• Thedrjohn

Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?

In-vitro fertilisering (IVF) är numer vanlig praxis i Sverige för par och ett förslag om inseminering för ensamstående kvinnor är under utredning. Den första bebisen som föddes med IVF har nu hunnit bli 30 år.

I jämlikhetens tecken debatteras hur man "skaffar" barn utan att den förälder som ska uppfostra barnet bär det.
    I DN idag rapporteras att en kommitte ska tillsättas för att utreda surrogatmödraskap. Ska surrogatmödraskap vara tillåtet, ska samhället betala för det och i så fall varför? Vilka restriktioner ska finnas mm.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?
  • Jeff

Jag är för surrogatskap men tycker att ägget ska komma från en dontor om den tänkta mamman själv inte kan bidra med ägg (bland finns ju ägg men problem med livmodern). Jag tycker den ekonomiska ersättningen ska täcka alla ekonomiska kostander/förluster för surrogaten men inte vara en betalning utöver det eftersom jag är obekväm med tanken på att en kvinna i desperation ska känna sig tvingad att göra det av ekonomiska skäl. Som organdonation, man ska kunna donera en njure men inte sälja den. Dock ska man inte förlora pengar på att donera.

• Pimpinellan

Som ofrivilligt barnlös tycker jag det ska vara tillåtet,men under väldiga restriktioner och tydliga lagar. Och aldrig med surrogatmammans egna ägg-då blir det ett väldigt etiskt dilemma.

• TwistedSister
    Thedrjohn skrev 2012-03-14 13:30:31 följande:
    Kan inte donationsreglerna men det är nog en bra jämförelse eftersom det även där finns ett problem med ekonomisk ersättning och utnyttjande av folk fattiga länder. Det sägs att illegal organhandel är stort, men jag vill ändå tro att det inte förekommer sådan "import" i Sverige, lika lite som jag hoppas barn från surrogatmödrar i tredje världen importeras hit.

Även om man skulle ha en väldigt reglerad form av surrogatmödraskap på papper riskerar man kanske  att göra företeelsen så accepterad att även olagliga surrogatmödraskap med ekonomiska incitament blir vanligare. Jag vet inte hur högt folk värderar barn men 200-700k kanske inte är orimligt?
    Men den som donerar ett organ får inga pengar, utom från försäkringskassan för förlorad arbetsinkomst eftersom man kommer få spendera några veckor på sjukhus. Så som jag tänkte det ska surrogatmamman ställa upp frivilligt, och alltså får man inte betala någon för att ställa upp. 

Om vi ska få betala surrogatmammor så blir frågan svårare att ta ställning till, men i konsekvensens namn måste vi även legalisera prostitution då för om man får lov att sälja sin kropp kan väl inte syftet spela någon roll? Angående import av organ så skulle jag inte tro det existerar om du menar att svenska läkare på svenska sjukhus utför operationen sen. Man kan ju liksom inte komma till sjukhuset och ta med sitt eget organ utan det är sjukhuset som står för att ordna fram detta efter den kö och prioriteringsordning som finns.  
  • Thedrjohn

Av de som svarat hittills överväger ja, under vissa omständigheter. Jag är förvånad över att det inte ses som mer kontroversiellt men det beror nog helt och hållet på vilket scenario man tänker sig. Handlar det om ett par som köper en tjänst av en kvinna i ett fattigt land är det väldigt laddat men om det handlar om en vän eller syskon som ställer upp och där ägg och spermie doneras är det inte så laddat.

Sen kanske man ska dela på om det ska tillåtas eller om staten ska subventionera, men jag kombinerade frågan eftersom det alltid medför en viss extrakostnad för sjukvården i vilket fall, men inte mer än för IVF samt normal graviditet och förlossningsvård.

• Äppelpaj80

Jag svarar nej men det är för att jag inte tycker det ska subventioneras. Däremot vara tillåtet.

• Järnlady

Sverige bör tillåta surrogatmödraskap men om man ska subventionera det är mer tveksamt. Huvudsaken tycker jag är att man inte ska kunna tjäna pengar på surrogatmödraskapet även om man självfallet ska kompenseras för tex. inkomstbortfall, sjukvård och liknande. Den som vill bör få bli surrogatmamma utan krav på släktskap med de blivande föräldrarna, det viktiga är att donerade ägg används för att banden mellan surrogatmamman och barnet inte ska bli för starka.

• Butterscotch

Tillåta, javisst. Subventionera? Hmmm... jag tycker rent allmänt att det inte är en rättighet att skaffa barn så det här med subventioner är jag egentligen emot. Men nu är ju redan IVF subventionerat så då kan jag inte se någon logisk anledning till varför surrogatmödraskap inte skulle subventioneras också.

• Äppelpaj80

Butterscotch- Ja Ivf är det idag eftersom det räknas som sjukdom att vara barnlös. Precis som att man inte betalar fullt när man bryter sina ben eller får cancer och får vård för det, så ska man heller inte behöva betala fullt när man lider av barnlöshet. Om två friska kvinnor vill ha barn med varandra eller två män så handlar det inte om "sjukdom" och då bör man betala själv. Det är min åsikt i alla fall.

• Thedrjohn
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-15 19:05:55 följande:
    Butterscotch- Ja Ivf är det idag eftersom det räknas som sjukdom att vara barnlös. Precis som att man inte betalar fullt när man bryter sina ben eller får cancer och får vård för det, så ska man heller inte behöva betala fullt när man lider av barnlöshet. Om två friska kvinnor vill ha barn med varandra eller två män så handlar det inte om "sjukdom" och då bör man betala själv. Det är min åsikt i alla fall.
    Ja för ensamstående och homosexuella blir subventionering både av IVF och surrogatmödraskap klart svårare att acceptera -det handlar inte om sjukdomar.

Konstigt nog visar pollen på IVF för ensamstående att 72 % tycker det ska tillåtas medan pollen för surrogatmödraskap visar 70% ja+ja under rätt omständigheter (färre svar dock). J**ligt konstigt!!!
  • Äppelpaj80

Vad skulle det kunna tänkas kosta att anlita en surrogat i sverige förresten? Undrar också om någon vet om adoption är subventionerat?

Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?