtvis om DS men däremot andra sjukdomar/fel som barn aborteras för)