• Thedrjohn

Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?

In-vitro fertilisering (IVF) är numer vanlig praxis i Sverige för par och ett förslag om inseminering för ensamstående kvinnor är under utredning. Den första bebisen som föddes med IVF har nu hunnit bli 30 år.

I jämlikhetens tecken debatteras hur man "skaffar" barn utan att den förälder som ska uppfostra barnet bär det.
    I DN idag rapporteras att en kommitte ska tillsättas för att utreda surrogatmödraskap. Ska surrogatmödraskap vara tillåtet, ska samhället betala för det och i så fall varför? Vilka restriktioner ska finnas mm.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?
  • Matteratsi
    yimby skrev 2012-03-26 21:28:12 följande:
    För mig är sexköp inte alls lika kontroversiellt som att "hyra ut sin livmoder för att skapa ekonomiska värden = barn".
    Jag ser inget bra i surrogatmödraskap alls, inte för någon.
    Yimby kan du utveckla din tankegång.
  • yimby

Nä, det är helt på magkänsla. Ungefär som att jag helt på magkänsla säger att det är fel att döda spädbarn men rätt med abort, trots att det teoretiskt går att sudda ut gränserna och få det till att om det ena är tillåtet bör det andra vara det. En dag kommer säkert en filosof med exakt det resonemang som motsvarar min magkänsla. Att sex kan säljas och vara försvarbart i sak medan det inte är försvarbart med att betrakta livmodern som barnfabrik åt andra par. Någon måste bara formulera det lite skarpare.

• Pentagram
    Matteratsi skrev 2012-03-26 21:13:19 följande:
    Då måste vi tillåta sexköp om symmetri skall råda mellan lagar som reglerar vad man får göra med den egna kroppen
    Nej, det måste vi inte. Vi kan ha inställningen att sexhandel leder till mänsklig misär pga den, typ, sker i skymundan och erfarenhetsmässigt ofta involverar tvång och förtryck medan surrogatmödraskap sker under kontrollerade former. Dvs, vi kan ha inställningen att sexköp är förbjudet, inte pga några etiska betänkligheter om huruvida man får hyra ut sin kropp utan pga under vilka omständigheter sagda uthyrning vanligtvis äger rum.
  • yimby
    Pentagram skrev 2012-03-27 08:12:47 följande:
    Nej, det måste vi inte. Vi kan ha inställningen att sexhandel leder till mänsklig misär pga den, typ, sker i skymundan och erfarenhetsmässigt ofta involverar tvång och förtryck medan surrogatmödraskap sker under kontrollerade former. Dvs, vi kan ha inställningen att sexköp är förbjudet, inte pga några etiska betänkligheter om huruvida man får hyra ut sin kropp utan pga under vilka omständigheter sagda uthyrning vanligtvis äger rum.
    I sånt fall borde vi uppmuntra statligt subventionerade bordeller.
  • Pentagram
    yimby skrev 2012-03-27 08:23:28 följande:
    I sånt fall borde vi uppmuntra statligt subventionerade bordeller.
    Nej, det "borde" vi inte. Vi kan, om vi vill. Skall vi vara krassa kan vi se sex som ett nöje som absolut inte behöver subventioneras (vi subventionerar inte nöjesfält, vad jag vet) medan surrogatmödraskap är mer som en långsiktig investering (nya medborgare).
  • yimby
    Pentagram skrev 2012-03-27 08:12:47 följande:
    Du skriver att surrogatmödraskap sker under kontrollerade former. Men om sexköp sker under kontrollerade former, så sker sexköp under kontrollerade former.
    Det var bara det jag ville komma åt, din lite haltande logik.
  • Pentagram
    yimby skrev 2012-03-27 08:45:34 följande:
    Du skriver att surrogatmödraskap sker under kontrollerade former. Men om sexköp sker under kontrollerade former, så sker sexköp under kontrollerade former.
    Det var bara det jag ville komma åt, din lite haltande logik.
    OM sexköp sker under kontrollerade former så sker den under kontrollerade former, ja. Den sker inte under kontrollerade former, dock, varför det inte är orimligt eller motsägelsefullt att vara emot sexhandel samtidigt som man är för surrogatmödraskap.
  • Johan70
    Matteratsi skrev 2012-03-26 21:13:19 följande:
    Johan 70 och andra. Ditt svar är tillåta = ja, subventionera = nej. Det lär då betyda följande:

Det skall vara tillåtet att hya ut livmodern och då också tillåtet att hyra den. Ingen subvention tolkar jag som att "hyran" dvs den summa som kvinnan vill ha i ersättning för 9 mån graviditet + att gå igenom en förlossning, får den som hyr betala ur egen ficka (såg att Region skåne höjt ersättningen till 11000). Slutsatsen av svaret är alltså att det bör vara tillåtet att ställa kroppen till förfogande för pengar och att det också skall vara tillåtet att betala för att få tillgång till någon annans kropp. Då måste vi tillåta sexköp om symmetri skall råda mellan lagar som reglerar vad man får göra med den egna kroppen
    Ja.
  • Bling1975

Ja det ska vara tillåtet, men reglerat.

Jag är inte helt säker på hur jag exakt tycker att det ska regleras. Men jag tycker att det är fel som det är idag när t ex en mamma, syster eller vän som gärna vill inte får hjälpa den som inte har en egen livmoder. Men jag vill inte heller att utsatta fattiga kvinnor ska känna att det är en utväg ut ur misären för att de får en årslön i ersättning av en för dem okänd familj.

Det är skillnad att göra saker av kärlek och att göra dem för att man känner sig tvungen. Sedan kan den kärleksfulla mamman/systern/vännen givetvis få ersättning för sina kostnader som frånvaro från jobbet, resor, mammakläder etc. Jag tycker det är en bra start, sedan kan man fortsätta utreda om vi även ska tillåta surrogatmödraskap på samma sätt som ägg-/spermiedonation. Dvs från okända mot ersättning.

Stitch längtar efter Lilo
  • Regnig måndag
    Bling1975 skrev 2012-03-27 10:05:00 följande:
    Ja det ska vara tillåtet, men reglerat.

Jag är inte helt säker på hur jag exakt tycker att det ska regleras. Men jag tycker att det är fel som det är idag när t ex en mamma, syster eller vän som gärna vill inte får hjälpa den som inte har en egen livmoder. Men jag vill inte heller att utsatta fattiga kvinnor ska känna att det är en utväg ut ur misären för att de får en årslön i ersättning av en för dem okänd familj.

Det är skillnad att göra saker av kärlek och att göra dem för att man känner sig tvungen. Sedan kan den kärleksfulla mamman/systern/vännen givetvis få ersättning för sina kostnader som frånvaro från jobbet, resor, mammakläder etc. Jag tycker det är en bra start, sedan kan man fortsätta utreda om vi även ska tillåta surrogatmödraskap på samma sätt som ägg-/spermiedonation. Dvs från okända mot ersättning.
    Hur tänker du det sista?
    Att man lämnar in en beställning på "odling" och hämtar ut barnet 9 månader senare?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?