• yourmama

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

"Ska barn som våra inte få finnas längre?"
    Den frågan ställer sig två mammor som debatterar i dagens Aftonblad med anledning av ett nytt blodprov som kommer göra det möjligt att upptäcka kromosomfel redan i vecka sju.
    Citerar:

"För vem klarar att säga nej till ett sådant test? Vem kommer att våga föda ett barn med kromosomfel när ansvaret att få ”rätt” sorts barn läggs på den som befinner sig i sjunde graviditetsveckan?"

"Den som lever med Downs syndrom och vi som har lyckan att få leva med människor med Downs syndrom vet vad som går förlorat."

Läs!

www.aftonbladet.se/debatt/article14554815.ab

• Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre
  • Selfish Geene
    ica skrev 2012-03-25 09:47:21 följande:
    Ja, hur fri blir aborten då. Och om alla felaktiga barn sorteras bort med abort. Hur kommer vi resonera om de som får syrebrist under förlossning med livslånga handikapp. Börjar vi kräva att en del ska sorteras bort. Var slutar vi?
    Du kanske kan ge något exempel på var och vilka som behandlar föräldrar till barn med funktionshinder illa!?

Vem/vilka är det som anser att föräldrarna får "skylla sig själva som inte valde abort"??  
  • a p h
    Selfish Geene skrev 2012-03-25 09:44:02 följande:
    Resonemanget "om man testar och gör abort ifall barnet har ds betyder det att barn  med ds i nte är välkomna i samhället" håller inte!

Syftet med fosterdiagnostik är att i största möjligaste mån undvika att barn föds med skador, det har inget att göra med värdet på redan födda barn (men motståndare till fosterdiagnostik gillar att låtsas att det är så.
    AnneH:s tramsande om "ett samhälle där alla är välkomna" är ett fantasikrig från hennes sida, de som förespråkar fosterdiagnostik är inte emot "ett samhälle där alla är välkomna", vi välkomnar också alla, även personer med ds, men vi tycker inte att någon ska behöva födas med ds i onödan

Det blir uppenbart när man byter ut "ds" mot andra sjukdomar och syndrom som också kan undvikas (tex ryggmärgsbråck)
  • ica
    Selfish Geene skrev 2012-03-25 09:52:27 följande:
    Du kanske kan ge något exempel på var och vilka som behandlar föräldrar till barn med funktionshinder illa!?

Vem/vilka är det som anser att föräldrarna får "skylla sig själva som inte valde abort"??  
    Jag har inte påstått att föräldrar med funktionshindrade barn behandlas illa. Men det kan ju bli ett ökat socialt tryck att en del kostar pengar vi inte har i samhället. Och tar resurser som andra behöver bättre. Tänkte på den danske läkaren i programmet om de två svenska kvinnorna som fick DS-barn. Sen finns det ju en långsiktig trend att samhället drar tillbaka sitt stöd. Att föräldrarna får dra hela lasset själva.
    Jag är rädd för att människovärdet nedvärderas. Få av oss är perfekta.
  • Selfish Geene
    ica skrev 2012-03-25 09:56:41 följande:
    Jag har inte påstått att föräldrar med funktionshindrade barn behandlas illa. Men det kan ju bli ett ökat socialt tryck att en del kostar pengar vi inte har i samhället. Och tar resurser som andra behöver bättre. Tänkte på den danske läkaren i programmet om de två svenska kvinnorna som fick DS-barn. Sen finns det ju en långsiktig trend att samhället drar tillbaka sitt stöd. Att föräldrarna får dra hela lasset själva.
    Jag är rädd för att människovärdet nedvärderas. Få av oss är perfekta.
    menar du att föräldrar till barn med funktionshinder får sämre stöd från samhället idag än tidigare??
  • Mad  as  snow
    a p h skrev 2012-03-25 09:48:17 följande:
    Finns väl ingen som önskar sig ett barn med DS eller en annan "skada"?! Många väjer  abort  efter RUL och/eller ett fostervattenprov då barnet visat sig ha någon avvikelse. Då sker abort i veckorna 19-22!  Om man vill behålla eller inte behålla är upp till var och en,  alla fattar sina beslut som känns rätt för just dem. Ingen behöver hyllas eller nedvärderas för sina beslut. Tycker det är bra att man ha möjligheten att välja och testa sig redan i v.7 , kunna fatta beslutet tidigare samt  bespara sig   trauman pga sen abort då man måste föda fram fostret.  För många är det inte ett alternativ att ta hand om ett "skadat" barn resten av sitt liv, medan andra välkomnar sina barn oavsett. Alla är vi olika, bara att acceptera

