• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

CurlyRed skrev 2013-11-05 18:42:08 följande:
    Angla - stort grattis till VUL idag! Ett steg i taget och njut av de små liven nu (även om jag vet att det är svårt att släppa oron).

Lill och Leah: har inte hört att hysto kan försämra något - enbart ge klarhet om man har en polyp tex (som oxå kan ge spottings), annan form på livmoder tex hjärtformad, eller se om det finns Hyperplasia (förtjockad slemhinna som bl.a. är tecken på östeogen vs progesteron obalans eller tecken på Endometrios) eller infektioner i livmodern tex Hidden C. Vissa kliniker i Sverige verkar ha börjat även med implanteringssnitt under Hysto för att förbättra implantation, men enbart få kliniker (vilket dock är standard i tex Aten). Dock OBS! så hittar man inte alltid Endometrios enbart genom hysto, utan då behövs Laparoskopi (=LAP) dvs titthålsoperation i buken (scrolla mina inlägg nyligen i tråden ang LAP). Jag fick rel. enkelt remiss för Hysto av min Gyn, visst några veckors väntetid men det kan det ju vara värt istället för att lägga ut mer dyra pengar på IVF, ledighet osv om något ändå är "fel" och behöver åtgärdas innan för att klara en lyckad graviditet. Så stå på er tjejer (och alla som läser)!
    Tack, tack Curly!! Så du menar att man kan upptäcka hidden C eller annan infektion genom hysto?
    När du säger kliniker så menar du även landsting va?? Jag vill ju inte betala för detta själv...
    Hoppas jag kan be dem om implantationssnitt...borde de väl kunna göra när de ändå gör Hysto?
    Bra att det kan se antydan till Endo iaf...
    Tack!!
  • lill111

Har idag fått mina provsvar några kunniga som orkar tyda lite:

CD 19 12,1  refinterv (2.0-12.0)

Cd19+cells + cd5 3,1

TNF a cd3+cd4 35,2  refinterv 13,2-30,0

Tacksam för all input!!

• lill111

Är 35,2 TNF alpha värde jättehögt jag har förstått att 40 är jättehögt - men hoppas innerligt att jag inte behöver ta te x HUmira?? Vad har ni haft för TNF värde

Tacksam för svar - känner mig orolig----

• lill111
    Cathy skrev 2013-11-06 10:53:36 följande:
    Virvla; å tråkigt att höra att du blöder Gråter

lill; ditt tnf ligger lite högt. Hos vissa sänker IL värdet nog (som för che) men inte för alla och då kan du behöva t ex Humira.  

Tack Chaty!! Om jag förstått rätt så ju högre tnf då behövs Humira, men jag kanske klarar mig med IL, pred osv...förhoppningsvis.

Tex om jag hade haft 50 då hade det inte varit snack om ngt annat än att medicinera med Humira - har jag uppfattat rätt tro??

Tack för snabbt svar!
  • lill111
    che71 skrev 2013-11-06 10:22:37 följande:

Jag hade 43 i tnf
    bara IL o Prednisolon o Fragmin o babyaspirin
    Tack Che!! Dr d pratade aldrig om Humira för din del antar jag??
  • lill111
    Solkattan skrev 2013-11-06 14:22:16 följande:
    Vad ledsamt med allt blod i tråden idag... :( .. Usch o fy... Här är det smått ironiskt. Mailade privata mottagning i stan för att om möjligt få ta lite prover. Fick mailsvar tbx idag. Läkaren som för drygt två veckor sedan inte kunde ta emot mig på sjukhuset ska rådfrågas på privata kliniken nu. Denna läkare kräks väl snart på mig... Samma läkare som Bling-bling här i tråden fick så otroligt dåligt bemötande ifrån i frågan om immunologi o fertilitet. Är det nån som har koll på vilket prov som jag ska priotera upp för att få en hint om immunproblematik ? Är det något som är billigare och som läkaren kanske kommer gå med på... ? Kommer Janne mig inte lämna kliniken utan att få en remis till labb...!! Intressant idé att göra en tjejresa till Aten. Kan andra åka till New York o shopa så kan väl vi bränna våra pengar hos en duktig läkare ?! :)

