• Thedrjohn

Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?

In-vitro fertilisering (IVF) är numer vanlig praxis i Sverige för par och ett förslag om inseminering för ensamstående kvinnor är under utredning. Den första bebisen som föddes med IVF har nu hunnit bli 30 år.

I jämlikhetens tecken debatteras hur man "skaffar" barn utan att den förälder som ska uppfostra barnet bär det.
    I DN idag rapporteras att en kommitte ska tillsättas för att utreda surrogatmödraskap. Ska surrogatmödraskap vara tillåtet, ska samhället betala för det och i så fall varför? Vilka restriktioner ska finnas mm.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?
  • U never saw me
    trubbelsnåd skrev 2012-03-14 13:31:52 följande:
    Homosexuella kan inte heller få barn, av fysiska orsaker.
    Ok det var kanske en dålig formulering, men när jag skrev fysiska orsaker så menar jag fysiska defekter eller sjukdomar som gör att personen inte är fertil.
  • cloudberry79

Ja, om det är 1:altruistiskt surrogatmödraskap, alltså så man bara får betalt för de kostnader som uppstår i form av  inkomstbortfall, resor etc. och 2:Fullständigt surrogatmödraskap, dvs inplanterat embryo i ägg som inte är kvinnans eget. På så sätt skyddar man både föräldrar och surrogatmamma från exploatering. Kvinnan ska både kunna göra abort och besluta om avbrytande av graviditeten i förväg på samma sätt som om hon blivit gravid på vanligt sätt med eget barn.

Sur, grinig och på smällen.
  • Mandel

Varför inte surrogatmödraskap? Fast jag ser inte att statens skulle vara med och betala någon för det utan det får då ske en överenskommelse mellan inblandade parter.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thedrjohn
    Pentagram skrev 2012-03-14 13:30:50 följande:
    Till surrogatmamman, antar jag du menar. Jag har ingen egentlig uppfattning om vad som borde vara lämplig ersättning för surrogatmödraskap även om den rimligtvis bör vara betydligt högre än vad en spermadonator får. Visst, man kanske kunde låta marknadskrafterna avgöra men det är ju inte precis ett sätt att säkra sig mot utnyttjande av de desperata. Tillkommer ju kostnader för själva vårdapparaten också samt funderingar kring hur mycket som bör subventioneras.
    Jag tillägger att jag resonerar utifrån att surrogatmodern är svensk medborgare snarare än att det handlar om en kvinna från tredje världen, typ.
    Jag ser att jag skrev lite luddigt men du tolkade rätt. Jag tycker att om det ska bli tillåtet måste nog ersättningen vara ganska så rejält tilltagen för att kompensera för missad arbettstid och vård mm. Men vid riktigt hög ersättning kan det nog, som du skriver, bli problem med utnyttjande även av svenska kvinnor, men jag har svårt att säga hur mycket. En miljon kanske skulle locka vissa som ekonomiskt incitament?
  • Robocopa
    trubbelsnåd skrev 2012-03-14 13:31:52 följande:
    Homosexuella kan inte heller få barn, av fysiska orsaker.
    det kan de visst (oftast) men inte nödvändigtvis med varandra.
  • Minza83

jag tycker att det skulle vara tillåtet! men under särskilda premisser!

det jag tänker mig är till exempel att en nära vän/släkting/syskon till mig inte kan bära sitt barn själv.. men att både hon och hennes man har god kvalitet på ägg+spermier.
    Så skulle jag absolut vara den som skulle ställa upp som "moderskepp" i 9månader.
    och visst jag skulle alltid ha en särskild koppling till barnet, men att få ge t.ex min syster den finaste gåvan i livet det skulle jag göra alla gånger!!! bara rent hypotetiskt nu då alltså. ;)

jag tycker det är en helt annan fråga om singelkvinnor som inseminerar sig för att få barn på egen hand..
    den frågan är mycket mera kontroversiell..... att tillåta att barn växer upp utan en pappa? är det rätt?
    även om det såklart kan ske ändå, människor dör ju, människor skiljer sig och många pappor tar inte sitt ansvar.
    men att medvetet skaffa barn där man avser att leva ensam med sitt barn utan att då ha en fadersfigur för barnet?
    jag vet inte jag....
    men det är också kanske för att jag själv inte skulle kunna tänka mig att göra så - har inget emot dem som gör det, är ju bra att möjligheten finns i danmark.... :) 

• Robocopa
    ShiningStar83 skrev 2012-03-14 13:39:14 följande:

det jag tänker mig är till exempel att en nära vän/släkting/syskon till mig inte kan bära sitt barn själv.. men att både hon och hennes man har god kvalitet på ägg+spermier.
    Så skulle jag absolut vara den som skulle ställa upp som "moderskepp" i 9månader.
    och visst jag skulle alltid ha en särskild koppling till barnet, men att få ge t.ex min syster den finaste gåvan i livet det skulle jag göra alla gånger!!! bara rent hypotetiskt nu då alltså. ;)
  • Thedrjohn
    ShiningStar83 skrev 2012-03-14 13:39:14 följande:

jag tycker det är en helt annan fråga om singelkvinnor som inseminerar sig för att få barn på egen hand..
    den frågan är mycket mera kontroversiell..... att tillåta att barn växer upp utan en pappa? är det rätt?
    även om det såklart kan ske ändå, människor dör ju, människor skiljer sig och många pappor tar inte sitt ansvar.
    men att medvetet skaffa barn där man avser att leva ensam med sitt barn utan att då ha en fadersfigur för barnet?
    jag vet inte jag....
    men det är också kanske för att jag själv inte skulle kunna tänka mig att göra så - har inget emot dem som gör det, är ju bra att möjligheten finns i danmark.... :) 
    Vilken fantastisk vän/släkting Du måste vara för surrogatmödraskap tillsammans med organdonation känns som den ultimata altruistiska handlingen. Jag trodde nog att frågan om surrogatmödraskap skulle ses som mer kontroversiell än IVF för ensamstående men det beror nog på i vilket sammanhang man tänker sig surrogatmödraskapet.
  • Pentagram

Jag erkänner att jag reflexmässigt tänkt på det hela utifrån en situation där sperman kommer från en ensamstående man som planerar att vara singelpappa med barnet och där ägget de facto kommer från surrogatmodern (dvs, hon är den egentliga genetiska modern). Om vi pratar om ett inplanterat ägg från någon annan kvinna så är jag lite osäker på om jag accepterar att surrogatmoderna skulle kunna välja att behålla barnet för då börjar det mer likna kidnappning...

• Stjärnfall76

Det var två frågor i en, så jag visste inte riktigt hur jag skulle svara.... jag tycker det ska vara tillåtet, absolut. lagar måste skrivas om så de fungerar i praktiken.

Om staten ska subventionera det.... vet ej. man kan ju inet få allt, först IVF sedan insemination och sist surrogat betalt, det blir ju säkert minst 100 000 per par. Men man kanske kunde få en peng och sedan välja metod.

Men jag tycker inte staten ska förbjuda surrogat.

Lagarna måste dock fungera. om det inte är surrogatmammans ägg eller spermier, så borde inte valet om att få behålla barnet ens finnas. inget i barnet är hennes.

Om ägget är surrogatmammans, så blir det svårare om hon ångrar sig under graviditens gång..... kan inet svara hur jag tycker där....           

Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?