• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

NinaCamilla skrev 2013-11-19 16:51:11 följande:
    Lill: Hade du skrivit ut nya EU-lagen om eftervård i Sverige? Jag tänkte att om man vill driva det vidare, får de inte neka eftervård även om primärvård är i Grekland.

Rent konkret - -hur ska man gå tillväga då? Ska jag visa dem regleringen samt behandlingsplanen från Dr d och så ska de sätta droppet?? Eller vad säger lagen igentligen - känns som de hittar kryphål hela tiden....de idag visste ju inte ens om att de fanns en sådan lag - vilket iofs är helt otroligt....//
  • lill111

Det är ju detta som jag undrar över, då kan de ju hävda att den metod med IL inte är tillräckligt prövad och erkänd eller???

"Vi vill ha fritt vårdval för patienter i Europa. De ska, utan krångel, kunna söka vård på en klinik i ett annat land, förutsatt att det handlar om behandlingsmetoder som är i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet enligt internationell medicinsk vetenskap"

• lill111
    NinaCamilla skrev 2013-11-19 19:24:34 följande:
    direktiv 2011/24/EU som trädde ikraft den 25 oktober 2013, artikel 5 C) anges att en patient som fått gränsöverskridande hälso-och sjukvård och som behöver särskild medicinsk uppföljning vid återkomsten till försäkringsmedlemstaten har rätt till samma medicinska uppföljning som om vården hada tillhandahållits i försäkringsmedlemstaten. Kolla det här Lill. Jag fick svaret från EU-upplysning om våra rättigheter.

Tusen tack!!!
  • lill111

Mamasusan, välkommen hit, beklagar verkligen alla dina mf/ma, helt galet att du orkar, imponerad - drivkraften måste vara enorm...!!

Angla, ja, fy vad overkligt ledsen jag blir, finns ju inga ord för detta vidriga hemska - sänder massor med kramar till dig, nu får det vara nog med elände!!!

Jag har vind i seglen idag iaf - har fått min VC att ge mig IL och ta FBC detta genom att hänvisa till den nya regleringen om patientrörlighet!! Fantastiskt - de hjälper mig när som jag behöver IL eller behöver ta FBC - funderbart skön - ska nog fira detta ikväll med ett glas rött - men fyyy vad detta har slitit på krafterna...herregud säger jag....

Kram från mig!!

• lill111

Hej! Blir orolig här nu....fick IL i onsdags och de spädde med sterilt vatten!!! Trodde dr d skrev det, men nu ser jag att det ska vara Saline!?? Allt gick så fort och jag ville bara få dropoet i mig!! Jag uppfattade även sköterskan i Aten att det bara var för att inte reta kärlen.... Då kan det väl inte spela någon roll om det är sterilt vatten eller koksalt???? Vill inte krångla mer med min VC... Har nu sagt st de ska späda med sterilt vatten.... Mitt dropp gick in på 1 h utan några bekymmer.... Jag ska alltid ta 200 ml IL. Tacksam för kloka lugnande ord!!!

• lill111

Jag tar AC hela cykeln ordinerat av dr d eftersom jag lider av spottings.. Har tagit hormonprover, men de visar bra... Dr d hävdar att det är obalans och att AC ska hjälpa...även mitt Prolaktin var bra!!

• lill111
    leah2012 skrev 2013-11-24 13:36:34 följande:
    Tack för era svar om AC. Men Fidelia, har D bett dig göra det?

Jag antar att du ej blivit ordinerat det - du lider förmodligen inte av spottings???
  • lill111

Hej!! Såhär skriver socialstyrelsen, hjälp mig tolka:

Precis som artikel 5 c i direktivet säger har patienten rätt till samma medicinska uppföljning som om vården hade tillhandahållits i försäkringsmedlemsstaten. Utöver det sägs även att en patient som fått vård i ett annat EES-land och vid hemkomsten har behov av fortsatt vård, bedöms efter behov och inte efter var den huvudsakliga vårdinsatsen tillhandahållits. 

Det ska inte ha någon betydelse om den initierande vården varit inom det landsting patienten är bosatt inom eller ett annat EU-land. Regleringen innebär dock inte företräde inom den hälso- och sjukvård landstinget tillhandahåller. Inte heller är det en garanti för att få vård. Som jag nämnt i tidigare korrespondens är det vårdgivaren, dvs. landstinget, som gör sin bedömning och prioritering av hälso- och sjukvården inom landstinget. Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), förkortad HSL slår visserligen fast landstingets skyldighet att tillgodose befolkningens behov av hälso- och sjukvård men är inte konstruerad på så sätt att den enskilde, som inte får den hälso- och sjukvård som han eller hon anser sig behöva, kan med stöd av lagen göra rättsliga anspråk gällande mot landstinget.

