• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

NinaCamilla skrev 2013-10-22 16:03:35 följande:
    Information till alla: Fr o m den 25 oktober 2013 kan ni hämta mediciner med grekiska recept lättare. Igår blev jag nekat av apotekspersonal eftersom läkaren i Grekland måste veta namnet på medicin och den måste ha samma tillverkare i Sverige och i Grekland. Nu gäller inte dessa regler utan apoteket måste byta till motsvarande medicin, endast verksamma ämnet behövs och läkarens ID och land. Efter långa diskussioner med olika personer i Läkemedelsvärket fick jag tag på en vänlig dam som gav mig paragrafen som jag ska ge till apoteket. Läkemedelsverkets författningsamling LVFS 2013:17 hänvisa hit om apoteket vägrar ge ut mediciner pga. inte samma tillverkare, inget namn på medicinen etc. Endast verksamma ämnet behövs och läkarens ID, land.  Underlättar med diskussioner med apoteket om ni behöver medicin för immunbehandling etc.  

Fantastisk!! Tack snälla du för denna underbara Information!! Kan ju säkerligen behövas!! Tack!!
  • lill111
    Snart lycklig skrev 2013-10-22 23:33:27 följande:
    Tack för att ni tänkt på mig idag. Precis landat på Arlanda. Jag är glad, jag fick tre ägg ur tre möjliga blåsor. Den jättestora skenande blåsan var troligen en vattencysta och därmed tom, vilket jag redan gissat. En blåsa som växer knepigt, ex. som min som skenade iväg, brukar ofta vara en cysta. Eftersom jag i lördags egentligen bara hade en i perfekt stl, så är jag helnöjd!!! Nu hoppas jag att alla var mogna (vet ej ännu), så det finns chans till befruktning. Mitt mål har länge varit att få ihop 15 1-dgrs och jag börjar närma mig (om ngn eller några klarar sig, får besked imorgon). F ö intressant läsning det som skrivits idag. Kram tjejer.

Åhhh, vad bra!! Har tänkt så på dig idag👏😀 nu håller vi tummarna för nästa steg!!vi kom just till Landvetter nu med! Är så nöjd och glad att vi tog beslutet att åka till Aten!! Tack alla här inne för alla kloka råd och tips!! Nu börjar nästa utmaning få ut IL Och få vc att ta fbc!! Kram alla!!!
  • lill111
    Snart lycklig skrev 2013-10-23 00:47:17 följande:
    Ja lill111, jag är som sagt glad. Jag åkte 17.00 från Aten och hem till Sthlm via Bryssel. Hur och när åkte ni? Någon frågade om flygbolag. Jag har rest med många olika. Jag brukar jämföra på flygresor.se.
    Härligt:)) Vi åkte skulle åkt kl 18:20, men det blev försenat från Aten med 45 mi, vi flög via frankfurt med Lufthansa hem och SAS ner....tyvärr blev min väska kvar i Frankfurt, eftersom vi blev sena 45 min - så jag hoppas den kommer hem idag - jag har ju 4 påsar IL i den - hoppas att de klarar sig??? Någon får gärna svara lite orolig här-....
    Samma här vi jämföre med flygresor .se - vi betalade 10 tkr för två...

Nu är det bara att påbörja bearbetning hemma i sverige för att få hjälp med prover och att sätta IL....Vi kämpar vidare och håller alla tummarna för dig nu Snart Lycklig:)
  • lill111
    Snart lycklig skrev 2013-10-23 00:48:58 följande:
    Förresten, D sa att han träffat så trevligt par från Sverige igår måndag (det blir i förrgår så här mitt i natten).

Haha, underbart - det måste varit oss han mednade...hihi - roligt, mitt i allt ändå - vi försöker alltid vara positiva och glada ändå - det blir så mycket lättare att hantera detta då. är ett slags signum som vi försöker utgå ifrån:)
    Jag tänkte omnämna att jag vet att du snart kommer träffa en annan tjej från svarige men han har ju tysdnadsplikt så jag ville inte utmana honom...men vilken fantastisk läkare...oj, oj....verkligen imponerad...)Usch vad trött jag är idag, var på jobbet tidigt kl 06:00...gäääsp
  • lill111
    Angla skrev 2013-10-23 07:47:41 följande:
    IL-påsarna skulle jag inte oroa mig för

Tack rara Angla för svar - då kan jag vara lugn..:) Hoppas allt flyter på för dig:)!!
  • lill111

Jag undrar bara när vi ska betala den lilla nätta fakturan tro?? Sedan fick jag ju IL-dropp på rummet, samt att D skickade med mig 4 påsar IL hem - så gulligt....Han följde även med oss till Apoteket och plockade fram kortison och baby aspirin...Berättade även om bra restaurenger i närheten - han är verkligen engagerad och en fantastisk läkare :)

Mejlar han faktura tro - vi vill ju även ha support inför nästa graviditet, det är ju det som är kärnan i hela denna process....???

