Inlägg från: ragatan |Visa alla inlägg
  • ragatan

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

Problemet är väl hur möjligheten till kontroll av genetiska avvikelser kommer att förändra synen på de barn som ändå föds med funktionshinder. Redan idag finns det en förfärande mängd människor som anser att ett funktionshinder, framförallt ett intellektuellt, på alla sätt omöjliggör ett bra liv. De ser inte människan, bara symptomen på den genetiska avvikelsen.

Inte ens genetiker tror att människan kan screena alla foster och garantera att alla föds friska. Man vet nämligen inte vad alla avvikelser leder till. Extrem snabbhet, styrka, immunitet mot vissa sjukdomar,....osv  Det finns många genetiska avikelser som skänker människan något som är bra. Och de är inte heller identifierade.

De barn som vid förlossningen förvärvar en funktionsnedsättning, barn som efter förlossningen drabbas av sjukdom/trauman som resulterar i livslång funktionsnedsättning, hur kommer synen på dem att påverkas? Det syns ju inte utanpå om skadan inträffade före eller efter födseln.

Min rädsla är den långsiktiga konsekvensen av gentisk rensning av människor med funktionsnedsättning. För det är vad det handlar om. Inte att "utrota" tex DS som en del skriver, utan att förhindra att MÄNNISKOR med DS föds. Redan idag ser man inte personer med funktionshinder som människor, de är synonyma med sina diagnoser och jobbiga, äckliga, farliga, störande och framförallt, kostsamma. Man erkänner inte att deras känslor är precis likadana som våra, vi som är "friska". Vi tror att deras liv är så mycket sämre eftersom de inte är som vi.

Man säjer att personer med funktionsnedsättning har ett liv är som är ovärdigt, plågsamt och ett lidande. Det kanske stämmer för en del, men långt ifrån alla.

Vem är det som ska bestämma vems liv som är värt att leva?

• ragatan
    linas fina skrev 2012-03-24 18:21:52 följande:
    Det är en svår fråga. Nånstans kan jag känna att om fosterdiagnostiken utvecklas så har föräldrar rätt att ta del av vad man vet om barnet. Och därifrån måste det ju vara upp till envar att avgöra om abort precis som det är valfritt att göra det av massa andra orsaker. Det betyder ju inte att man måste abortera någon med downs syndrom.
    En mycket svår fråga. Och jag tror inte att det finns något "rätt" svar. Självklart är det varje förälder som avgör hur de vill göra.
    Men frågan är, när testerna blir allt mer förfinade, hur samhället påverkar de blivande föräldrarna. Redan idag finns det människor som inte anser att en person med funktionshinder lever ett "värdigt" liv. Och de förfäktar abort i varje fall för att barn som föds med funktionshinder "lider" pga smärtor ody. Framförallt personer med intellektuell funktionsnedsättning, vilket tydligen är det allra mest plågsamma.
    Vad man missar är att hur förfinade testerna än är, kan de aldrig med säkerhet fastställa i vilken grad personen ska drabbas av funktionshindret. Man kan gissa och anta, men aldrig veta.
    Och funktionshinder är så mycket mer än DS. Nedsatt syn, hörsel, kortväxthet, osteoporos,....Snart kan man se att ens ofödda barn kanske kan drabbas av MS, parkinson, cancer osv. Hur ställer vi oss då?

Och vad händer när samhället i en hårdnande ekonomisk framtid bestämmer att barn som föds med genetiska avvikelser inte ska försörjas av samhället? Eftersom föräldrarna redan vet att barnet blir funktionshindrat, och ändå valt att föda, kanske kravet blir att föräldrarna ensamma bär det hela.ekonomiska och omvårdsmässiga ansvaret.

Och redan idag pratas det om att man ska "bekämpa sjukdomar", men vad man bekämpar är personer som föds med genetiska avvikelser, representerade av DS. Vad händer med oss som människor om vi rutinmässigt börjar sortera människor efter deras genkarta?

Om man ser bakåt i historien så har mänskligheten en förfärande förmåga att klassificera människor efter olika teorier. Rasbiologin är knappt 100 år.  Huvudmått och huvudform var tecken på olika raser, som i sin tur representerade människotyper och intelligenser. För att "rena" människorasen från ohyran, tvångssteriliserades människor. Nazisterna använde rasbiologin för att avrätta judar, homosexuella, romer och funktionshindrade.
    Idag ryser man och skakar på huvudet.

