• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

leah2012 skrev 2013-11-03 18:19:22 följande:
    Men fick du kvitto? Ruvningen gör itne mycket väsen av sig. Bara väntan och väntan. Imorgon är det dags för blodprovet!!

Efter inbetalningen så kommer de mejla ett kvitto - detta kommer jag ju bifoga till FK....
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2013-11-03 18:57:01 följande:
    Lill: min gyn kollade prolaktin efter att jag klagat över spottings, mellanblödningar och blödning vid samlag en tid efter mitt missfall. Det visade sig att mitt prolaktin var förhöjt, men inte tillräckligt högt för att ge symtom. Jag fick gå på regelbundna kontroller i ett par månader och då det inte sänktes skuckade hon mig på magnetröntgen för att utesluta tumör. Allt såg bra ut, men då värdet var fortsatt förhöjt remitterade hon mig till endokrin för behandling. Endokrin var enbart intresserade av att jag inte hade symtom vilket de menade visar att förhöjningen var orelevant. Gick på regelbundna kontroller i ett år och mitt värde pendlade mellan 400-800, och gränsvärdet är 320. Gyn hänvisade till endokrins bedömning och endokrin menade att värden under 1000 om man inte har symtom har noll inverkan på fertilliteten. När jag efter totalt två år vände mig till privat gyn för att göra privata ivf skrev hon ut pravidel omgående varpå mitt värde sjönk till runt 100 redan den första månaden. Har tyvärr dock fortfarande spottings och samlagsblödningar, men det kanske ger med sig då jag bara medicinerat sen september. Så ligg på, och byt gyn!!!!!! Jag är dessutom bara 27, var 25 när problemen börja så åldern som orsak är bara skitsnack.

Du är guld värd - tusen tack för at t du delar med dig!! Ska till min privata gyn på torsdag då ska jag kräva prolaktinprov!!! TACK rara!!!
  • lill111
    Fenan79 skrev 2013-11-03 18:55:49 följande:
    Det var när jag låg där i gynstolen och spretade med benen som hon sa att jag hade det. Hont yckte att (nu blir det detaljerat Skäms) min flytning luktade illa, Inget jag hade känt av själv dock!!! och jag är absolut ingen ohygienisk person. Flört  Så det var så jag fick medicin utskriven, inga ytterligare tester.

Men behöver ju som sagt inte ha några tydliga symptom på att ha det så om jag får råda dig kanske jag skulle testa att gå till en annan gyn om du har möjlighet till det. Googla symptom på BV och säg helt enkelt att du har några av dom och att du vill bli testad för det! :) Tror de kan kolla i mikroskåp om man har det...finns mer info om du googlar på det!!
    För ja, det verkar som man måste få recept på medicinen tyvärr så man kan inte bara behandla själv :(

Lycka till och berätta hur det går!!!
    kram

Är så glad och tacksam för alla braiga svar och tips här!! Tack, ska verkligen pressa min gyn på torsdag!! Hoppas du blir kvitt din BV nu!! Kraam
  • lill111
    Cathy skrev 2013-11-03 18:38:38 följande:
    lill; din gyn borde veta att lågt progesteron just kan bero på att man har högt prolaktin (eller t o m inom ref värden som jag hade). Tyvärr verkar inte våra gynekologer ha lärt sig det där. Alltså, högt prolaktin kan sänka LH och då får man ingen äl (eftersom en LH stegring ger äl) och utan äl eller med svag äl så får man lågt progesteron mellan äl och mens och kan få spottings. När jag tagit pravidel en cykel så fick jag ett jättestarkt äl och spottings försvann direkt!!

Det är en hormonobalans som ger spottings, inte åldern och dåliga ägg. Det sistnämda är verkan inte orsaken!

Förstår inte varför våra gynekologer inte försöker förstå den underliggande orsaken till en hormonobalans utan rekommenderar i bästa fall prog vaggisar men oftast ivf om man vill bli gravid?!

Precis som du säger cathy, att de bara rekommenderade proggvaggisar och knappt det, fick tjata mig till det....så himla jobbigt - men vad anser du om ett progesteronvärde på 35? är det bra eller svag äl? Jag har ju utslag på äl-stickorna om än knappt lika starkt som teststrecket..och har flytningarna, men jag vet inte....sedan kommer ju spottingens som ett brev på posten - och det där med att jag åt pergotime och knappt fick några spottings pekar ju  definitift på horminbrist tycker jag...pergotime ger ju äl en skjuts så att säga....tusen tack för så bra svar chaty!!
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2013-11-03 21:32:51 följande:
    Falun ordinerade LEI i vårt förra ivf. De hänvisade till urländsk forskning som visat att kvinnor blev gravida efter att man tagit vävnadsprov (biopsi) från livmodern som en del av någon utredning, minns dock inte vilken. Det fynd man gjorde var att oavsett om vävnadsprovet visade att man hade vad det nu var de utredde eller inte så blev många gravida efter ingreppet. Så på något sätt hade ingreppet en oväntad, positiv, effekt för de barnlösa kvinnorna.
    Intressant, min väninna som genomgick 15 ivfer fick göra hyst och direkt efter det så gick det vägen - mkt intressant - om jag begär hysto här i mitt landstning kan jag be dem samtidigt göra sådana snitt??

