TwistedSister skrev 2012-03-14 17:07:27 följande:
Men den som donerar ett organ får inga pengar, utom från försäkringskassan för förlorad arbetsinkomst eftersom man kommer få spendera några veckor på sjukhus. Så som jag tänkte det ska surrogatmamman ställa upp frivilligt, och alltså får man inte betala någon för att ställa upp.
Om vi ska få betala surrogatmammor så blir frågan svårare att ta ställning till, men i konsekvensens namn måste vi även legalisera prostitution då för om man får lov att sälja sin kropp kan väl inte syftet spela någon roll? Angående import av organ så skulle jag inte tro det existerar om du menar att svenska läkare på svenska sjukhus utför operationen sen. Man kan ju liksom inte komma till sjukhuset och ta med sitt eget organ utan det är sjukhuset som står för att ordna fram detta efter den kö och prioriteringsordning som finns.
Men hallå! Du syftar på existerar redan. De som säljer sperma får 300-500 kr per gång. De får pengar oavsett omkostnader eller inte. Kolla runt lite på nätet så ser du att spermasäljare, som jag tycker de bör kallas eftersom de inte donerar utan säljer, gör det för pengarna. Det är inte mycket pengar, men de flesta prostituerade gör också det bara en gång för att få lite extra.
Dessutom är lagligt att sälja sex men inte att köpa. Min mening är att de kvinnor som köper sperma (kostar 3000 kr) i själva verket köper sex.