Idag vill somliga sortera redan innan födseln. Tanken kan tyckas god, rentav socialt och ekonomiskt välbetänkt. Men var stannar det? Och vem ska ha makten av fatta besluten?
  • ragatan
    MrsC74 skrev 2012-03-25 12:32:54 följande:
    Mad as snow : ja då läser i selektivt. Finns fler än jag i tråden som delar den åsikten som jag har.
    Dessutom är det det enda du väljer att kommentera i mitt inlägg.
    Jag tror för övrigt att det alltid kommer att fortsätta att finnas människor med DS. Människor kommer att fortsätta göra sin val som så som i dag. En artikel i en tidning är inte samma sak som att det är så det kommer att bli. Vi bor inte heller i Danmark.

Nej. Vi bor inte i Danmark, man om man följer tongångarna i debatterna (inte bara den på FL) så bådar det inte gott för människor med avvikelser här heller. Och att mammor till personer med DS reagerar oerhört starkt förstår jag, för de tar attackerna mycket personligt. De allra flesta personerna med DS både hör och förstår debatten om deras livskvalitet. Och den förs ovanför deras huvud, av andra som tar sej rätten att uttala sej och bedöma huruvida de lever ett bra liv eller inte. Få bemödar sej om att fråga dem själva.

Jag känner ingen mamma till ett funktionshindrat barn som motsätter sej abort bara för sakens skull. Vad jag, och många med mej, motsätter oss är en RUTINMÄSSIG sortering av människor, utan eftertanke. För att påstå att samhället inte skulle ställa krav på abort av foster som visar avvikelser är en utopi. I början kommer inte kravet att uttalas högt, men så småningom kommer det att göras justeringar som mer eller mindre tvingar människor att välja abort.
    Och visst, det finns övertygande sociala och ekonomiska skäl, men frågan kvarstår; Vad är ett liv värt och vem ska ha makten att bestämma det?
    Och varför är det dom som inte har någon närmare kontakt med eller kunskap om personer med funktionshinder som har de mest negativa uppfattningarna om sagda personer med funktionshinder?

Jag önskar att mitt barn hade fötts utan sina genetiska avvikelser (inte DS), men jag kan inte önska att mitt barn inte fötts alls. Jag hade hellre sett att forskningen riktade in sej på att lindra/bota symptomen på de genetiska avvikelserna istället för att bara identifiera dem och sortera dem som "icke önskvärda".

• ragatan
    Selfish Geene skrev 2012-03-25 15:48:03 följande:
    det är inte åsikterna som är trams, utan att du antyder att de som förespråkar fosterdiagnostik skulle ha något emot personer med funktionshinder, när det i själva verket handlar om att förespråka att människor ska slippa födas med skador om det kan undvikas
    Vad är skillnaden mellan människor med funktionshinder och att födas med skador? För nu antar jag att skador är vad detsamma som vi menar när vi säjer funktionshinder.
    "Slippa födas"? Det låter som man gör en välgärning. Hur många människor med DS tror du hellre inte funnits alls? De tester som görs idag kan bara säja att fostret har DS, inte i viken grad eller hur det kommer att påverka det framtida livet.

Och det är inte möjligheten till valet för den enskilda kvinnan vi vänder oss emot. Valet har funnits, och gjorts, länge. Utan det är vår rädsla för att kraven från sjukvården/samhället kommer att ställas på de blivande mammorna. Och med tanke på den syn och de åsikter som vädrats i den här, och andra trådar på FL, så är det inte konstigt att vi är rädda.

Tonen i den här tråden är ett litet exempel av hur våra funktionshindrade barn, nu främst barn med DS, betraktas av omvärlden. Prova och läs igenom den, det är obehaglig läsning. Inte bara synen på våra barn och förlöjligandet av oss som föräldrar.
    Att påstå att blivande mammor inte tar intryck av det är att ljuga, ingen vill föda ett barn som man vet kommer att bli illa mottaget och bemött.
    Men hur mycket fri vilja har man då?
  • ragatan
    Selfish Geene skrev 2012-03-28 06:55:02 följande:
    jag skulle inte ha något emot mitt eget barn heller om det föddes med en eller flera skador, men om jag till en rimlig kostnad (fysisk/ekonomisk/emotionell) kan förhindra det så gör jag det! (varför verkar det här så svårt att förstå?) 

Vill du ha ett barn med hjärtfel/ds/adha?? Eller skulle du föredra att barnet inte hade skadan?
    Ingen önskar sej barn med avvikelser. Ingen ifrågasätter individens rätt att välja.

