Inlägg från: ica |Visa alla inlägg
  • ica

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

Loriyana skrev 2012-03-21 19:35:23 följande:
    Jag tycker det är en extrem fara att sortera bort barn för att de inte är "perfekta". En del av faran är att vi kommer att anta att alla som blir gravida med ett barn som har ett funktionshinder kommer att sålla bort barnen. Om man väljer liv före död så kommer man få höra saker som "du får skylla dig själv om du har det svårt, du valde att inte abortera" istället för att få det stöd och den hjälp man behöver.

Man talar om "fri abort" i Sverige? Men vilken slags frihet rör det sig om egentligen när man behandlas som en tredje klassens medborgare om man gör "fel" val? Är det verkligen "frihet"? Det förväntas att man ska abortera om barnet är sjukt, om man är ung eller om man är ensamstående...annars "får man skylla sig själv". Vilket slags "val" är det egentligen? Abortera - få förståelse och tolerans. Behålla = behandlas som skit.  
    Ja, hur fri blir aborten då. Och om alla felaktiga barn sorteras bort med abort. Hur kommer vi resonera om de som får syrebrist under förlossning med livslånga handikapp. Börjar vi kräva att en del ska sorteras bort. Var slutar vi?
  • ica
    Selfish Geene skrev 2012-03-25 09:52:27 följande:
    Du kanske kan ge något exempel på var och vilka som behandlar föräldrar till barn med funktionshinder illa!?

Vem/vilka är det som anser att föräldrarna får "skylla sig själva som inte valde abort"??  
    Jag har inte påstått att föräldrar med funktionshindrade barn behandlas illa. Men det kan ju bli ett ökat socialt tryck att en del kostar pengar vi inte har i samhället. Och tar resurser som andra behöver bättre. Tänkte på den danske läkaren i programmet om de två svenska kvinnorna som fick DS-barn. Sen finns det ju en långsiktig trend att samhället drar tillbaka sitt stöd. Att föräldrarna får dra hela lasset själva.
    Jag är rädd för att människovärdet nedvärderas. Få av oss är perfekta.
  • ica
    Selfish Geene skrev 2012-03-25 10:12:18 följande:
    menar du att föräldrar till barn med funktionshinder får sämre stöd från samhället idag än tidigare??
    Ja, visst är det så. De flesta föräldrar med sjuka/funktionshindrade barn får slåss med näbbar och klor för att få den hjälp de har lagstadgad rätt. Jag har inte gjort eller läst nån undersökning. Men jag har en barndomskompis med ett medfött fysiskt funktionshinder och hennes mamma är chockad över hur det är nu. För hon fick allt stöd utan att bråka alls. Så nog måste det vara en förändring. Reglerna runt personlig assistans har ju stramats åt.
  • ica
    Selfish Geene skrev 2012-03-28 06:55:02 följande:
    jag skulle inte ha något emot mitt eget barn heller om det föddes med en eller flera skador, men om jag till en rimlig kostnad (fysisk/ekonomisk/emotionell) kan förhindra det så gör jag det! (varför verkar det här så svårt att förstå?) 

Vill du ha ett barn med hjärtfel/ds/adha?? Eller skulle du föredra att barnet inte hade skadan?
    Alla vill ha ett friskt barn och ingen vill ha ett sjukt. Men likväl föds det sjuka och handikappade barn. Men jag har hellre ett DS-barn än en psykopatbarn.
  • ica
    MrsC74 skrev 2012-03-28 11:09:25 följande:
    Ica: vad är ett psykopatbarn?
    Ett barn som är psykopat. Dvs inte har medkänsla och förståelse bl a.
  • ica
    MrsC74 skrev 2012-03-30 09:47:15 följande:
    Ica: tror du att ett barns föds så? Ofta finns det ju yttre omständigheter.
    Nej. Det föds man inte till utan blir. Antagligen spelar föräldrarna den största rollen. Men inte kan soc ta barn från föräldrar. En annan debatt.
  • ica
    infragilis skrev 2012-03-30 10:57:13 följande:
    Fast just psykopati beror ju på en skada i pannloben, förvärvad eller medfödd. Det beror inte på föräldrar och uppfostran.
    Är det verkligen så?
  • ica
    Sarah f skrev 2012-03-31 15:00:55 följande:
    Yes.
    Fast empati och medkänsla är ju också nåt vi lär oss och utvecklar. Så jag undrar om en del inte fostras till det av sina föräldrar.
  • ica
    Thedrjohn skrev 2012-03-31 23:04:53 följande:
    Jag är medicinsk forskare -disputerad i klinisk genetik sen 6 år tillbaka. Men det är bara en parentes, Loriyana har just skrivit ett av mest insiktsfulla inläggen jag läst på FB.

Däremot så handlar väl frågan om det är moraliskt riktigt att välja bort blivande barn. Är det värre med att testa för DS och abortera eller testa för kön och abortera? Är det ett steg på väg mot designade bebisar? Jag vet inte, men vet att forskningen ligger före människors förmåga att förstå etik och hitta fungerande lagar. Ofta är det frågor ingen vill ta i med tång.
    Om ett foster vore en människa så skulle vi väl knappast kallas foster. Sen är det typiskt att ju mer utbildning nån har desto ödmjukare är de.
  • ica
    Who skrev 2012-04-04 08:37:33 följande:
    Men alltså, är det verkligen så att acceptansen för barn med Downs har minskat sedan screeningen började? Jag tycker att det verkar precis tvärtom, förr verkade ju folk med downs ses som några lustiga sagofigurer som ingen riktigt fattade var de kom ifrån, om man går lite längre tillbaks i tiden brukade barn med Downs lämnas bort. 

Jag tycker att det är positivt att kunna upptäcka sådant i förväg och att kunna göra ett val, det kommer att innebära att de barn med Downs som faktiskt föds kommer att vara önskade och att de föräldrar som har valt att behålla verkligen har tänkt igenom vad det innebär för dem. 

Vi screenar inte för det i Sverige. Danmarks gör det och där har det minskat radikalt.
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre