• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Snart lycklig: Åh vad jag känner för att skicka dig en mega bauta kram!!!
    Kan känna besvikelsen genom skärmen över det där fåniga löjliga blanka gravtestet. Fanns det någon form av rättvisa i världen så skulle det dykt upp två fina streck!
    Alla dessa tecken på graviditet ... är just nu där också. Detta analyserade tills man blir tokig. Vakennätter .. svettig... och så klämningen på brösten. "är det inte nån kant där?". "Är dom inte aaaaningen mer öma?".. Tänk om nån skulle se en på toa med allt analyserade..?! Hur man står där med papper efter papper o letar tecken efter blod. Hur man står och försöker utröna om ens underliv är mer lilaaktigt än förrut..? Minsta lilla finne i ansiktet eller blåmärke på magen måste analyseras!!
    Blir så ledsen över att läsa om din deppighet. Du verkar så himla stark!! Men självfallet måste även den starke ha dåliga dagar ibland...
    Säger som när man var barn . Spegel!  Allt fint du har sagt till mig och andra här inne "studsar" tillbaks till dig..du har varit så gullig o hejat på oss andra. Stooor kram till dig tillbaks... du är en fin människa med ett stort hjärta.. kom ihåg det ! (fast jag inte känner dig mer än härifrån så känner man det när du skriver här).

• Solkattan

Snart lycklig: Jo man måste skratta lite ibland åt alla tokerier man håller på med... :)
    Åh... vad jag känner igen mig i detta att resa sig snabbt. I sängen inatt gjorde jag nån slags saltomortal för att just "se" om det skulle kännas något extra i magen. Och nope. Provat att resa mig hastigt ur tvsoffan. Nope inget drag i ligamenten där heller...
    Har ju tidigare ggr blivit ganska överstimulerad. Och denna gång är magen endast lite svullen kvällstid. Visserligen tror jag att det kom senare men då hade jag 2-dagars embryon. Fick runt dag 8-9 sist när det lyckades men blev MA så jobbigt att ta djupa andetag. Denna gång kan jag typ sjunga en aria utan minsta besvär (om jag kunde pricka tonerna då! ;) ). Men så gick jag inte på prednisolon då. Och denna gång punkterades endast höger äggstock. Så svullnad blir väl inte så kraftig då..? Det är väl endast de punkterade blåsorna som samlar vätska nu efteråt?
    Frågade Dr D när han "rekommenderar" att ta ett första test... (när jag skickade FBC imorse) både vill och inte vill. Känns som om jag vill vänta närmare påsken. Ta besvikelsen under ledigheten. Men om jag så bara anar blod så kommer testen fram! Då vill jag veta om det är mf på g!

• Solkattan

Fy vad det är jobbigt med denna "ruvning".... Tror jag snart blir knäpp på att inte veta!
    "Trakasserar" Er härinne med lite symptom/icke symptom...
    Tycker tyvärr det är mer som pekar mot ett negativt resultat. Är inte alls svullen som jag brukar vara då ägget fäst efter äggplocket. Känner inget drag i ligamenten. Brösten är döda. Och vårtgårdarna alldeles för ljusa. Inte nåt extra kissnödig.
    På "positiva" listan står: inget blod, en slemmig flytning igår, lite lock för öronen, om jag trycker på livmodern så känns det lite ömt, Svårt att sova på natten, lätt huvudvärk, andfådd, smått illamående fram o tillbaks (som lika gärna kan bero på att jag är så satans nervös), lite ont i svanskotan...
    Mailade Dr D igår men inte hört något. NÄR borde jag börja tjuvtesta..? Ruvardag 8 idag med 3 dagars.
    Vad har Ni andra fått för råd där..?
    Sen så har jag ytterliggare ett litet dilema. Den doktorn som jag har som hjälper mig med FBC tagningen kommer gå på semester nu på onsdag/torsdag. Tillbaks först den 28:e. Kommer Dr D rekommendera ett FBC nu i dagarna tro? Eller gör man nästa FBC först om ett gravtest nu i dagarna visar positivt..?
    Jag har en FBC remiss utkriven. Kan ju gå nu på onsdag morgon o ta FBC o få svaret på onsdag eftermiddag. Är det en god idé..? Sen så finns det inte möjlighet förrens näst/nästa veckan.... (mån 28 april)
    Sen om jag säg har super duper lyckan att typ plusa på torsdag... kan jag inte då sätta mig på tåget och ta ett IL-dropp under helgen bara för att vara på den säkra sidan..? Utan ett FBC resultat...?