Vad alla upprörs över är det som tex sker i Danmark, att människor inte bara uppmuntras till abort utan uppmanas till det. Då är det inte längre ett fritt val, då blir man utsatt för yttre påverkan/press att välja det som samhället/omgivningen föranstaltar som mest passande. Tanken att det blir rutin, styrt av omgivningens/samhällets förväntningar, snarare än ett genomtänkt val.

Det är trots allt inte bara funktioshindret men aborterar. Man aborterar personen. Lika lite som en människa med cancer ÄR cancer, är en person med DS enbart sitt syndrom.

Och det går inte att blunda för att en rutinmässig sortering av människor med avvikelser sänder signaler om att de har ett lägre värde som människor än "normala". Det är den utvecklingen som oroar, på många plan. Det räcker med att läsa kommentarerna om våra barn i tråden för att inse att många redan idag har svårt att se dem som människor.

I grunden tror jag vi är överens. Men vi pratar förbi varandra.
  • ragatan
    cruz skrev 2012-03-28 15:13:40 följande:
    Men var i tråden står det att man inte ser människor med DS som människor? Jag är för fosterdiagnostik men det betyder inte att jag inte ser människor med DS som något annat än människor. Människor som jag vill ska synas i samhället, som jag vill ska kunna bidra på ett eller annat sätt och självklart vara lika mycket värda som alla andra. Samma sak gäller människor med npf eller olika kromosomskador och syndrom. Men jag tycker att det är bra att blivande föräldrar kan välja. Jag känner en familj som har en multihandikappad dotter. Hon är extremt infektionskänslig, har nedsatt hörsel och syn, är gravt utvecklingsstörd och sover aldrig på nätterna. Nu har det visat sig att just detta kromosomfel är ärftligt också. Den familjen måste få ha en chans att välja bort ett foster som har samma kromosmskada som deras dotter när de vill ha ett syskon. Den familjen måste också få chansen att även välja bort ett foster med DS. De skulle gå under med ännu ett handikappat barn. Det går inte att screena allt, men det som går måste man tillåta eftersom det minskar familjers lidande. Det kommer fortfarande att födas barn med DS. Flera av mina vänner, som trots att de är lite äldre och därmed löper högre risk att få ett barn med DS har valt bort fosterdiagnostik. Ett barn med DS är ingen katastrof i deras liv utan ett barn som de har möjlighet att ta hand om på bästa sätt eftersom deras familjesituation tillåter det. Kan inte folk inse att det finns olika förutsättningar för olika människor? Jag kan omöjligt se någon annat resultat av fri abort och fosterdiagnostik som det används i Sverige idag än att det minskar lidande. Jag har själv ett funktionshindrat barn. Om det gick att screena för min sons funktionshinder så skulle jag tycka att det var toppen. Jag hade aldrig varit utan min son, men jag är förkrossad över den forskning som visat att barn som har samma handikapp som min son oftare far illa än normalstörda barn, just för att deras handikapp merför en stor press på familjerna. Jag tycker ändå att screening och abort är ett bättre alternativ än misshandel eller vanskötsel av barn.
     INGEN är emot den enskildes rätt att välja. Det är den systematiska sorteringen vi är rädda för och de konsekvenser det ger i människosyn. Jag lyssnade på genetikern som berättade entusiastiskt om hur man kunde förhindra att personer med DS föddes. Han såg inga problem alls med att systematiskt leta upp foster med DS och abortera dem, och såg fram emot att kunna lokalisera och sortera bort flera andra avvikelser Trots att det är omöjligt att på förhand avgöra hur mycket eller lite barnet kommer att påverkas av sin avvikelse.

Och om man skummar tråden så visar många kommentarer på en bristande förmåga att se personer med funktionshinder, företrädesvis personer med DS, som något mer än sitt funktionshinder. Man förutsätter att alla som har ett funktionshinder (särskit personer med intellektuella funktionhinder) lever ett sämre liv, att de lider på olika vis och/eller har smärtor. Det är de argument som ständigt framförs här och på andra ställen, och som måste bemötas för det är inte sant.

Att välja bort människor med funktionshinder för att de i högre utsträckning riskerar att mobbas, vanvårdas och/eller misshandlas är väl en konstig väg att bemöta problemet? Skulle kvinnomisshandel minska om minskade mängden kvinnor? Det är väl orsaken till misshandel som ska åtgärdas, inte offret?
    Och om orsaken till att funktionshindrade barn vanvårdas och/eller misshandlas är det väl inte barnen som ska försvinna? Är det inte attityder och bemötande av personer med funktionshinder som måste förändras?