Vi hade livliga diskussioner gällande forskning och svenska läkares inställning till immunspåret - mkt intressant!

Känndes som om att vi skulle kunna sitta i flera timmar och dryfta detta - hade varit intressant med en paneldebatt mellan olika läkare - det enda jag begär är att man är ödmjuk och vill prova olika lösningar tills amn hittar svaret på våra bekymmer - och ännu  är man ju inte där så varför inte prpöva sig fram??? Precis som Dr D b la gör....det är ju ren kränkning anser jag av andra läkare att bara vifta bort en eventuell behandlingsmetod som kan fungera för vissa kvinnor, inte alla, men vissa av oss...ja, ja...detta kan jag och säkert många andra hår inne prata om i evigheter...

• lill111
    leah2012 skrev 2013-10-23 14:23:42 följande:
    Jag förstår inte hur ni har råd tjejer. Med alla resor, mediciner, behandlingar, provtagningar och kringkostnader. Jag har rätt bra lön men känner mig rätt barskrapad nu.

Ja, det är vi med, men lånat pengar....vi tjänar hyfsat,men innan denna kostsamma karusell så byggde vi nytt hus samt att vår underbara son kom....så vi har inte mycket över var månad direkt....är mammaledig dessutom 20% men allt löser sig, det bara måste gå....det jobbigaste är alla hemska känslor....usch jobbar var dag med dem....!!
  • lill111
    che71 skrev 2013-10-23 08:37:57 följande:
    Lill111 maila o berätta att ni vill ha follow up redan nu..fakturan kommer snart..inkl kostnad för droppet på hotellet o de 4 påsarna.

Tack....fakturan kom idag!
  • lill111
    che71 skrev 2013-10-23 19:16:43 följande:
    Blåvingen o Leah2012 beklagar att Vc hoppat av dropp! Samma hände mig..ringde o mailade runt till massor av ställen innan vi åkte till Aten o till slut fick jag napp "inga problem kom du hit med ditt IL dropp" så jag listade mig där o bokade tid med läkaren o fick ILdropp på recept o FBC remisser men sen satte sig en ssk där på tvären när det gällde droppet o då var jag gravid dessutom. Hon pratade med verksamhetschefen o min läkare beklagade men tyvärr kunde de inte sätta mina dropp mer. ssk ringde hem o sa bara att jag var tvungen att hitta ett annat ställe o jag sa med gråten i halsen att de var det enda stället som lovat att hjälpa mig..men hon var inte ens beklagande..ville bara bli av med mig. så totalt utelämnad o ensam o gravid. Vet inte varför hon var så anti detta med mina IL dropp. .Läkaren tyckte att det var ju bara näring o inget konstigt med det. Tror det var för tidskrävande helt enkelt. Trots att jag sa att jag kan sitta i väntrummet med droppet. .men det var kalla handen.

Så vansinnigt dåligt!! Tänk om hon själv hade varit i den situationen, usch fy!!??
  • lill111
    aylak skrev 2013-10-23 11:46:23 följande:
    Snart lycklig: Toppen med tre ägg - grattis!! NinaCamilla: Tack för länken, superbra att ha. Gott att du kontaktade huvudkontoret - du är ett föredöme! lill111: Kul att höra att ni också känner er nöjda med dr D! Hoppas väskan snart dyker upp, men droppåsarna klarar sig utan problem. Lycka till med fbc och droppsättare! Angla: Kanske bulsa på dig och ta en långpromenad i rusket, sen göra en kopp varm choklad och unna dig en actionfilm eller nått annat som kan distrahera några timmar....? Kram  

Tack Aylak!! Ja vi är så nöjda...bar resten kvar som sagt!! Väskan kom idag, ska man förvara IL i kylen eller?? Hoppas du mår bra!! Kram!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!