• Thedrjohn

Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?

In-vitro fertilisering (IVF) är numer vanlig praxis i Sverige för par och ett förslag om inseminering för ensamstående kvinnor är under utredning. Den första bebisen som föddes med IVF har nu hunnit bli 30 år.

I jämlikhetens tecken debatteras hur man "skaffar" barn utan att den förälder som ska uppfostra barnet bär det.
    I DN idag rapporteras att en kommitte ska tillsättas för att utreda surrogatmödraskap. Ska surrogatmödraskap vara tillåtet, ska samhället betala för det och i så fall varför? Vilka restriktioner ska finnas mm.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?
  • Bling1975
    Regnig måndag skrev 2012-03-27 10:13:23 följande:
    Hur tänker du det sista?
    Att man lämnar in en beställning på "odling" och hämtar ut barnet 9 månader senare?
    Nej, men jag menar att kontakten mellan blivande förälder och surrogatmamma tas t ex via sjukvården, dvs man har ingen relation sedan tidigare. Det är dock i det fallet som jag ser större risker. Jag tycker att man bör få en ganska stor ersättning, men samtidigt så vill jag inte att kvinnor gör det pga av att de verkligen behöver pengarna. Men jag vet att de finns kvinnor som älskar att vara gravida och gärna skulle hjälpa någon annan då de redan har alla barn de vill ha.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Matteratsi
    Pentagram skrev 2012-03-27 09:11:52 följande:
    OM sexköp sker under kontrollerade former så sker den under kontrollerade former, ja. Den sker inte under kontrollerade former, dock, varför det inte är orimligt eller motsägelsefullt att vara emot sexhandel samtidigt som man är för surrogatmödraskap.

Pentagram, du tvingas nog bita i det sura äpplet här. Din logik håller inte. Det finns redan lagrum utanför sexköpslagen som kriminaliserar människorov, människohandel, våld och annat tvång. Det som i det hypotetiska exempel här skulle legaliseras är sexköp där prostitutionen är frivillig. Den typen av prostitution är ju redan idag frivillig och legal när det gäller försäljningen, men inte köpet. Pentagram du tvingas nog konstatera att det är just "etiska betänkligheter" som är bakgrunden till din motvilja. Kanske har du svalt den feministiska könsmaktsanalysen, att prostitution berör på över- och underordning av män och kvinnor. Just frågan om surrogatmödraskap kommer att ställa ut den analysen som felaktig i grunden
  • Regnig måndag
    Bling1975 skrev 2012-03-27 10:57:09 följande:
    Nej, men jag menar att kontakten mellan blivande förälder och surrogatmamma tas t ex via sjukvården, dvs man har ingen relation sedan tidigare. Det är dock i det fallet som jag ser större risker. Jag tycker att man bör få en ganska stor ersättning, men samtidigt så vill jag inte att kvinnor gör det pga av att de verkligen behöver pengarna. Men jag vet att de finns kvinnor som älskar att vara gravida och gärna skulle hjälpa någon annan då de redan har alla barn de vill ha.
    Ok då förstår jag.

Men om man är krass så är det ett ytterst fåtal som säljer sex bara för att de vill utan de gör det oftast för att de saknar andra inkomstmöjligheter. Där är det samma med den anonyme surrogadmorsan liknande bebisfabrikerna i Indien. Ska man bort från utnyttjandet ska det inte ersättas öht.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Uffesson

Om ett par verkligen har svårt att få barn, så tycker jag att det är okej.

Däremot tycker jag inte att det är okej för att "jag blir tjock om jag blir gravid".

• Regnig måndag
    Uffesson skrev 2012-03-27 13:17:05 följande:
    Om ett par verkligen har svårt att få barn, så tycker jag att det är okej.

