ShiningStar83 skrev 2012-03-14 13:39:14 följande:
jag tycker att det skulle vara tillåtet! men under särskilda premisser!
det jag tänker mig är till exempel att en nära vän/släkting/syskon till mig inte kan bära sitt barn själv.. men att både hon och hennes man har god kvalitet på ägg+spermier.
Så skulle jag absolut vara den som skulle ställa upp som "moderskepp" i 9månader.
och visst jag skulle alltid ha en särskild koppling till barnet, men att få ge t.ex min syster den finaste gåvan i livet det skulle jag göra alla gånger!!! bara rent hypotetiskt nu då alltså. ;)
jag tycker det är en helt annan fråga om singelkvinnor som inseminerar sig för att få barn på egen hand..
den frågan är mycket mera kontroversiell..... att tillåta att barn växer upp utan en pappa? är det rätt?
även om det såklart kan ske ändå, människor dör ju, människor skiljer sig och många pappor tar inte sitt ansvar.
men att medvetet skaffa barn där man avser att leva ensam med sitt barn utan att då ha en fadersfigur för barnet?
jag vet inte jag....
men det är också kanske för att jag själv inte skulle kunna tänka mig att göra så - har inget emot dem som gör det, är ju bra att möjligheten finns i danmark.... :)
Vilken fantastisk vän/släkting Du måste vara för surrogatmödraskap tillsammans med organdonation känns som den ultimata altruistiska handlingen. Jag trodde nog att frågan om surrogatmödraskap skulle ses som mer kontroversiell än IVF för ensamstående men det beror nog på i vilket sammanhang man tänker sig surrogatmödraskapet.