För den vårdinsats som huvudmannen har att tillhandahålla kan ibland flera alternativa behandlingsmetoder finnas, som alla står i överenskommelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Den lagliga skyldigheten i 2 a § och 3 § HSL, att erbjuda en ”god” hälso- och sjukvård kan inte anses innefatta en skyldighet att erbjuda all vård som uppfyller detta krav.

• lill111
    Fidelia skrev 2013-11-24 20:32:25 följande:
    Lill: jag har spottings en eller två dagar innan mens, det är allt

Ok, mina spottings börjag allt från 5-7 dagar innan mens, vilket inte är bra - dr d hävdar att AC ska ta bort spottingens - vi får se här nu fram över...
  • lill111
    Tabbs2 skrev 2013-11-29 13:31:48 följande:
    Hej på er! Fenan- förstår att det är jobbigt att få ett sånt besked...det svåra tycker jag är att det är så vagt...man vet inte vad ska man tro...men håller med om att jag inte skulle våga ta FP med risk för missfall... Tro på din magkänsla att allt är bra o se vad ett utökat RUL visar...   Che- har du fått ngn ny tid? Har det löst sig med fragmin?   Snart lycklig- jätteintresant info! Vet du varför de va emot Adrekomp? Om det är stress som är boven så är väl Adrekomp "ansett" vara ngt bra?   Aylak- du får jättegärna inboxa mig info Marie m.m. Kan hon hjälpa med mer än IL tror du? Jag har en kompis som jobbar på statsrådsberedningen med EU-rörlighet, hon har lovat att kolla på detta med patientrörlighet så jag kan få svar på frågor man kan ha... Har ni ngra eller verkar det som läkare o VC godtar det nya direktivet o ger hjälp? Snart måndag o dax för besök hos Dr G... o jag har störtblödit sen ÄL i tisdags... kommer även stora klumpar..känns inge vidare...har ngn haft så vid ÄL? Hoppas det avtar till på måndag iaf... Trevlig helg!

Hej tabbs vad bra att du har en vän som arbetar med EU rörlighet. Jag fick ett svar såhär av socialstyrelsen, honnkanske kan hjälpa tillmoch tolka....det är luddigt tycker jag: Jag har idag fått ytterligar svar av socialstyrelsen, vet inte direkt om det hjälper oss...jag hänvisade ju till artikel 5c till min VC och då fick jag hjälp..men vad tror ni om detta svar: Precis som artikel 5 c i direktivet säger har patienten rätt till samma medicinska uppföljning som om vården hade tillhandahållits i försäkringsmedlemsstaten. Utöver det sägs även att en patient som fått vård i ett annat EES-land och vid hemkomsten har behov av fortsatt vård, bedöms efter behov och inte efter var den huvudsakliga vårdinsatsen tillhandahållits.  Det ska inte ha någon betydelse om den initierande vården varit inom det landsting patienten är bosatt inom eller ett annat EU-land. Regleringen innebär dock inte företräde inom den hälso- och sjukvård landstinget tillhandahåller. Inte heller är det en garanti för att få vård. Som jag nämnt i tidigare korrespondens är det vårdgivaren, dvs. landstinget, som gör sin bedömning och prioritering av hälso- och sjukvården inom landstinget.  Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), förkortad HSL slår visserligen fast landstingets skyldighet att tillgodose befolkningens behov av hälso- och sjukvård men är inte konstruerad på så sätt att den enskilde, som inte får den hälso- och sjukvård som han eller hon anser sig behöva, kan med stöd av lagen göra rättsliga anspråk gällande mot landstinget.  För den vårdinsats som huvudmannen har att tillhandahålla kan ibland flera alternativa behandlingsmetoder finnas, som alla står i överenskommelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Den lagliga skyldigheten i 2 a § och 3 § HSL, att erbjuda en ?god? hälso- och sjukvård kan inte anses innefatta en skyldighet att erbjuda all vård som uppfyller detta krav.   Vore bra om fler ville lägga sitt veto krin ovanstående....tack!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!