TwistedSister skrev 2012-03-14 13:11:14 följande:
Bha, jag sökte ju efter en tråd om detta men hittade inte så fick göra en ny tråd. I alla fall så undrade jag bara följande:
Angående surrogatmödraskap så förstår jag absolut faran i att man utnyttjar fattiga kvinnor till surrogatmödraskap och det är förstås inte bra, men borde man inte kunna ha regler som påminner om dem för att bli levande donator tex. Är ju lite olika krav, för att ge en njure kan man vara anonym men för att ge halva levern finns krav på släktskap eller vänskap, man ska ha en nära relation om man inte är släkt. Dessutom ska utredande läkare erbjuda en medicinsk anledning att "skylla på" som inte gör donation möjlig, så att den tilltänkta donatorn alltid har chansen att backa ur med hedern i behåll inför övriga släkten. Borde det inte kunna göras sådana krav anpassade för surrogatmödraskap så säkerställer man att människor inte känner sig tvingade att ta denna risk av ekonomiska skäl?
Kan inte donationsreglerna men det är nog en bra jämförelse eftersom det även där finns ett problem med ekonomisk ersättning och utnyttjande av folk fattiga länder. Det sägs att illegal organhandel är stort, men jag vill ändå tro att det inte förekommer sådan "import" i Sverige, lika lite som jag hoppas barn från surrogatmödrar i tredje världen importeras hit.
Även om man skulle ha en väldigt reglerad form av surrogatmödraskap på papper riskerar man kanske att göra företeelsen så accepterad att även olagliga surrogatmödraskap med ekonomiska incitament blir vanligare. Jag vet inte hur högt folk värderar barn men 200-700k kanske inte är orimligt?