• Solkattan

Vilaa: Du ska se att det kommer gå jättebra imorgon...!
    Är du ihopkopplad med Falun så har du ju inga problem med droppet... bara det är ju ett jättehinder på andra IVF kliniker. Där jag går har jag hållit totalt käft om IL-dropp och immunutredning. De vet inget om prednisolon och trombylen jag har lagt till heller... Försökte prata lite "löst" om immunsystemets roll vid fertilitet. Men kände redan efter några min att "näpp". Och då vi kör med donator så blir man extra sårbar. Har bara universitetssjukhusen att vända sig till. Privat är ju kört...
    Jag fattar själv inte vad jag gett mig in på när det gäller det här. Men samtidigt så är jag typen som inte vill sitta om 10 år och undra vad jag kunde ha gjort. Nu har jag kört "racet". Jag har papper på ett lite förhöjt immunsystem. Folk gör galnare saker än det här... :).
    Och det där med språket. jag skojar inte.. men på gymnasiet så hade jag typ 2:a i engelska. Läraren typ gav mig frågor som "vad heter Val på engelska?"... (och när jag svarade "whale" så var han så glad att jag åtminstone kunde nåt). Och jag "klarade av" både telefonsamtal och konsultation med Dimtri på plats utan större problem.
    Det jag gjorde var även att skriva ner ALLT innan. Så jag hade "orden" på engelska. Skrev ner min fertilitetshistoria och la in alla värden jag hade från provtagningar. Mailade det till Dimitri. Eftersom jag inte pratar så bra så kanske han kunde läsa sig till vad jag ville ha sagt.. typ.

Snartlycklig: Önskar att du har rätt... att mitt ägg har borrat in sig därinne. Det trista är att detta är 8:e ruvningen (7:e för syskonförsök) och jag tycker min kropp reagerat mer de gånger jag lyckats bli gravid.
    Ska nog göra som du där. Ta ett extra FBC imorgon bitti. Nu har jag ju inte tagit något sen i fredag.
    Visar det att nåt skjutit i höjden så kastar jag mig med första tåg/buss till Stockholm/göteborg för dropp!
    Knepigt med alla symptom du har... har FBC:et visat något..?
    Jag håller fortfarande en tumme eller två för att det är en rackare därinne som inte vill ge sig riktigt till känna än... :)

• Solkattan

Snart lycklig: åh, tack för infon... Har också mailat o känner lite panik över hur jag ska göra. Tyckte dr d att du skulle ta fbc idag.. ? Står o väger fram o tillbaks om jag ska ta det idag eller ej... Har endast en remiss liggande. Kanske bättre o spara den till näst nästa vecka.. ? Ska sanning fram så är jag livrädd för att mina siffror typ ska ha återgått till nåt normal läge. Att min kropp är ogravid. Så fruktansvärt rädd för blodet som kan komma när som helst. Vid förra misslyckade ET kom det runt dag 10-11. Idag dag 9.. fast tredagars. Tidigare haft tvådagars. Så nu levs livet "timme för timme". Varje toabesök är en pärs. Speciellt nr 2. Progesteronet gör mig totalt förstoppad så det är så s*tans läskigt att behöva ta i. Fattar inte varför jag gett mig in i det här igen... Hur sjutton ska jag klara av 8-9 månaders ångest igen.. ? Trodde jag skulle vara coolare denna gång. Känner mig mer nojig än nånsin. Kan ingen slå mig med en gummiklubba i huvudet och väcka upp mig om sisådär 6 månader.. ?

• Solkattan

Snartlycklig: sitter i väntrummet... Bäst att ta fbc i alla fall. Får jag "konstiga" värden så är det väl bara att acceptera. Vet ju inte vad värdena egentligen betyder... Är ju faktiskt inte läkare.. :). Vilaa: lycka till idag !!

