Matteratsi skrev 2012-03-19 21:37:17 följande:
Men hallå! Vad är det som hindrar alla nollor här från att se bortom sig själva? TS frågar om surrogatmödraskap skall vara tillåtet, inte om någon kan tänka sig att vara det.
Den grundläggande frågan är: Vad skall man få göra med sin kropp och det kroppen kan producera? Tag ställning till följande:
1. Ska det vara tillåtet att hyra ut, dvs ta emot pengar, sin livmoder för en graviditet?
2. Ska det vara tillåtet att sälja ägg för pengar?
3. Ska det vara tillåtet att hyra, dvs betala pengar, en livmoder för en graviditet?
4. Ska det vara tillåtet att köpa ägg?
5. Idag är det tillåtet att sälja sperma för pengar (man får 300-500 kr). Ska det fortsatta vara så (betänk vad du svarat på fråga 1 och 2)?
6. Riksdagen planerar att öka möjligheterna att köpa sperma genom att singelkvinnor ska få insemineras. De får då betala c 3000 kr för en behandling, vilket inkluderar sperman och en plastspruta. Ska det fortsatt vara tillåtet (betänk vad du svarat på fråga 3 och 4)?
7. Idag är förbjudet att köpa sex. Ska det fortsatt vara så (betänk vad du svarat på fråga 3, 4 och 6)?
8. Idag är det tillåtet att hyra ut sin kropp för sexuella syften (sälja sexuella tjänster). Ska det fortsatta vara så (betänk vad du svarat på fråga 1, 2 och 5)
Min inställning, just nu, är som följer
1) Ja. Som den liberala person jag är så ser jag, åtminstone inte just nu, någon anledning att hindra någon att ta betalt för att vara surrogatmoder. Det är förvisso mer intrusivt än, säg, hyra ut sig själv och sina tjänster som pizzabud men principiellt ser jag inga hinder. Mina tveksamheter kring det hela ligger i att en graviditet innebär faktiska risker för den gravida men å andra sidan låter vi folk jobba som stuntmän, också.
2) Ja. Jag ser inget problem med att man säljer förnyelsebara resurser från sin egen kropp om det finns efterfrågan, det må gälla sperma, blod, ägg eller annat. Jag är inte helt ok med försäljning av oförnyelsebara resurser dock, såsom njurar e d.
3) Ja. Naturligtvis måste det finnas någon form av kontrollapparat involverad så att det inte handlar om att kvinnor från tredje världen exploateras av "hallickar" med stöd av desperata barnönskande personer i väst eller liknande utnyttjande.
4) Ja.
5) Ja.
6) Ja. Jag tillägger att detta svar endast gäller vad avser huruvida det skall vara tillåtet. Jag gör inga värderingar av tillvägagångssätt eller kostnad.
7) Principiellt nej. Jag är dock medveten om att situationen i verkligheten är som sådan att utsatta kvinnor alltför lätt hamnar i en situation där de utnyttjas och detta måste naturligtvis tas hänsyn till. Jag ser inga egentliga problem med att en person helt frivilligt säljer sex på ett säkert sätt till en köpare på en vit marknad med rimliga ersättningar osv.
8) Ja.