Jag har ställt samma fråga och vad jag förstått på Zin är att Nk-celler och TNF-alpha inte kan mätas i sverige ger absolut inte den klara bilden över om man har immunproblem eller inte - samma sak sade dr d till mig det är endast usa-labbet som kan göra den korrekta analysen, därav funderar dr d på att bygga upp ett eget labb med samma mätinstrument som de har i usa! Smart:)

Jag ville vara defenitift säker på om det förelåg immunbekymmer hos  mig därav beslutet att åka till dr d...och jag fick ju svart på vitt....nu vet ajg vad som är den felande länken med mina mf/ma....det är ju skönt....åk till aten - mysigt!!
  • lill111
    Angla skrev 2013-11-06 13:30:39 följande:
    Gynakuten igen. Ställde mig upp på praktiken och kände hur något bara gled ur mig sprang till toa och fick hela handen full ... Inte ont men så mycket blod och koagel. Gråter och skakar. Lycka ska inte vara så blandat med denna rädsla. Snart kommer de väll inte tro mig här längre och skucka mig till psyket.

Näää, fy sjutton - åhhh, så jäkla tråkigt - jag som gladde mig så åt alla graviditeter här!! Mina mf/ma har heller inte gjort ont - bara så obeskrivligt ont i själen.....fya fanken, vet precis hur du känner dig - är den värsta känslan av alla jag upplevt då har jag varit med om en hel del smärta....USCH, stor kram!!
  • lill111
    Virvla skrev 2013-11-06 12:07:11 följande:
    Tack! Håller med om att det är jobbigt med ovissheten, men orkar inte kämpa för ett VUL just nu... Var på jobbet, har åkt hem nu och ligger på soffan. Det har avtagit och blivit brunare. Har pratat med Falun och de sa vila. De ska höra av sig senare med svaret på gårdagens Hcg prov. Ska ta ett nytt på fredag också.
    Tack till Angla och Che också, jag vet ju att ni vet hur det känns... Nu har den första paniken släppt.
    Håller tummat och tår att det bara måste gå vägen!!!! Pepp, pepp och vila!! Kram!!
  • lill111
    aylak skrev 2013-11-06 14:19:32 följande:
    Angla, förstår att du går sönder Gråter Jättebamsekram till dig!!!
    Stor bamsekram till dig också Virvla - bra att du är hemma och vilar!!
    Hjärta

Mitt immunförsvar har lugnat sig nu - har väl gjort sitt Skrikandes och jag småblöder. Eftersom jag tagit blodprov fyra gånger sedan strax innan äl så ser man precis hur mina förbaskade lymfocyterna skjuter i höjden - stämmer så creepy-bra på hur jag har känt. Bra att få en så tydlig bild och förklaring över hur kroppen reagerar - men det hjälper ju inte just nu! Rynkar på näsan 
    Hoppas dr D har en bra reservplan för jag har tagit 3 IL under samma period - känns ju helt galet att det inte hjälpte mer och kunde hålla tillbaka immunförsvaret. Ända skillnaden var att influensa känslan kom 11dpo istället för vanliga 4-5dpo. Snabba och aggressiva skitkropp!
    Bra som sagt att du får en så tydlig bild över att det är immunförsvaret som ställer till det för dig, så uppenbart - hoppas dr d kommer med bra förslag.

Vad hade du för väde på TNF alpha, nyfiken? Kram, kram!!
  • lill111
    Cathy skrev 2013-11-06 16:35:44 följande:
    aylak; har samma som du, mitt immunförsvar mobiliseras fort och har därför tagit rätt täta IL under grav. Jag var hos Dr D mitt i min semester och mådde då rätt bra - kan bara rekommendera er andra att göra tvärtom. Åk när ni har det som stressigast för då får man de 'riktiga' värdena. Det är ju en bra idé av Dr D att starta sitt eget labb! Och med så många från Sverige så lär han inte ha ont om patienter   

Jag var helt utpumpad och superstressad och nere när jag var hos dr....just fått mitt ma....så jag tror mina värden stämmer bra... Mina cd56 var helt normala....
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!