Jag har också läst forskning om hur funktionshindrade barn har det, om det är samma sopm du läst vet jag inte. Men slutsatsen är inte att det är funktionshindret i sej som generar vanvård och misshandel, det är okunskap, frustration, trötthet och brist på stöd och hjälp.

Jag har full förståelse för de som inte orkar eller vill föda och ta hand om barn med funktionshinder. Det är ingen dans på rosor. Men jag hade hellre sett att forskningen riktat in sej på att bota/lindra avvikelsen än att "ta bort" personen.
  • ragatan
    ica skrev 2012-04-12 07:16:39 följande:
    Vilket jag tyckte är sorgligt. Att vara gravid och få veta att det är nåt fel på barnet är fruktansvärt nog ändå. Då skulle nog de flesta vilja få mer saklig information om hur skadat barnet kan vara och vad det rent krasst innebär. Inte behöva väga in att det blir dyrt för samhället. Att bestämma sig för abort och ibland är det relativt sent är nog det svårast man gör.
    Det finns ingen nu levande varelse som av ett test kan avgöra vilken grad av funktionshinder som en viss typ av genetisk avvikelse ger. Man kan ge en uppräkning av symptom som KAN uppstå av varierande grad, men det finns inget alls som säjer att det faktiskt blir si eller så. Det enda man vet är att barnet kommer att födas med tex DS. Och alla som vet lite om DS vet att om man skulle ställa upp alla personer med DS i det här landet bredvid varandra så skulle de vara lika olika varandra som samma antal "vanliga" människor.

Därför måste varje gravid själv få avgöra om ett test ska tas och hur man ska hantera eventuella resultat. Det ska inte göras rutinmässigt och framförallt ska inte sjukvården/samhället påverka valet.

Ingen av oss mammor med funktionshindrade barn (oavsett diagnos) är emot varken tester eller aborter. Vi vet vad det innebär att ha ett funktionshindrat  barn, positivt och negativt. Vad vi vänder oss emot är rutinmässigheten som tex Danmark infört. Varje val måste få vara personligt och genomtänkt.

Och jo, vi tar det inte bra när våra barn beskrivs som idioter, livsodugliga, lidande, plågade och allt vad som framkommit i tråden. Våra barn är människor. Och precis som alla andra har de känslor , drömmar och önskningar. De har bättre och sämre dagar. Om livet är så bra bara man är "frisk" varför är det så många ungdomar som skadar sej själva, som umgås med självmordstankar?  Det kanske inte är diagnosen som avgör om ens liv blir bra eller inte.
  • ragatan
    Alla människor föds med genetiska avvikelser av varierande grad. Det finns inga genetiska praktexemplar. Frågan är var varje avvikelse innebär för individen. Och det är något som ingen kan svara på med exakthet. Även om man kan konstatera DS hos ett foster, kan ingen expert hur duktiga de än är, tala om hur den personens framtid kommer att bli. Ingen vet graden av funktionshinder, hur stora svårigheterna blir och om det finns tilläggsdiagnoser. Man vet bara att det finns en extra kromosom. De kan bli högfungerande eller gravt funktionshindrade, men det kan igen svara på i förväg.

Det är omgivningen som bestämmer hur svårt ett funktionshinder är. I mörkret är den seende funktionshindrad, inte den blinde. Om alla talade teckenspråk skulle dövhet inte vara ett funktionshinder.

Även om ni inte kan tänka er att föda ett barn med funktionshinder, kan ni förstå hur vi föräldrar till funktionshindrade barn reagerar på era nedsättande uttalanden om våra barn? Det är ni som spär på våra barns funktionshinder och svårigheter med era fördomar och förutfattade meningar.De allra flesta personer med DS har en alldeles fantastisk livskvalitet. Prova att fråga några, de brukar njuta mer av sitt liv än gemene man. De lider mer sällan av depressioner än medelsvensson. Faktum är att de ofta personifierar innebegreppet Mindfullness, de lever här och nu och njuter av det. Men de behöver inte gå dyra kurser för att ta tillvara på livet, de gör det från födseln.
  • ragatan
    Buscemi skrev 2012-04-17 19:13:55 följande:
    Lägg ner det direkt. Du ska fan inte skuldbelägga oss som inte vill ha barn med ds!