Kanske var just detta Dr d menade att det ger resultat bara men gör en hysto - tror det var Stumpan81 som undrade....
  • lill111
    Solkattan skrev 2013-11-04 10:57:04 följande:
    Nu är jag här igen...
    I förra veckan var jag tillslut tvungen att ringa vår IVF klinik o meddela vårt misslyckande. Fick som vanligt prata med en trevlig sköterska som då inte riktigt kunde besvara mina frågor. Fick då en tid idag ! (hör o häpna sist var det över en månads väntetid till läkaren). Så 15.30 ska jag ta upp våra misslyckande med vår IVF läkare. Är ju själv helt inne på immunspåret. Känns som om jag ska upp till kamp med Goliat....
    Tycker ändå det är konstigt att läkarna inte gör NÅGOT. Alltså... vi har slängt ut över 100 000kr. INTE ett blodprov har tagits på mig. Kommer bli gaaaaaaalen om läkaren säger att "det är otur". Jag tror till otur till viss del... men att samtliga återsättningar beror på otur...? Nä, jag köper inte det....
    Vad sjutton ska jag säga till läkaren...? Nån med gott råd..?

Sen en helt annan fråga.. nån som har geografisk tunga här inne...? Har det o googlade lite... tycks finnas samband med immunförsvaret... har haft det i många år nämligen...

Angla: hoppas det slutat blöda helt nu..!
    che71: Hoppas på en "vanlig" förkylning... med detta pissväder så är det ju inte konstigt att kroppen tacklar av...
    Heh, hej!! Bra att du fått tid idag!! Begär hysto eller LAP!! `Som jag sade hade jag en väninna som genomgick 15 insättningar och hon hävdade hela tiden att det var ngt med hennes slemhínna - vilket de slutligen gick med på hysto då konstaterades att hennes slemhinna var helt förstörd av alla insättnignar och skrapningar - de gjorde små snitt och ruggade upp ytan - och vips ´så fick de en lyckad graviditet - tror att det är mycket som kan falla på plats om man gör en hysto - du kan ju även ha endo?? Bara lite tankar från förvirrade mig  - jag kommer kräva hysto nu då jag misstänker att det kan vara endo som spökar hos mig...pust och stön...förtsättningen följer!! Lycka till!!
  • lill111
    che71 skrev 2013-11-04 08:05:42 följande:
    idag går jag in i v 14!!Glad

Men ska jag vara orolig nu, sedan inatt har jag feber o ont i halsen, nästan mest utanpå, som svullen.
    Är det bara en vanlig förkylning eller immunangrepp på gång tro?
    19 dagar sedan senaste IL droppet o det är meningen att jag ska lämna FBC idag igen, men det kommer väl visa helt fel när jag inte är frisk?
    Har mailat Dr D o frågat.

Härligt Che!! Heja, heja!! Hoppas jag kommer dit igen...:) Förresten när kan man förvänta sig att få provsvaren från Dr d....två veckor sedan vi var där....otålig!!???
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2013-11-03 21:32:51 följande:
    Falun ordinerade LEI i vårt förra ivf. De hänvisade till urländsk forskning som visat att kvinnor blev gravida efter att man tagit vävnadsprov (biopsi) från livmodern som en del av någon utredning, minns dock inte vilken. Det fynd man gjorde var att oavsett om vävnadsprovet visade att man hade vad det nu var de utredde eller inte så blev många gravida efter ingreppet. Så på något sätt hade ingreppet en oväntad, positiv, effekt för de barnlösa kvinnorna.

Vad står LEI för - tacksam för svar:))??
  • lill111
    Sofia M skrev 2013-11-04 10:31:53 följande:
    Lill111, det borde de kunna göra. Läkaren på Sahlgrenska erbjöd mig dessa snitt utan att jag frågade om dem. Så andra kliniker borde också kunna göra det. Du får bråka dig till det om de säger nej. Man ska väl inte behöva betala en förmögenhet o åka utomlands när de kan göra det o Sverige.

Precis så Sofa!! Tack för svar!! Hoppas att det lyckas för dig nu!! Kraam!
  • lill111

Grattis Angla!! Härligt med 2:)

Håller tummen stenhårt för dig nu Fenan!!

Leah gött att du fick tag på Dr D...

Kram till dig solkatta.....illa av läkaren, men jag är tyvärr inte förvånad....

Jag undrar med över Hysto?? Det kan väl inte förstöra ngt..? Jag ska ju försöka få det i mitt landsting, ngn som vet hur lång väntetid det är? Har inte möjlighet att åka till Aten igen och jag känner att de bör kunna hjälpa mig här hemma eller hu??

När kan man förvänta sig få sina provresultat från Dr d?? Väntat två veckor nu...nyfiken??

Mitt prolaktinvärde var 8 - så antar att det är bra?? -  vad beror mina jäkla spottings på?? Blir galen av att inte få veta....

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!