• Thedrjohn

Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?

In-vitro fertilisering (IVF) är numer vanlig praxis i Sverige för par och ett förslag om inseminering för ensamstående kvinnor är under utredning. Den första bebisen som föddes med IVF har nu hunnit bli 30 år.

I jämlikhetens tecken debatteras hur man "skaffar" barn utan att den förälder som ska uppfostra barnet bär det.
    I DN idag rapporteras att en kommitte ska tillsättas för att utreda surrogatmödraskap. Ska surrogatmödraskap vara tillåtet, ska samhället betala för det och i så fall varför? Vilka restriktioner ska finnas mm.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?
  • RoadRunner

Är för att surrogatmödrar skall få finnas men med restriktioner. - det skall inte vara surrogatmoderns egna ägg. - barnet skall redan från början vara de blivande föräldrarnas, surrogatmodern har inte rätt till barnet. - ersättningen skall täcka alla kostnader och inkomst bortfall för surrogatmodern. Man skall inte kunna bli rik men få en rimlig kompensation. - subventioneras? Jag vet inte hur jag tycker där. Eventuellt sjukhuskostnaderna men inte inkomstbortfallet. - surrogatmoderns hälsa skall vara prioriterad framom de blivande föräldrarnas vilja.

Skitprat är också ett språk men ingen vill erkänna att dom kan det
  • Matteratsi
    cloudberry79 skrev 2012-03-18 11:50:09 följande:
    Uppenbarligen är du helt förvirrad, så dina uttalanden kräver inget svar. Ingen jävel vill vara gravid, prova själv. Det är barnet det handlar om, det EGNA barnet.

Cloudberry, jag hör en ilska i din röst. En ilska som man hör hos barn som blir påkommet med fingrarna i sylrburken
  • Pimpinellan
    cloudberry79 skrev 2012-03-18 11:50:09 följande:
    Uppenbarligen är du helt förvirrad, så dina uttalanden kräver inget svar. Ingen jävel vill vara gravid, prova själv. Det är barnet det handlar om, det EGNA barnet.
    Kan bara hålla med! Om jag kunde skulle jag mer än allt annat slippa vara gravid p.g.a alla tidigare missfal och den extrema oron en graviditet innebär och bara få barn. Måste inte ens vara en bebis så det där gullenuttiga med att vara gravid och ha en nyfödd-det skulle jag gärna hoppa över om jag kunde få barn på annat sätt.
  • Quickman

Ja, en kvinna ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp. Därmed ska hon själv få välja om hon vill hyra ut sin livmoder i nio månader. Jag tycker även att det kan subventioneras i vissa fall.

• snedtak
    Thedrjohn skrev 2012-03-15 21:59:16 följande:
    Ja för ensamstående och homosexuella blir subventionering både av IVF och surrogatmödraskap klart svårare att acceptera -det handlar inte om sjukdomar.

Konstigt nog visar pollen på IVF för ensamstående att 72 % tycker det ska tillåtas medan pollen för surrogatmödraskap visar 70% ja+ja under rätt omständigheter (färre svar dock). J**ligt konstigt!!!
    Vad är konstigt med det?

Jag ser också vissa skillnader mellan att donera sperma och bära ett barn i nio månader. Även om det vore rättvist att även män skulle kunna bli föräldrar genom surrogatmödraskap tycker jag att det finns fler svårigheter som kräver ett bra regelverk än när det kommer till spermadonation.
  • yimby

Våldsamt hyckleri kring surrogatmödraskap.

Prostitution är det ett himla liv om, men vad sliter mest på kroppen? Bara ordvalet "att hyra ut sin kropp" äcklar mig.
    Inför statliga bordeller i ett första steg mot subventionerat sex, därefter kan ni ta den här debatten...

• MissSummer
    Matteratsi skrev 2012-03-17 22:13:17 följande:
    Miss Summer läs mitt inlägg #35..exploateringen finns redan!! Män säljer sperma
    Det är en markant skillnad på att runka och bära ett barn i 9 månader.
  • HäckHäxan

Jag tycker man borde få vara surrogatmamma, men hur det skall se ut och skötas praktiskt och ekonomisk vet jag dock inte eller har ingen åsikt om. Men jag hade kunnat tänka mig att vara surrogat mamma och bära barn för andra!

Stå på dig, annars gör någon annan det!
Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?