• Solkattan

Redan47: Nu ska shopas katrineplommon... !! att jag inte tänkt på det...! Tack!
    Vilaa: Hade du tid kl 11:00..? Du ska se att det kommer gå så fort...!

Ringt läkaren om provsvaren... tyvärr hade inte FBC inkommit ännu. Däremot förra veckans prolaktin.
    Tog prolaktin för inte så jättelängesen. Hade då ett värde på 147. Nu förra veckans 362?? Mer än fördubblat..? Är det alla IVF hormoner man tagit som höjer värdet så..? Ref.gräns var något på 500. Kommer inte alls ihåg vilken fas i cykeln jag var vid det låga prolaktinvärdet... för det spelar också in...? Tänk vad en liten siffra kan få hjärnan att gå i spinn.. :)

• Solkattan

Vilaa: Dr D tycks kunna vara lite oberäknerlig...
    Snartlycklig: Jag har frågat honom 2 ggr nu om när jag borde ta hcg... kommer inte kunna ta det nu iom. att jag inte har nån läkare på 1½ vecka som kan ta prover. Får förlita mig på hemmatester... :(. Tog inget nu imorse. Hade inte med det på remissen. Hade kunnat säga till läkaren att jag ville ha med det iof. men det kändes alldeles för tidigt på ruvardag 9 redan....
    Googlat på amerikanska sidor om hcg och DPO. (days past ovalation). Hittar nån enstaka med typ 12-25 i hcg på dag 11. Nån på dag 12. De flesta brukar ta runt 14-15DPO. Så det känns tidigt innan.

Lill: Väldigt bekant siffra... 2 resp 4 dagar efter ET så steg mina leokocyter från 5.9 -> 10.8 -> 10.7.
    Mitt HB låg innan några tester alls på 148. Steg till 153 och sen ner igen till 147. Jag tolkar det som om jag var mer uttorkad vid det höga HB värdet. Drack sedan litervis med vatten (livrädd för ös) och tror det sänkte det med 6 enheter.
    Googlade på varför just leokocyterna kan stiga. Och det kan bero på ökad dos av pred. (ökade själv från 10 mg till 15mg)  Eller östrogenet/progesteronet (Om jag fattade det rätt så kan det om de ökar också göra så att leokocyterna ökar?), eller så är det själva utplocket av ägg som irriterar kroppen och höjer lekocyterna....

Hoppas Dr D svarar snart. Börjar bli otålig... :(.

• Solkattan

Snartlycklig: Är det den här tabellen du är ute o far efter:
    www.betabase.info/showBasicChart.php

Sen så finns ju alltid fertilitetsguiden. Visserligen är det efter IVF.. men den går väl att tolka lite ur..?
    www.fertilitetsguiden.com/behandlingar/ivf.php
    (Ganska långt ner i på sidan så finns det vad som händer dag för dag.. för 3 dagars resp. 5 dagars)

Oj, nu borde jag nog jobba lite!... :) (men vem sjutton kan det när huvudet snurrar runt ?)

• Solkattan

Vilaa: Samma hände mig.. jag bokade ett konferensrum på jobbet... satt o väntade...
    Fick inte till nåt samtal alls innan jag bokat in mig i Athen. Utan samtalet blev av först på hotellet när jag väl åkt ner. Min sambo var måttligt road av osäkerheten runt allt... :(.
    Sambon är fortfarande väldigt skeptisk. Och på sätt o vis är det kanske inte så konstigt. Han brukar fråga "Har greken hört av sig än då?". Och det känns lite trist att behöva säga att jag inte hört ett knyst sen den 2 april. Blir lite ledsen i ögat när man faktiskt har betalt för hans support. Vill ju veta när jag ska ta typ nästa FBC och första HCG..?? Hade det varit så att jag kanske gjort förfarandet flera ggr innan så jag "vetat" så hade läget varit ett annat. Men nu är det första IVF:en med immunsupport och jag vill veta vad som ska ske. Inte få ett mail om 10 min där jag beordras ta nåt prov som jag omöjligen kan få nån läkare att göra med så kort varsel... :(.
    Förstår ju att han har massa annat att göra... men samtidigt har man ju faktiskt betalt för hans hjälp o stöd.
    Känns sååå jobbigt att ha känslan i kroppen att man måste "försvara" Dr D inför sin sambo...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!