• Thedrjohn

Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?

In-vitro fertilisering (IVF) är numer vanlig praxis i Sverige för par och ett förslag om inseminering för ensamstående kvinnor är under utredning. Den första bebisen som föddes med IVF har nu hunnit bli 30 år.

I jämlikhetens tecken debatteras hur man "skaffar" barn utan att den förälder som ska uppfostra barnet bär det.
    I DN idag rapporteras att en kommitte ska tillsättas för att utreda surrogatmödraskap. Ska surrogatmödraskap vara tillåtet, ska samhället betala för det och i så fall varför? Vilka restriktioner ska finnas mm.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?
  • Bea Nääs
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-16 07:26:24 följande:
    Vad skulle det kunna tänkas kosta att anlita en surrogat i sverige förresten? Undrar också om någon vet om adoption är subventionerat?
    Vad menar du med  ordet surrogat? Är det en människa du kallar för surrogat? Det låter väldigt konstigt, tycker jag. Jag är HELT emot surrogatmödraskap eftersom jag anser att en livmoder inte skall kunna hyras ut, en kvinna skall inte under några omständigheter vara ett avelsdjur.
  • Nean79

Jag tycker absolut att det ska tillåtas. Barn är fantastiska och att bli förälder är underbart, det är en glädje jag hoppas att alla människor ska få uppleva. Om man kan lösa det med surrogatmödraskap så tycker jag att det är fantastiskt. Jag hade absolut kunnat tänka mig att ställa upp, fast kanske i första hand för ett syskon eller en nära vän som inte lyckats på egen hand.

• Äppelpaj80

Ja med surrogat syftar jag på surrogat mamma. Jag är helt för detta. Tycker man har rätt att göra vad man vill med sin kropp så länge man inte skadas själv eller skadar andra. Att likställa det med att vara ett avelsdjur tycker jag är lite snett. Livmodern är ett organ som kan komma till nytta för andra. Precis som jag kan välja att donera en njure till någon som behöver den ska jag kunna hyra ut min livmoder till den som behöver det. Inte för att jag själv vill. Men hade jag tex en syster som var barnlös skulle jag kanske överväga att bära hennes barn. Tycker att möjligheten ska finnas.

• yimby

Nej, nej, nej! Ska varken tillåtas eller subventioneras.

• Matteratsi
    TwistedSister skrev 2012-03-14 17:07:27 följande:
    Men den som donerar ett organ får inga pengar, utom från försäkringskassan för förlorad arbetsinkomst eftersom man kommer få spendera några veckor på sjukhus. Så som jag tänkte det ska surrogatmamman ställa upp frivilligt, och alltså får man inte betala någon för att ställa upp. 

Om vi ska få betala surrogatmammor så blir frågan svårare att ta ställning till, men i konsekvensens namn måste vi även legalisera prostitution då för om man får lov att sälja sin kropp kan väl inte syftet spela någon roll? Angående import av organ så skulle jag inte tro det existerar om du menar att svenska läkare på svenska sjukhus utför operationen sen. Man kan ju liksom inte komma till sjukhuset och ta med sitt eget organ utan det är sjukhuset som står för att ordna fram detta efter den kö och prioriteringsordning som finns.  
    Men hallå! Du syftar på existerar redan. De som säljer sperma får 300-500 kr per gång. De får pengar oavsett omkostnader eller inte. Kolla runt lite på nätet så ser du att spermasäljare, som jag tycker de bör kallas eftersom de inte donerar utan säljer, gör det för pengarna. Det är inte mycket pengar, men de flesta prostituerade gör också det bara en gång för att få lite extra.
    Dessutom är lagligt att sälja sex men inte att köpa. Min mening är att de kvinnor som köper sperma (kostar 3000 kr) i själva verket köper sex.  
  • MissSummer

Säger nej till subvention och att det ska vara lagligt. Hur man än vänder och vrider på det så bäddar det för exploatering. Visst är det upp till var och en men är det pengar inblandat blir det hela långt mer komplext än så.

• Matteratsi
    MissSummer skrev 2012-03-17 21:57:40 följande:
    Säger nej till subvention och att det ska vara lagligt. Hur man än vänder och vrider på det så bäddar det för exploatering. Visst är det upp till var och en men är det pengar inblandat blir det hela långt mer komplext än så.

Miss Summer läs mitt inlägg #35..exploateringen finns redan!! Män säljer sperma
  • cloudberry79
    Matteratsi skrev 2012-03-17 22:13:17 följande:
    Miss Summer läs mitt inlägg #35..exploateringen finns redan!! Män säljer sperma
    Å andra sidan är inte spermaförsäljning någon invasion av donatorns kropp, som äggdonation och surrogatmödraskap är. Det är till och med mindre invasivt än att ge blod eller blodplasma. Ersättningen för spermadonation borde vara max resekostnader och en symbolisk summa (som vid blod eller plasma). Och sex är det inte, i så fall är det att köpa sex om man tar emot blod vid en olycka.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Matteratsi
    cloudberry79 skrev 2012-03-18 09:00:26 följande:
    Å andra sidan är inte spermaförsäljning någon invasion av donatorns kropp, som äggdonation och surrogatmödraskap är. Det är till och med mindre invasivt än att ge blod eller blodplasma. Ersättningen för spermadonation borde vara max resekostnader och en symbolisk summa (som vid blod eller plasma). Och sex är det inte, i så fall är det att köpa sex om man tar emot blod vid en olycka.

Cloudberry, kan så vara ingreppet är värre vid äggdonation och surrogatmödraskap. Det är väl därför ersättningen är högre. Men strkturen och bevekelsegrunderna är desamma; man gör det för pengar precis som prostituerade. Att kvinnor köper sperma har dessutom hållit på många år utan att någon (mer än jag reagerat).
    Och - jo - det är sex det handlar om. Kvinnor tillfredsställer sitt behov av att bli gravida genom att köpa sperma av män som behöver pengar. Barnlängtan är det inte eftersom den längtan som dessa kvinnor känner inte tillfredsställs av barn. Ge dem ett adopitvbarn eller en kompis barn så får du se. Visst vill de ha barn, men primärt handlar det om att tillfredsställa en graviditetskåthet
  • cloudberry79
    Matteratsi skrev 2012-03-18 11:28:48 följande:
    Cloudberry, kan så vara ingreppet är värre vid äggdonation och surrogatmödraskap. Det är väl därför ersättningen är högre. Men strkturen och bevekelsegrunderna är desamma; man gör det för pengar precis som prostituerade. Att kvinnor köper sperma har dessutom hållit på många år utan att någon (mer än jag reagerat).
    Och - jo - det är sex det handlar om. Kvinnor tillfredsställer sitt behov av att bli gravida genom att köpa sperma av män som behöver pengar. Barnlängtan är det inte eftersom den längtan som dessa kvinnor känner inte tillfredsställs av barn. Ge dem ett adopitvbarn eller en kompis barn så får du se. Visst vill de ha barn, men primärt handlar det om att tillfredsställa en graviditetskåthet
    Uppenbarligen är du helt förvirrad, så dina uttalanden kräver inget svar. Ingen jävel vill vara gravid, prova själv. Det är barnet det handlar om, det EGNA barnet.
    Sur, grinig och på smällen.
Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?