Det andra är bara skitsnack. Personer med ds är inte lyckligare än andra. Det är ni föräldrar som försöker intala er det. 
    Att jag och andra föräldrar med mej, tar illa upp när barn med funktionshinder omtalas nedsättande innebär inget skuldbeläggande. Bara ett konstaterande att även om man inte vill ha ett barn mef unktionshinder behöver man inte tala nedsättande om de barn som har funktionshinder.
    Som förälder är det rätt normalt att ta illa upp om någon talar nedsättande om ens barn, oavsett vad det gäller.
    Jag hävdar och har hela tiden hävdat att var och en har rätt att välja själva. Men de ska inte utsättas för påtryckningar från omgivningen att välja bort funktionshindrade barn av socioenkonomiska skäl.

Personer med DS är inte lyckliga jämt,. Men överlag är de mer nöjda med sitt liv än gemene man.
    Pallas skrev 2012-04-17 20:37:32 följande:
    Har du några exempel på nedsättande uttalanden om DS? Jag har inte sett några, men tråden är ju lång...
    Bara det faktum att man förutsätter att ett liv som funktionshindrad inte är ett liv värt att leva är nedsättande. Inte bara mot personer med DS, utan med personer som  fötts med eller av olika skäl förvärvat ett funktionshinder senare i livet. Det allra värsta verkar vara att ha en utvecklingsstörning eller en hjärnskada. Att vara utvecklingsstörd verkar vara synonymt med att vara en dreglande idiot. Få har någon närmare kunskap eller förståelse för vad en utvecklingstörning innebär.

Ingen är intresserad av de andra konsekvenserna av att rutinmässigt sortera bort vissa människor (som i DK).
    Alla är fullt upptagna med att försvara sin rätt att välja abort. VIlket ingen velat ta ifrån dem.

Och för sista gången. Mitt barn har inte DS. Mitt barns funktionshinder syns inte på något prov överhuvudtaget. Men jag känner tillräckligt många människor med olika former av funktionshinder för att veta att det är inte så enkelt att bara döma deras liv som värdelöst.
    Det är dessutom fördomsfullt och inskränkt.
  • ragatan
    Pallas skrev 2012-04-18 21:44:49 följande:
    Nu är jag funktionshindrad själv och jag lovar dig att merparten av mitt liv definitivt inte varit värt att leva. Det finns inga tester för denna sjukdom i dagsläget. Är jag fortfarande fördomsfull när jag säger att jag gladeligen hade aborterat ett foster om det gått att screena för min sjukdom och jag fått ett positivt resultat? I dagsläget sitter jag med statistiken som säger att hälften av mina barn kommer att drabbas, jag kan bara hoppas att jag med min erfarenhet kan hjälpa dem till ett drägligare liv än jag haft om det händer.

Jag kan hålla med dig helt om att socioekonomiska påtryckningar för abort är vidriga. Det är inget jag vill se någonsin, men det hindrar mig inte från att tycka att screening för svåra sjukdomar/missbildningar är en bra grej.

Jag har aldrig motsatt mej screening eller aborter, eller att man ges möjlighet att testa för ärftliga sjukdomar. Jag har motsatt mej att använda screening som ett rutinmässigt sätt att sortera bort oönskade individer, alltså välja ut vissa "oönskade" diagnoser och därigenom indirekt utöva socioekonomiska påtryckningar.

Tongångarna i tråden har bitvis varit såna att även blindhet och dövhet nämnst som "otänkbara" funktionshinder. Att funktionshinder, oavsett vilket, per automatik  innebär  att livskvaliteten är så dålig att det är bättre att vara död går jag heller inte med på.

Jag tror dock mer på att satsa forskning på att bota/lindra i första hand, än att forska på att finna och sortera bort avvikelser.
  • ragatan
    Pallas skrev 2012-04-19 18:56:08 följande:
    Jag är ledsen, men jag får inte de här meningarna att gå ihop alls. Fattar jag rätt att det är själva rutinen du hänger upp dig på?
    Jag "hänger uppmej" på tanken att man som i Danmark, screenar och aborterar foster med DS av socioekonomiska skäl och utövar  påtryckning mot föräldrar för att de ska välja abort. 

Jag har aldrig motsatt mej det personliga valet, oavsett om fostret är friskt eller inte. Abort är en rättighet och den försvarar jag. Men valet ska varje individ få göra utan pekpinnar eller påtryckningar från samhället eller lobbygrupper.

Jag "hänger upp mej" på att man inte pratar om individer när det gäller funktionshinder, utan man klumpar ihop diagnosgrupper som om alla med samma diagnos vore exakt lika. Vilket inte är fallet. Många av dom som kommenterat i den här och andra tråder som handlar om DS eller funktionshinder visar en monumental okunskap och en skrämmande oförsonlighet gentemot personer med funktionshinder. Framförallt personer med någon form av utvecklingstörning.
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre