• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Borde väl bara gå vidare... men kan inte sluta "älta".
    Vill bara veta vad som väntar. Jag är övertygad om att min kropp denna gång motarbetade mig. Dr D frågade i mailen just om detta med nattliga svettningar. Och under ruvardagarna 9-11 så svettades jag extremt. På dag 10 så frös jag på kvällen och kände halsont. (halsont som jag inte haft på typ 4-5 år). Mådde dåligt under hela ruvardag11. Sen på ruvardag 12 så var det som bortblåst..?? Sen ruvardag 14 på morgonen såg jag lite rosa o tog testet som visade tvärblankt.
    Nu inväntar jag FBC:et idag. Ska maila alla mina FBC siffror under denna IVF till Dr D så ska han ge mig ett utlåtande.
    Ni som tyvärr varit med ett tag och kört ett par vändor med immunbehandling... VAD gör Dr D inför nästa försök..?
    Kör man på samma doser.. eller ökar man nåt..?
    Ser man första behandlingen litegrann som med IVF..? Att man inte riktigt vet vilken dos man ska ligga på.. att första försöket är lite av en trial and error omgång..?
    Vad händer om man trappar ner pred för snabbt..? Vill inte ta mer av dessa... känner att min kropp inte gillar dom. Blir alldeles uppe i varv av dem... minskat från 15 till 5 mg.
    Va surt det är med bruna äckelspottings. Jag vet ju att mensen lurar om hörnet... kom igen kropp... öppna upp och släpp ut syndafloden...!! (usch är livrädd att det ska bli som sist.. då det blödde så jag blev yr o illamående).
    Nån med "svar"..?

• Solkattan

Ni är så himla gulliga här inne !!! Tack för alla fina svar.... Självklart återkopplar jag med er vad dr d kommer ge mig för "svar". Tog ett grav test igår igen. När det var blankt också så hoppade jag över Fragminet. Inatt har jag inte svettats en droppe. Är det inte "lustigt"? ( eller hur man ska uttrycka det). Ni som kör ivf... Vet ni hur dr d ställer sig till stimulerat eller inte stimulerat FET.. ? Litar inte på min kropp vid FET. Tycker det är en chansning att åka vid äl omslag. Har långa cykler (allt från 33-38 dagar). vilka prover bör man ta innan FET för att veta att hormonerna är "rätt"? Att det är en bra cykel.. ? Angla: "kul" o se dig igen... Tänkt på dig... Hur går det för dig.. ?

• Solkattan

Lill: kram kram kraaaaaaaaam!
    Det är tur att vi har varandra...!!!
    Vad jobbigt med lunginflammation...!! Det positiva kanske är att pencillinet kan ta dö på både det ena o det andra..? Visa går ju på starka kurer för att döda mykoplasma..? (men det kanske inte är samma slags penicillin?). Boosta låter bra. Finns det nån boost för psyket också tro..?
    Hur många försök har du gjort..? Blir nyfiken på detta med rekommendationen med ÄD..? Hur motiverade dom det...?
    Vi kör ju redan med spermiedonation så då skulle det för våran del bli snack om embryodonation. Typ åka till Tjeckien eller motsvarande. Fattar inte varför det inte GÅR. Ser era ägg också "fina" ut...? 
    Vårt 10 celliga ägg hade runda fina celler... o knappt nåt fragmentering. Såg i embryoskopets snabbspolning hur det delade sig preeecis sådär från 2-4-6-8 osv. Allt perfekt. Embryologen var sååå positiv.
    På nåt sätt hade det känts "lättare" om de sagt att det såg dåligt ut. Då hade man kanske kunnat säga till sig själv att det faktiskt inte är lönt längre.
    Jag har själv 3 orsaker som jag tror på varför detta misslyckades:
    1. De sabbade allt med att mosa ägget vid återföring. Såg blod på kvällen efter ET.
    2. Jag hade på tok för högt E2 värde (7000 efter ET)... det triggade min kropp att producera fler NK celler som dödade embryot på ruvardag 7-10.
    3. Jag har ätit osunt. Gått upp 5 kg på kort tid. Varit uberstressad över allt med IL-dropp osv.

Googlat lösningar på ovanstående. På Agate sida så står det om tocolytics. Ska vara nån medicin som gör att man slappnar av innan återförande av ägg. Så att inte livmodern krampar ihop vid införandet. Är så himla trött på att se blod efter ET...(FET)... :(. Är det någon som testat detta..?
    För nr 2 så är det väl FET som gäller. Då har man ju inte E2 påslaget.
    3. Stressa mindre, motionera o leva mer nyttigt...

På fredag är dagis stängt. Då ska jag ägna HELA dagen åt sonen. Bara göra det som han vill... försöka kompensera för min frånvaro. Och njuta av det barn som vi faktiskt har. För hur "krävande" han än må vara ibland så är han ändå den största källan till glädje... det är ju hans närvaro som gör att man orkar fortsätta.
    Och för hans del så spelar syskon ingen roll alls i nuläget. Han har sedan länge räknat ut att ju fler barn desto mindre uppmärksamhet från mamma o pappa...

• Solkattan

Vilaa: Åh de tankarna är sååå bekanta...! Att det finns en mening med allt.
    jag har massa idiotiska idéer. Den sjukaste just nu var att jag under förra ruvningen hade en låt som jag gillade. Spelades på radion rätt ofta när jag åkte till jobbet. Nu under denna ruvning dök den upp 2 ggr samma dag. Både på vägen till o från jobbet. Kändes som ett tecken att det skitit sig.. :(. Vet rent logiskt att det absolut inte finns något samband. Men det var bara den där känslan... :(.
    Jag hade massa problem med kontakten med Dr D. Åkte ju ner utan att fått mailsvar ifrån honom. Kändes jättemärkligt att sitta helt ensam på ett hotellrum i Aten och inte veta om det fanns nån Dr D eller ej typ.
    Förstår fullt din känsla av det där med "att den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket".
    Att man x antal år senare inte nåt sitt mål om syskon. Utan man står där med en söndertrassad familj o tom plånbok.
    Usch imorgon ska vi träffa ytterliggare en psykolog jag o sonen. Nu har vi valsat runt i psykratrin snart ett år. Fått träffa många "utredare" och slussats vidare i karusellen. Jag tror personligen att sonen har aspberger. Men iom. att han endast är 4 år så kan de inte sätta någon diagnos. Känns så jobbigt när man känner att man utmanar ödet och försöker sig på ytterligare ett barn. Kommer det bli samma "resa" igen...?
    Är min kropp en förgiftad miljö som egentligen inte är ämnad för barnafödsel..?

• Solkattan

Zwillinge:
    På en sida hittade jag: (hypotyreos.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut)

"Observera att mlE/L är samma sak som mlU/L. E står för "enhet" på svenska och U för "unit" på engelska."

Frågan är om mU/L är samma sak som mlU/L?

In order to remove the possibility of having the letter "I" confused with the digit "1", some hospitals have it as a stated policy to omit the "I", that is, to only use U or E when talking and writing about dosages, while other hospitals require the word "Units" to be written out entirely.[1]
    (en.wikipedia.org/wiki/International_unit)

Alltså min slutsats är att mU/L är samma sak som mlU/L ... och således borde mlE/L vara samma sak som mU/L !!!   :)

De borde vara samma enhet! :)  (Dr D skrev att bara han fick ref värden o enhet så "löste" han det).

• Solkattan

Aj aj aj.. vem försöker vrida ut o in på min livmoder.. ? Nu har floden startat... Detta känns mer som ett missfall än vanlig mens. krampar liksom. Tittar med spänning på det som kommer ut. Har ju haft 2 mf o ett ma så resterna av dessa vet jag ju hur de ska se ut... :(. Idag kom ett brev ifrån kliniken. Var bombsäker på räkningen. Var dock ett till brev om våra två frysisar. Undrar om de tappat bort räkningen.. ? Slutar väl med att man får ringa o be efter den... "Snälla kan jag få räkningen.. ?"... Förnedring på hög nivå... För om man inte betalar så läggs det väl på dröjesmålsränta? Typ 10000 till... :(... Snartlycklig: oj vilket högt tsh... Låter inte bra.. :( Fröken röd: inga problem med mobilladdaren... Vanliga uttag... :)

• Solkattan

Vilaa: Hur gick det igår...? Fick du tag på något rum...?
    Missne: Jag har bara gått på universitetssjukhus (2st) i Sverige för IVF och där är det nog väldigt kört att få igenom Dr D:s protokoll. Visserligen kan man ju alltid fråga!
    Den klinik i Sverige som tycks vara mest "open minded" tycks vara IVF kliniken i Falun.
    Annars kanske Danmark eller Riga kan vara alternativ ..? De ligger ju inte riktigt lika långt bort som Aten.

