• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Måste bara fråga min privata gyn har ju erbjudit mig hysto. Där ges ju inte någon narkos, men man kanske kan utföra det under lokalbedövning? Hur har ni gjort?
    Kan man avlägsna ett myom vid en hysto?
    Tacksam för svar från en förvirrad fröken....

• lill111
    aylak skrev 2013-11-18 07:59:52 följande:
    Om myomet sitter inne i livmoderhålan, dvs precis bakom livmoderslemhinnan så tar man det inifrån via hysto, annars gör man lapraskopi. På RMC ger man inte heller vanlig narkos, utan det sk "vita guldet" som gör att man precis sover, men andas själv. Det är ju extremt viktigt att man inte rör sig så det verkar konstigt att göra det helt utan narkos? Ring och fråga din gyn och be henne beskriva op. Kram
    Tack Aylak!! Ja, blev förvånad att han kan genomföra det på sin praktik - visst låter det lustigt...?? Jag ska fråga honom - ska dit im och ta mitt första FBC....spännande hoppas på dropp imorgon...Kram, kram!!
  • lill111
    Fenan79 skrev 2013-11-18 11:09:21 följande:

Jag har gjort två hysto. Det första på karolinska, där fick man lokalbedövning plus smärtstillande i armen vid behov, dvs när man tyckte att det gjorde ont. Rekommenderas INTE. Sen på sofiahemmet. Där var de npg det som aylak refererar till, dvs det "vita guldet". Absolut att föredra av de två. Så ring din gyn och fråga hur det går till!

Tack rara Fenan!!!
  • lill111

Jaha, då har även jag råkat ut för att min VC backar ut precis innan de skulle sätta droppet!!! Åhh, blev så ledsen så jag grät mitt framför dem - men de bara hänvisade till att det inte är vedertaget och kan inte utgå ifrån en läkares behandlingsplan från Grekland....de som hade lova initialt att hjälpa mig - tagit ledigt halva dagen dessutom från jobb och allt - vet knappt vad jag ska göra -  hur sjutton gör man när ingen kan hjälpa en att sätta droppet - känns ju som att hela apparaten med atenbehandling är helt i onödan när droppet är det mest väsentliga att få....

Motgång, motgång----orakar snart inte sitta upp längre...pust och stöööön - vad jag är besviken IGEN över svensk sjukvård.....

• lill111
    Sofia M skrev 2013-11-18 20:47:39 följande:
    Lill jag sov oxå.

Tack snälla sofia för info - hoppas allt går bra för dig....:)
  • lill111
    Zinfandel skrev 2013-11-19 16:57:55 följande:
    Har ett vagt minne av att du bor i Borås? Om du kan ta dig till Göteborg så finns det en lösning där. Inboxa Ninninn, Singoalla8001, mumwannaB eller Perry6 så får du säkert hjälp. 
    Stämmer - ska kolla med dem - men visst borde EU-rörlighetslagen gälla?? Är ju inte klokt - går ju miste om ännu en cykel....blir så trött....hoppas min privata gyn kan skriva en remiss till ngn vårdcentral imorgon, men nu är det ju på dag 16 jag skulle enligt Dr d ta dropp mellan dag 12-14 frågan är om det är idé att ta dropp ändå,

Är det någon som fått hjälp på en VC genom en svensk gyn, alltså en remiss....till en vc som ska sätta droppet...??

Tack Zin för alla tips....
  • lill111
    aylak skrev 2013-11-19 17:12:28 följande:
    Åh, lill - fy fasen vad tråkigt att höra. Jäkla skit skit landstingsvård!!! Stor kram, förstår att du blev ledsen, jag hade nog fått ett utbrott!

Ja, det precis det jag fick efter timmar av väntande och ältande fram och tillbaka så blev jag helt galen!!! Kastade ur mig både det ena och andra....fullkomligt vansinning!
  • lill111
    NinaCamilla skrev 2013-11-19 16:51:11 följande:
    Lill: Hade du skrivit ut nya EU-lagen om eftervård i Sverige? Jag tänkte att om man vill driva det vidare, får de inte neka eftervård även om primärvård är i Grekland.

Nej, tyvärr inte - men hänvisade till den och jag frågade om jag kunde få visa dem lagen via en dator - men de hävdade att det inte skulle hjälpa, utan att de skulle ha en remiss och behandlingsplan av en svensk gynläkare....det var det enda som behövdes....

vart hittar jag den nu igen - kan ju pröva den im...!!??
  • lill111
    aylak skrev 2013-11-19 17:32:01 följande:
    Dr D har ordinerat Trombyl from dag 22. Jag tycker det verkar lite sent. Hur gör ni andra?

Jag ska ta från dag 20.
  • lill111

Behöver all hjälp jag kan få -  vem sätter era dropp? Vc eller remiss från er svenska gynläkare..??

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!