• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

che71 skrev 2013-10-30 11:26:00 följande:

Tack.. så behöver jag inte svara också.
    Min Vc läkare hjälper med fbc remisser o IL dropp recept men INTE att sätta droppet.
    Det hoppade de av när jag väl skulle ha dropp där första gången o var gravid.

Får du det på högkostnadsskyddet IL och blodprover??
  • lill111
    Blingbling skrev 2013-10-30 11:33:05 följande:

Ja, vad jag har förstått så kommer de inte igång förrän tidigast i december på CFC. Senast jag var i kontakt med dem fick jag veta att jag måste lämna namn, personnummer och andra kontaktuppgifter för att alls få prata med Svend i telefonen - ÄVEN om han personligen i mejl bett mig ringa och prata med honom. Det är hans sköterskor som svarar i telefon och per mejl som stoppar mig. När jag nu senast fick reda på att jag typ måste "skriva in mig" för att få mer besked - ja då tröttnade jag faktiskt lite. Har ändå ringt dit 4 gånger för att få prata med honom....

Så min plan är att jag ska sticka direkt till Grekland istället, det är i varje fall så som jag tänker nu. Har sökt ersättning från FK i och med den nya lagen Patientrörlighet i EU (som FK valt att kalla Ersättningslagen), inväntar besked därifrån...handläggningstiden är 90 dagar - eller mer beroende på om de inte hinner. Det tar så lång tid eftersom FK ska prata med det landsting där man är skriven och det måste bli ett ok därifrån innan man har en chans att få pengar. Kan ju vara lite olika vid olika landsting vilken inställning och vilken ekonomi de har.  

Oj då....ska de prata med det landsting man till hör?? Alltså kommer de kontakta den gyn man gått hos som fullständigt avfärdar detta med immunbehandling, då lär jag ju inte få ngn ersättning, eftersom min gyn inom landstinget inte tror på detta-eller vad säger du Bling??
  • lill111
    aylak skrev 2013-10-30 14:25:58 följande:
    Jättenyfiken på vad socialstyrelsen säger - håll oss uppdaterade Jättebra att du tagit tag i dAbsolut:)
    Absolut:) Probotika är goda snälla bakterier för magen, dum fråga kanske är det ngt man tillför kroppen??
  • lill111
    Vilaa skrev 2013-10-30 12:21:20 följande:
    Tyvärr ja =( Fostret var förvisso mindre än det skulle vara för veckan, den hade liksom hela tiden släpat efter, men vi hade sett det flera gånger på vul, hade gjort KUB med levande foster osv.

Mitt första MA var i vecka 10+6 fostret mätte till 10+0. De två nästkommande var mf v 5-7, det fjärde var MA i v 7 och det sista nu var i v 9+3....usch....
  • lill111
    che71 skrev 2013-10-30 14:26:03 följande:

Blodprover FBC kostar inget o IL ingick först i högkostnaden men inte nu sist när jag fick betala 165 kr per påse (ny sorts påse) istället. .de kollade för att jag frågade o tyvärr ingick det inte av någon konstig anledning.

Tack Che, så det var inga problem för dig att få ut IL på apotek??
  • lill111
    blåvingen skrev 2013-10-30 15:35:05 följande:
    Febern har kommit och gått, så jag vet inte om embryot fortfarande lever trots mitt galna immunförsvar. men jag befarar det värsta igen på grund av inget plus på stickan..Har fått alla prover från USA via Dr Gorgy . Nk panel, Lad och Kir ... igår kom de sista så då kunde jag äntligen beställa en telefonkonsultation,för jag kunde inte gå vidare med IL på Chrisina kliniken på Sophiahemmet innan de hade fått en medicinsk plan från Dr G. Han kan maila recepten till min mailbox informerade hans sjuksyster. Väntar även innan svar från reumatologen... Det måste väl ändå finnas ett pengaintresse från läkemedelsbolagen såsom Baxter som tillverkar och distribuerar exempelvis IVig att nå större kundgrupper och målnytta med sina produkter som detta vad det gäller normalisering av immunförsvaret .Finns det redan en etablerad kontakt med företaget?

Undrar om inte TWH och någon mer varit i kontakt med ngt bolag gällande IL iaf...??vad är det för skillnad nu igen påmIL,och Ivig? Är det bättre med det sist nämnda? Hoppas, hoppas blåvingen att embryot finns kvar!! Kram
  • lill111
    TWH skrev 2013-10-30 16:40:19 följande:
    Jag har varit bortrest en vecka så har inte hängt m i tråden men ser att ni skriver om il och FreseniusKabi. Jag har träffat Fresenius o deras svenska produktchef är mkt intresserad men tyvärr inte hennes chefer....ofattbart. Hon har dock lovat att skicka bicverkningsinfo som gör det lättare för oss att övertyga läkare. Ivig är tillverkat av mänskligt blod o således dyrt. Il är en soyabaserad näringslösning som är billigare med färre biverkningar än ivig.

Så då är fråganom man ska kräva Ivig is för IL?? Dr d nämnde inget ivig för mig, eller vad tror ni??
  • lill111
    Katt12 skrev 2013-10-30 18:05:30 följande:
    Tack Cathy, synd att de finska dundertabletterna inte finns i Sverige, men det var smidigt att beställa.

Vart beställer ni Q10?
  • lill111
    stumpan81 skrev 2013-10-31 05:25:19 följande:
    cff, det låter inte alls okej att dr B behandlat dig så. Du har betalat dyra pengar, sådär får det inte gå till!

Stumpan, mina angus caktus är av märket Lamberts du hittar dem lätt, 1000 mg per tablett en om dagen hela cykeln enl dr d.
  • lill111
    Fenan79 skrev 2013-10-31 08:09:44 följande:
    Ni i tråden som undrat om IL och hur man får ut det. Jag bad dr D skriva ett recept till mig och var jättetydlig med vad som behövdes finnas med. (frågade först på Apoteket hur man får ut eu-recept) men när han skickade det var inte ens hela mitt personnummer med :/. Men jag korrigerade det som behövde korrigeras och satte antal påsar till 10 st. Skrev ut på färgsskrivaren, stoppade ner i en plastficka och tågade iväg till Apoteket. Det gick hur bra som helst att få ut det även om jag var orolig att de skulle begära ett recept med orginalunderskift. Fast detta såg ju ut som original då jag skrivit ut det i färg..

Jag kommer ju få recept av Dr d och jag förväntar mig att jag kan hämta ut IL på apoteken med EU-recept - eller behöver jag upplysa Dr d om ngt särskilt som han ska skriva på recepten?? Tacskam för svar!! Har du fått det på ditt högkostnadsskydd??
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!