• Solkattan

Zwilllinge: åh, va bra med ett så utförligt svar ! Blir nyfiken på vilka värden som du tar (e2 och FSH.. ?) För att avgöra om det är en bra cykel.. ? Något annat... ? Skulle också vilja ta dessa prover inför fet så man inte bara chansar o stoppar tillbaks ett ägg i en dålig cykel. Ska maila dr d nästa vecka då jag äntligen hoppas få mitt sista fbc o hcg svar. Ser framemot att få hans utlåtelse från detta försök. Känns som om jag måste få ett avslut på detta försök. Sluta grubbla över vad som gick snett. Även om jag inte kommer kunna släppa tanken på att läkarna sabbar allt då de återför embryona. Googlat och det ska inte blöda direkt efter transfer... :(. Och fakta är ju att de ggr jag inte blött har jag plussat. Även om det slutat med mf/ma. Men läkarna här kommer aldrig köpa att det finns ett samband... :(. Kommer aldrig ge någon medicin för att underlätta återföringen... Eller köra en provomgång med katetern för att hitta rätt...(verkar vara vanligare utomlands)... Funderar på om insemination är säkrare o billigare att köra... ? Visserligen lägre grav. chans men om läkarna endast lyckas med 10-15% av återföringarna så kanske det ändå är en "säkrare" väg... ? Vad tror ni andra.. ?

• Solkattan

Vilaa: läste ditt mess... Kan tyvärr inte svara från min muppiga telefon...:(. Det jag hade kontanta medel till var just taxin. Sen lite till det nödvändigaste.. till typ mat o sånt. På hotellet ville de första natten ha betalt o då tog jag det kontant. Tog sen ut pengar i en bankomat runt hörnet på Pan hotellet. Var ju poliser överallt pga demonstranter när jag var där så det kändes ju tryggt vid bankomaten... :). Du ska se... 2015 blir ett riktigt bebisår.. :) Pred är smart att köpa då det är billigt o svårt att få ut hemma. Il köpte jag med från dr d. Betalde inget på plats hos dr d. Räkningen kom sedan per mail...

• Solkattan

Nu har jag äntligen fått siffrorna för mitt sista FBC denna cykel. Har mailat samtliga siffror till Dr D nu och försökt sammanfatta hela perioden. Tycker det är intressant detta med FBC:et. Undrar om det faktiskt inte var något på gång runt ruvar dag 7-9. Det var ju efter dag 9 som mitt FBC stod som högst. Sen 5 dagar senare dippade det totalt. Just neutrocyterna hade ju en uppgång från 2.6-> 3.7 -> 9.1 -> 9.0 -> 10.8 o sen ner till 6.4 (och jag tog samma mängd kortison o allt annat med).
    Leukocyterna gjorde nåt liknande: 4.5 -> 5.9 -> 10.8 -> 10.7 -> 13.4 o sen ner till 8.5.
    Idag när jag hämtade ut mitt sista provsvar så fick jag höra det jag visserligen väntat på. jag får inte hjälp ifrån läkaren med fler remisser... :(. Gubben kunde inte riktigt säga det rakt ut.. men han mumlade nåt om hans ansvar bla bla... och min grekiska läkarens ansvar.  Får hoppas att den där sjukhus direktören har hittat fram en villig läkare åt mig i framtiden. Dock inte hört nåt mer under veckan som utlovades...
    Werlabs känns som ett för dyrt alternativ. Har väl 20 mil enkel resa till närmaste provtagningsenhet... :(.
    Usch nu blir livet en transportsträcka igen. När hinns nästa FET med...? Kommer nog inte hinna innan sommarstängningen. Försökt räkna och det kommer nog bli ÄL runt midsommar. Preciiiis när de stänger ...
    Bävar för att ringa min klinik o ge de resultatet. Måste då be om räkningen. Denna feta räkningen på 37000 kr. Vill inte sen den just nu... :(.

Vilaa: Va spännande att du snart är på väg..! Du ska se att det kommer gå kanonbra! :)

che: nu är det nääääära... väntar med spänning på ditt inlägg om förlossningen... !

När det gäller missfall o utredning är det nog bara att stå på sig. Jag krävde att få göra typ TSH prov. Sen samlade jag en lista o sa att jag ville göra DET och DET provet. Sa att jag banne mig betalt över 100 000 kr på IVF försök och att sjukvården kanske kunde lägga nån krona på att ta liiiiite prover..??!
    Fick igenom de flesta av proverna. Men det var ju ingen självklarhet. Man får utgå ifrån att människan är LAT av naturen. Att man får ingenting gratis... det gäller att tjata och tjata. Var en smärta i arslet.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!