Inlägg från: Alisa |Visa alla inlägg
  • Alisa

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

Selfish Geene skrev 2012-03-26 16:59:08 följande:
    jag tillhör dem som skulle kunna sorteras bort efter fosterdiagnostik, mina båda söner likaså (vi bär på samma kromosomavvikelse)
    Jag har inga problem med att någon väljer abort om de får veta att deras foster bär på samma skada som jag och mina söner har 

problemet är att redan födda människor tenderar att ta människors beslut över sina ofödda foster alldeles för personligt.
    Ni borde försöka förstå att deras beslut inte handlar om er öht!
    De vill bara skapa bästa möjliga förutsättningar för sina barn
    Bra inlägg. 
  • Alisa
    Abby76 skrev 2012-03-25 19:06:00 följande:
    Om inte jag är ute och cyklar helt, vilket jag inte tror så får man redan idag efter ett moderkaksprov/fostervattensprov veta barnets könskromosomer om man önskar (vissa kanske inte vill veta). Så jag är rätt övertygad om att det redan idag sker aborter efter moderkaksprov för att fostret har "fel" kön (det kan ju lika gärna vara pojkbarn som inte önskas av någon. Jag tycker att det är tråkigt. Men det är ju fortfarande kvinnan som är gravid som bestämmer om hon vill göra abort eller inte och före utgången av vecka 18? får man besluta själv.

Idag gör man ju inte heller screening av foster för multifaktoriella sjukdomar (t.ex. diabetes), utan det är ju tillstånd/sjukdomar som har en direkt koppling mellan genotyp och sjukdom/syndrom/defekt och det tycker i alla fall jag är bra.

Att man inom överskådlig framtid skulle kunna screena för sexuelläggning är väl knappast troligt.

Personligen kan jag tycka att det kanske vore på sin plats med någon form av genetisk väglening till blivande föräldrar om man nu ska erbjuda alla fosterdiagnostik, kan tänka mig att informationen som lämnas inför testen kanske inte alltid är den bästa och det är ju tråkigt. Man ska ju få korrekt information om vad man har möjlighet att testa för och vilket svar man får.
    Jag fick veta v11+5 att jag väntade en son, så ja det kan man få. 
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre