• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Zinfandel skrev 2013-10-24 20:55:50 följande:
    Kan bara diagnosticeras 100% genom laporaskopi....

Tack Zin - ja, man vill ju veta allt som akn orska ens mf - men jag har ju inga andra symptom på endo så jag hoppas att det inte är det jag lider av...tack för svar iaf!!
  • lill111
    Solkattan skrev 2013-10-25 06:46:12 följande:
    Ett litet steg i rätt riktning... Var igår på nån slags utredning hos ferten här i stan när jag nu fått mitt 3:e mf/Ma efter ivf. Skulle haft en äldre man till läkare men denna blev sjuk (hmm.. mina närmsta kolleger trodde dock att han fick kalla fötter och inte ides träffa ett "rytande lejon"). I allafall så gick jag ifrån mötet med ett litet leende. Läkaren jag fick träffa förkastade nämligen inte helt mina idéer ! Fick utan problem pred utskrivet ! Sen när jag visade henne beer boken så blev hon uppriktigt intresserad. Frågade om hon fick låna den ! Låna ?! .. herregud ta boken... Läs den !! 157 spänn på adlibris är ju en droppe i havet om man lyckas få en läkare att tro på beers lära. Hade en lång givande pratstund med läkaren om branschen som sådan. Hon har jobbat utomlands och där var läkarna mer intresserade av att hjälpa patienter med återkommande mf/Ma. Nu senaste träffen de hade haft så var hon uppriktigt orolig över hur svenska läkare "ignorerade" dessa patienter. Praxis tycks gå mot att inte skriva ut några mediciner alls. Sorgligt. Nu när jag fick pred utskrivet så avvaktar jag lite med Aten för egen del. Kör FET i dec med trombyl, Fragmin (ökat från 2500 till 5000) samt pred. Fick 10 (pred) enheter från mens sen öka till 15 vid FET. Är det en vanlig dos... Eller klen ? Sen fick jag även nån multivitamin tabl. Triobe. Nån som fått den utskriven ? Äter ju redan folsyra o bvitamin så jag vet inte riktigt vitsen med denna ? Är il dropp enda sättet ått minska nk cellerna? Om jag nu har ett överflöd av dessa finns det något jag kan göra/äta för att naturlig minska dessa.. ?
    Men GRATTIS till en bra läkare iaf!!! Underbart!! Vad gäller IL om du har immunproblem så vad jag förstått TWH b la så hjälper den till 80% så det är klart har man bekymmer med Nk-celler så hjälper inte de övriga medecinerna tillräckligt - jag frågade äve dr d om det och jag uppfattade det så...jag har ju kört trobmyl de två sista graviditeterna, men de räcker inte på långa vägar för mig trodde dr d, vi får se vad proverna visar....men jättebra att hon visar intresse iaf och läser boken så långt har inte jag kommit med min gyn...hon kanske är villig att skriva ut il efter att ha läst boken?? Härligt iaf
  • lill111
    Cathy skrev 2013-10-25 09:54:42 följande:
    blåvingen; ja, IL fungerar inte lika bra på alla. Har du högt tnf? Med tanke på dina symptom och att du möjligen kan ha någon reumatisk sjukdom så kan du möjligen behöva någon annan medicin förutom pred och IL.

Jag har tagit blodprover gällande om jag har förkomst av ngn rematisk sjukdom - men de blodproverna visade inget - enligt svansk mått mätt då..../ Min mamma och hennes syskon har stora rematiska besvär att samt min mormor gick bort i ledgångsreumatism...jag har med olika perioder haft ont i fingrar och fötter just på morgonen, blir bättre när jag tränar och åter bra kost...samt att jag har mina blåsor i munnen då....hoppas jag slipper andra övriga mediciner än il....är det då Humira??
  • lill111
    HollyGolightly skrev 2013-10-25 07:03:13 följande:
    Snart lycklig: jag är en av dem som inte haft missfall utan haft svårt att plussa och jag lyckades med hjälp av immunbehandling. Jag vet att det inte finns några garantier, men jag ville bara ge dig lite hopp. Kram!

Fick du de traditionella immunmedicinerna?
  • lill111
    Skogsbruden skrev 2013-10-25 10:44:11 följande:
    Här är en till som lyckats(peppar, peppar) med immunbehandling och haft väldigt svårt att få plus. Vi har inte skyddat oss på de 15 år vi har varit tillsammans+ gjort många IVF och bara fått 2 plus utan behandlingen varav ett missfall och 1 lyckad graviditet med en massa andra mediciner i stället. Sedan fick vi plus på första FET efter att ha följt dr D:s rekommendationer.

En sak jag funderar på i samband med att de är så rädda att ge medicin som inte är avsett för just den diagnosen är att de inte är konsekventa. Cytotec som man får vid abort/MA är väl egentligen en magsårsmedicin som KAN ge missfall som biverkning. Jag fick det vid min MA och det lyckades inte så de var tvungna att operera i alla fall, men jag blev så dålig att de fick knuffa på mig för att jag inte skulle sluta andas. Min man var helt chockad över hur jag mådde. Då var det inga problem alls. Hade jag inte varit rädd för att förblöda pga tidigare problem hade de glatt skickat hem mig med dem. Nu var det bara tur att jag var på sjukhus. Då känns IL inte så farligt jämfört. Jag var precis som flera av er andra lovad att få IL på min VC tills dagarna innan jag skulle ta det då jag frågade för säkerhets skull igen och då fick nej. Bättre att klämma ut sig det med en gång kan man tycka.

Nu var tydligen mina värden så stabila att jag kan sluta med kortison (hurra!). Dr D tyckte jag kunde gå från 10 till 0 på 8 dagar, men det känns väldigt snabbt efter att ha tagit 20 mg under så lång tid och dessförinnan hydrokortison under ett halvår. Jag tänkte mer 2,5 mg/v eller så. Någon som har en åsikt i frågan? Orkar inte diskutera det med honom.   
    Precis det vi med resonerat kring!!! Då minsann är det ingen frågan om några vetenskapliga bevis om det är lyckat eller inte gällande Cytotek!! Det argument jag fått till mig är att det är såååå skonsamt för era kroppar, men i själva verket handlar det om EKONOMI!! USCH!! Tack rara Skogsbruden för info och HÄRLIGT att du lyckats!!!
  • lill111
    Ninninn skrev 2013-10-25 22:21:37 följande:
    Då va man nyopererad och har fått en "ny" fräsch rygg. En kota har dom stelopererat och en annan har dom bytt ut till en diskprotes sen har dom även tagit ben från min vänstra höft.. Så JA de gör så jävla ont men TÄNK om de va ryggen som har orsakat alla mina MA/MF då är det verkligen värt allt detta. Nu måste ja vänta 6 månader innan jag kan försöka bli gravid igen och när jag väl blir de sen så hoppas jag verkligen att den får stanna. Grattis till alla er andra som har fått plus på stickan. Jag läser nästan aldrig i tråden längre så jag har ingen koll på hur de går för er och hur många nya som tillkommit. Lycka till iallafall

Åh, vad härligt Ninnin! Jag har ju följt dig nu de senaste två åren så jag vet vilket h-vete du har/går igenom....jag hoppas innerligt att det nu är eran tur fram över....jag har precis haft mitt femte mf...var hos dr d i måndags har ju med varit hos Lennart B men givetvis ingen förståelse hos honom.... och sätter mitt hopp till immunbehandling!! Stor Kram och ang lär följa dig!
  • lill111
    Strumpan81 skrev 2013-10-26 12:18:59 följande:
    Snartgravid och Aylak, jag är i v 19 nu. Har hittills tagit 17 st IL dropp. Till en början väldigt tätt, nu mycket glesare. Snart en månad sedan senaste droppet. Övriga med: Pred 10 mg + 10 mg/dag (20mg/dag) Fragmin 5000 IE/dag (fram till v 16 stod jag på fragmin 5000 IE x 2/dag) Crinone 8% x 2/dag Crinonen håller jag på att fasa ut nu. Prednisolonet planeras att fasas ut från och med vecka 21. Allt enl Dr Ds plan.

Men guuuud helt missat att du nu är gravid strumpan...om jag inte missminner mig så har du mååånga mf bakom dig?? Visst är det din andra omgång av immunbehandling vid graviditet??..så roligt att höra att vi snart har ytterligare en Aten bebis:)) ordinerade dr d dig även crinonen? Kram
  • lill111
    stumpan81 skrev 2013-10-27 11:54:46 följande:
    Något verkar ha hänt efter min hysto för 5-6 mån sedan...Har flera månade fått plus på stickan dag 25, för att några dagar senare få minus och mina spottings börjar. Vad händer?! Verkar ju som att ägget inte riktigt får fäste i livmodern och lossnar efter bara några dagar. Vad ska man göra? Tidigare blev det sällan så, mina MF brukar ju ske i v 6-7.

Gjorde du hysto hos dr d? Mm, lurigt det där så,dumplussar alltså,redan på dag 25? Det var tidigt....hoppas verkligen det fäster ordentligt för er snart....jag blandade ihop dig med strumpan trodde du var gravid i v 19 tänkte herregud vad förvirrad jag är, men det förklarade kunskapen då nickar lika nickname:) jag har med spottings dr d tror att jag ska bli av med dessa av angus kactus kör hela cykeln nu...har du testat?? Kör du med immunmediciner varje månad?? Kramar!
  • lill111

[quote=71499970][quote-nick]Skogsbruden skrev 2013-10-27 13:34:46 följande:[/quote-nick]Ursäkta att jag tjatar om Cytotec, men nu är jag riktigt förbannad. Ni kanske har sett senaste dagarna att 8 av 10 förlossningsavdelningar använder det för att sätta igång förlossningar fast Läkemedelsverket inte stödjer det och det kan ge livmoderbristningar. De intervjuade chefen för Karolinskas förlossningsavdelning på radio precis och då försvarade hon sig med att hur många läkemedel som helst används för andra indikationer än de som de är avsedda för så det är inget man kan gå efter. Va!? Varför i h-e är det då så viktigt att göra det med IL av alla läkemedel!? Det är ju inte så heller att de upplyser patienterna om att det finns andra alternativ eller att det är kontroversiellt, så de flesta vet nog inte ens att de får en medicin som inte är avsedd för deras problem. Det visste inte jag vid min MA, de bara gav mig en tablett. Vi är ju ovanligt upplysta om vad vi tänker göra med vår kropp. Mer pålästa patienter får de väl leta efter. Nu känns det bättre, var tvungen att få ur mig lite ilska.[/ Det är ju heeeelt otroligt!! Samma här blev upplyst här på fl att cytotec är för magsår!!! Höll påsatt döööö när jag hörde det....inte klokt precis som du säger jag var helt övertygad om att dessa tabletter var avsatt för just mf/ma låter ju så himla bra när de berättar..att det är det bästa för kroppen....min man har ju varit väldigt ifrågasättande kring just dessa tabletter och han känner sig otrygg med att jag kör upp magsårmedicin vaginalt.....vi har ju ingen aning om hur det påverkar livmodern och slemhinnan.....och just det här med att mediciner används i andra syften....precis som med IL, det ska BARA användas vid anorexi och cancerpatienter....USCH vad arg jag blir här nu..... Vi satt och funderade här igår att vi borde ju gå till pressen?? Med hela denna biten, alltså både gnys inställning till våra bekymmer här samt cytotec Behn! Är ju skandal detta.....jag är inte feminist på ngt sätt men...känns som om bara för att det är kvinnor samt barnaalstrande så kan de göra hur de vill....men andra behandlingar som hjärt-kärl, fetma mm, då minsann så är det beforskat, men vi kvinnor får skylla oss själva.....fyyyy vad ledsen och arg jag är.....vi borde samla ihop oss och kontakta ngn bra journalist...varför inte Janne Josefsson??? Blir fullkomligt vansinnig!!!

• lill111

Vem hade numret till ngn ansvarig på socialstyrelsen?? Måste kontakta dem im.....blir så arg så jag kokar här nu!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!