Däremot tycker jag inte att det är okej för att "jag blir tjock om jag blir gravid".
    Förvånad
    Har du stött på många med de argumentet som använder sig av hyrd livmoder?
  • Matteratsi
    Regnig måndag skrev 2012-03-27 13:20:57 följande:
    Förvånad
    Har du stött på många med de argumentet som använder sig av hyrd livmoder?
    Regnig, det vi talar om handlar om regler för detta. Bara för att det är få fall så kan man inte avstå från regler. Vi har inte haft massmord i Sverige på länge. Men vi har ändå en lag mot det. Frågan om surrogatmödraskap måste innehålla regler som skiljer ut när det är tillåtet och när det är förbjudet. Lagen måste dessutom vara symmetrisk med andra lagar, som reglerar vad man får och inte får göra med sin egen skropp, t ex sexköpslagen.
  • Regnig måndag
    Matteratsi skrev 2012-03-27 14:38:24 följande:
    Regnig, det vi talar om handlar om regler för detta. Bara för att det är få fall så kan man inte avstå från regler. Vi har inte haft massmord i Sverige på länge. Men vi har ändå en lag mot det. Frågan om surrogatmödraskap måste innehålla regler som skiljer ut när det är tillåtet och när det är förbjudet. Lagen måste dessutom vara symmetrisk med andra lagar, som reglerar vad man får och inte får göra med sin egen skropp, t ex sexköpslagen.
    Vi har ingen lag mot massmord, däremot mot mord. Är det den du tänker på?

Du kan inte bemöta frågan annat sätt än att leverera halmdockor?

Har du ofta stött på det argumentet?

Om man nu ska ha en seriös diskussion kan man inte ta vilka absurda argument som helst bara för att det passar syftet.
  • Matteratsi
    Regnig måndag skrev 2012-03-27 15:06:14 följande:
    Vi har ingen lag mot massmord, däremot mot mord. Är det den du tänker på?

Du kan inte bemöta frågan annat sätt än att leverera halmdockor?

Har du ofta stött på det argumentet?

Om man nu ska ha en seriös diskussion kan man inte ta vilka absurda argument som helst bara för att det passar syftet.
    NU börjar det ösa ned mitt på tisdagen märker jag. Jag vet om ett fall där en fotomodell vill hyra en livmoder för att inte sabba sin kropp. Hur skall lagen vara utformad om den skall täcka in en sådan situation?
  • Pentagram
    Matteratsi skrev 2012-03-27 11:24:52 följande:
    Pentagram, du tvingas nog bita i det sura äpplet här. Din logik håller inte. Det finns redan lagrum utanför sexköpslagen som kriminaliserar människorov, människohandel, våld och annat tvång. Det som i det hypotetiska exempel här skulle legaliseras är sexköp där prostitutionen är frivillig. Den typen av prostitution är ju redan idag frivillig och legal när det gäller försäljningen, men inte köpet. Pentagram du tvingas nog konstatera att det är just "etiska betänkligheter" som är bakgrunden till din motvilja. Kanske har du svalt den feministiska könsmaktsanalysen, att prostitution berör på över- och underordning av män och kvinnor. Just frågan om surrogatmödraskap kommer att ställa ut den analysen som felaktig i grunden
    Det är fritt fram att diskutera men jag tror att du skall lämna dina försök att analysera mina bevekelsegrunder därhän. Oavsett hur det SKULLE kunna vara så är det en faktiskt sanning att det finns alltför många prostituerade kvinnor som utnyttjas och lever i misär. Det är inte orimligt att därför anse att sexhandel i allmänhet bör vara förbjudet. Jag har inte sagt att det är MIN position i frågan (se mina tidigare svar) men jag har full förståelse för att många, särskilt sådana som har bättre insikt i situationen anser att en fri sexmarknad vore förödande. Därav följer inte att man samtidigt måste vara emot surrogatmödraskap, särskilt om den sker under kontrollerade former. Jag tillägger att du i det inlägg jag svarade på från början inte sagt något om statliga bordeller utan pratade om sexhandel i allmänhet. Om du åsyftade kontrollerad sexhandel så framgick det inte. Yimby tog specifikt upp statligt subventionerade bordeller, vilket jag också svarade på.
  • yimby
    Pentagram skrev 2012-03-27 09:11:52 följande:
    OM sexköp sker under kontrollerade former så sker den under kontrollerade former, ja. Den sker inte under kontrollerade former, dock, varför det inte är orimligt eller motsägelsefullt att vara emot sexhandel samtidigt som man är för surrogatmödraskap.
    Nä, inte hos oss, i Sverige, just nu, men det skulle lika gärna kunna ske under kontrollerade former. Och om både fenomen sker under kontrollerade former med subventioner vet i alla fall jag vad jag tycker är moraliskt/etiskt okej och vad som inte är det.
Svar på tråden Bör Sverige tillåta och subventionera surrogatmödraskap?