Det är just här jag tycker att diskussionen blir fel, eftersom det hamnar på individnivå. I den här tråden till exempel. Det kanske finns fog för det, men som jag har uppfattat själva trådstarten och grunden för den, så handlar det ju inte om enskilda individers beslut. Utan om vårdens krassa inställning till dessa tester, och den "vinst" man anser sig göra om man rensar ut så många foster med DS som möjligt. Att man slentrianmässigt nästan prackar på föräldrar dessa tester. Och så vidare. Men det halkar ju alltid in på det här med vad enskilda människor gör, och alla känner sig ansatta. Ingen ska behöva argumentera för ett såpass personligt och privat val som det här handlar om, anser jag. Men däremot tycker jag att diskussionen kring det som händer i Danmark just nu är väldigt intressant, och det faktum att man öppet pratar om de pengar man tjänar in på att abortera dessa foster. Jag har aldrig stött på liknande uttalanden när det gäller andra "fel", såsom exempelvis ryggmärgsbråck som har nämnts här i tråden. Det känns som att det rimmar väldigt illa med den typen av samhälle vi lever i och som de flesta vill ha, där man inte räknar människor i pengar på det sättet.
  • Sanna Ryan

Jag ska ha barn! 

Kan inte bry mig mindre om mina barn inte kommer ses som "perfekta" i andras ögon. Oavsett om barnen i magen skulle skilja sig från normen eller inte uppfylla andras krav så kommer jag älska dem lika mycket ändå. 

Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • Sanna Ryan

Jag har inte ens brytt mig om att kolla upp DS, kön eller liknande.

Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • Plutteli

*SUCK* Folk måste bli bättre att se skillnad på sak och person. Vill jag ha ett barn med DS? HELL NO! Skulle jag göra ett sådant blodprov om jag fick? Kanske. Beror helt på riskerna.

Hur som: Att man inte vill ha ett sjukt barn betyder inte att man vill att alla barn med den sjukdomen skall utrotas. Jag har en vän som har ett sjukt barn, sjukdomen sitter i hennes gener. Om de skaffar ett till barn finns risken att barnet också blir sjukt. Hon och hennes man är just nu inne på att inte skaffa barn igen men OM de gör det kommer de isf begära tester av barnet (ska tydligen gå att se om barnet är sjukt) så att de kan välja abort om barnet är sjukt. Betyder det isf att de inte vill att deras första barn skall finnas eftersom de inte vill ha ett till barn med samma sjukdom?

Det aborteras ju årligen lika många barn i sena graviditeter av ANDRA sjukdomsorsaker än DS, men ingen tycker att det är att försöka "utrota" de barnen? 

• PolyPond

Det jag oroar mig för är att dilemmat över vilka slags människor som kommer att raderas ut med tiden.
    Snart nog kommer vi att kunna välja bort barn av så många olika anledningar. När är ett liv värt att levas? När kan man som blivande förälder säga att "livet med ett sådant barn vill jag inte ha"?

Kommer barn med downs att födas?
    Kommer det finnas barn med ADHD och ADD?
    Ska bipoläritet utrotas?
    Kommer dövhet att vara skäl nog att tas bort?
    Kommer homosexuella barn att fortsätta födas?

Vi kan se på saken ur ett perspektiv av att göra mänskligheten mera frisk och välfungerande, men vad förlorar vi på köpet? Alla dessa människor har egenskaper och ger perspektiv som kan komma att gå förlorade för mänskligheten också.

• Plutteli
    PolyPond skrev 2012-03-25 11:00:42 följande:
    Det jag oroar mig för är att dilemmat över vilka slags människor som kommer att raderas ut med tiden.
    Snart nog kommer vi att kunna välja bort barn av så många olika anledningar. När är ett liv värt att levas? När kan man som blivande förälder säga att "livet med ett sådant barn vill jag inte ha"?

Kommer barn med downs att födas?
    Kommer det finnas barn med ADHD och ADD?
    Ska bipoläritet utrotas?
    Kommer dövhet att vara skäl nog att tas bort?
    Kommer homosexuella barn att fortsätta födas?

Vi kan se på saken ur ett perspektiv av att göra mänskligheten mera frisk och välfungerande, men vad förlorar vi på köpet? Alla dessa människor har egenskaper och ger perspektiv som kan komma att gå förlorade för mänskligheten också.
    Självklart kommer homosexuella, bipolära, barn med adhd/add osv att födas för det kommer alltid finnas de som inte bryr sig, som inte kommer testa sig och som kommer få "skadade" barn.
    ADHD tex kommer ju i princip vara omöjligt att testa bort eftersom det finns mycket som tyder på att många som har den diagnosen fått skadan som ger upphov till den UNDER förlossningen, så hur fanken testar man vilka barn som kommer få minimala skador under en förlossning eller direkt efter?
    Många som är döva föds inte döva, många som är blinda föds inte blinda osv osv. Så nog fasen kommer det fortsätta finnas en stooor variation av individer. Vad jag inte förstår är dock varför man vill att det ska födas sjuka individer som kan komma att få ett svårt liv, smärtsamt och med många följdsjukdomar och ev. dö långt i förtid bara för att man själv ska få "perspektiv"? Är inte det lite väl egoistiskt? (Talar nu inte nödvändigtvis om DS men däremot andra sjukdomar/fel som barn aborteras för)
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre