• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ingrid: gömd äggstock är bekant ! Vid ägg räkning förra ivf:en löstes det genom att göra ultraljudet med klet på magen. Alltså ej vaginalt... Tack för infon om falun ! ( var de jag varit i kontakt med).

• Solkattan

var arg när jag somnade och arg när jag vaknade...!!
    .. så arg att jag inte kunde låta bli att mailtrakassera "Fråga Doktorn" igen.
    Skällde på dem för deras faktafel (ihop blandningen Omega.3/intralipid). Hur pinsamt det hela blev...
    Sen så detta med "Anders". Som de LJÖG rakt upp i ansiktet. Läkarna har INTE blivit bättre på att meddela negativa besked. De kommer fortfarande per brev. Utan minsta hänvisning till samtalshjälp. Vi är ju flera som råkat ut för det... i "nutid".
    Min sambo har rätt om programmet. Han brukar blanda ihop "Fråga Doktorn" med "Livslust".... och just programmet "Livslust" brukar mina sambo kalla "dödslängtan". Han tycker det är så gammalmodigt o mossigt... lite nära "döden" upplevelse att titta på... ungefär som igår.

• Solkattan

Idag fick jag tillbaks mitt första fbc. Saknade dock ett värde: MCH. Fick med hb. Kan man räkna ut MCH på nåt sätt. Sen var ref.value inte riktigt lika som dr. D:s. Men han skrev förra veckan att bara man skickar med egna refvärden så löser han det. Läkaren jag gått till tog ett tiotal till prover. Kan dr. D ha intresse av dessa? Bland annat ett asat värde över gränsen.. ? Samt lite högt socker. Sanna: ledsamt... :(. Angel: preeecis ! Håller med dig helt o hållet i det du skriver. Ända risken är att gubben hinner pensionera sig innan nån förändring sker...

• Solkattan

Morrn! Ni erfarna ivf:are... Jag har för första gången provat den korta metoden och sprutat i endast tre dagar med en dos av 112,5 gonal-f. Har pco äggstockar så därav låg dos. Men inatt så vaknade jag av att magen kändes svullen o öm. Samt illamående och huvudvärk nu på morgonen. Går det fortare med ägg tillväxten när man kör korta istället för långa.. ? Är rekordhög dos av gonal-f för mig då jag denna gång prompt vill ha ut flera ägg än 5-6 st. Iom. Att jag vill odla till blaston. Tur att jag fått e2 mätning redan på fredag. Är så rädd för ös... :(. Sen en annan fråga.. mitt fbc var helt inom rammarna. Är det "normalt"? Kommer jag inte behöva ta mer il-dropp då..? Vad "brukar" avvika på fbc provet när man måste ta mer dropp..? Eller det kanske inte är generellt.. ?

• Solkattan

Vad glad jag blir för "riktiga" vänner!
    Mailade en gammal barndomskompis förra veckan som jag vet är utbildad sjuksköterska. Idag så ringde hon upp mig. Och vilket research arbete hon hade gjort!
    Hon hade ringt runt typ i hela Sverige! Och fått napp tillslut i Falun. Iof. inget "nytt" men de bekräftade ytterligare en gång att de hjälper till med dropp. Oavsett om man går där eller ej... :). Sen hade hon ytterligare ett tips uppe i  Stockholm. Typ ett välbekant ställe där en viss "gäst som var med i ett tvprogram i måndags .. ja ni kan ju gissa vilket rumsterar"... ;)
    Hon hade även varit i kontakt med socialstyrelsen om hon kunde sätta droppet eller ej. Därifrån hade hon dock ännu inte fått nåt slutgiltigt svar.
    Sen fick jag lite info vårdcentralernas "negativa" inställning till att sätta IL-dropp. Nu gäller det kanske bara i Örebro lön men ändå. Det är så att de vill inte sätta något dropp överhuvudtaget. Tex så gav de för något år sen järndropp på "vanliga" vårdcentralen. Nu skickades dessa patienter till "stora" sjukhuset och gynavdelningen. (Om de behöver droppet pga lågt järnvärde vid graviditet) Likaså vaccinationer som tidigare gjorts på vårdcentralen gjordes inte där längre.
    Det är väl nån ekonom som suttit med en miniräknare för länge och "räknat ut" att man sparar nån krona nånstans i systemet... :(.

Zwillinge: Hur går det för dig...?

Kram till alla som "behöver" det just nu..

• Solkattan

Frågar igen...
    OM FBC ligger helt inom ramarna ... tar man inget IL-dropp då? (mitt var inte avvikande nu inför IVF:en).
    Ska "troligen" ta ett runt IL-dropp runt äggplocksdagen skriver Dr. D i min "treatment plan". Tar man IL-droppet i förebyggande syfte...?
    Är ett himla pyssel att få ihop allt med 25-30 mils resa enkel väg för droppet. Ledighet från jobbet osv...
    Hur har det varit för Er andra..? Sticker FBC värdena iväg först om man lyckas bli gravid..?
    Tog Ni IL-dropp runt äggplockningsdagen fast FBC var ok?

• Solkattan
    Zwillinge86 skrev 2014-03-28 12:48:05 följande:
    Nu är det dax för mig att ställa frågor om Clexane. Har läst bakåt i tråden utan att hitta det jag söker, men ber om ursäkt för att jag bidrar till tjatandet ;)

Första behandlingscykeln för mig nu och fick oväntat ÄL-utslag idag :D Har nu bokat in dropp i helgen och FBC nästa måndag. Känner mig upprymd och spänd då det börjar hända saker. Men när jag förberedde Clexane och B.Albyl idag så blev jag lite fundersam.
    Jag har köpt Clexane 4000IU i Aten, men ser nu att D ordinerat 6000IU. Jag inser ju att jag har inhandlat en för låg dos så nu är frågan ska jag chansa och köra på de sprutor jag har köpt eller gå till apoteket och istället försöka hämta ut Fragmin 5000IE på EU-recept?

Vad tar ni andra för dos av Clexane, har helt missat att att det jag köpt inte överensstämmer med ordinationen. Spelar det någon roll att mina provsvar inte visat på några koagulerings-problem, vågar jag ta mindre Clexane tills lagret jag har är slut?

Det samma gäller Baby Asprin. Jag köpte inget i Aten då jag redan köpt Barn Albyl hemna ( 1/3 = 75mg) men nu ser jag att D ordinerat 100mg.
    Kan ju även här försöka hämta ut rätt dos via EU-recept men vill inte krångla i "onödan". Så frågan är alltså om jag nu de första cyklerna ska våga köra på 4000IU Clexane och 75mg BarnAlbyl eller om det är för lite?
     Så här skrev Dr. D i min plan:

1 x CLEXANE 6000 iu injections, or Fragmin 5000iu injections/per 24h,  at your stomach, every day, at the same time,(1x morning and 1x evening).

Vilket jag sedan mailade honom o frågade honom om..(var liiiite förvirrande!).

Its confusing!!  Should the last “and” be “or”??

Should I take both morning and evening..??

I thought that Fragmin 5000iu was comparable to Clexane 4000iu?

(I bought Clexane 4000iu when I was in Athen so I was hoping that I could use them).

Fick till svar:

You will need anticoagulant injections one time a day not 2. Sorry it is my mistake. 

Regarding the dose you can use the 4000iu but you may need to to increase or double the dose later on. I have no proble I start them earlier if you prefer. 

Så jag tänkte använda mina 4000iu Clexane som jag köpte i Aten. :)
    Så det borde ju du också kunna göra då..?

Nån med koll på E2 nivåer..?
    Fick min första siffra nu. 784 på sprutdag 5. Tidigare har jag bara gjort långa metoden dock med Gonal-f då också. Hade 509 på dag 6 förra gången. Så nu högre. Är så himla rädd för ÖS samtidigt som jag inte vill nåt hellre än att få ut bortåt 10 ägg åtminstone. Ska ta första orgalutran (bromsen) på lördag kväll.
    Nån som vet hur E2 stiger ..? Är det dubblering var 48 timme..? Men om man bromsar samtidigt...?
    Vad är optimalt E2 värde innan man tar ägglossningssprutan...?
  • Solkattan

Cathy: jag trodde det bara vär vid utplock som man skulle undvika blodförtunnande... ? Kör just nu med 5000 Fragmin då svenska läkaren skrev det i min plan. ( när jag började med sprutorna .. har rpc- resistens och pco äggstockar ). Dr d skrev att jag skulle börja med det senare men om jag ville pga svenska läkarens ordinationer börja tidigare. Har ännu inte börjat med trombylen. Tänkte börja med den efter transfer. Men då kanske jag ska hålla upp med Fragminet/trombylt både under uttag o insättning... ?

• Solkattan

Funderar på det här med att sätta tillbaks två embryon denna gång... (OM det nu blir så många bra vill säga och läkaren går med på det)... Har 2fet, ett färskt, ett frys, ett färskt och ett frys bakom oss. Blivit gravi 3 ggr på dessa. Men mf o ma. Nån har väl funderat i samma banor härinne... Hur resonerade ni.. ? Utomlands så sätter de ju oftast tillbakas fler än en. Har en känsla av att svensk sjukvård inte vill sätta tillbaks flera pga ev. Tvillinggravididet "kostar" mer i vårdkostnader.. ? Usch känner mig så cynisk men kan inte låta bli att släppa tanken. Bara det att de i formella texter vänder ALLT med flerbarngraviditeter som "risk". Jag ser det snarare som en "chans". Precis motsatt "sida"... Visst finns det risker.. men överväger inte chanserna? Som sagt nån med liknande dilemma.. ?

• Solkattan
    Zinfandel skrev 2014-03-31 12:40:25 följande:
    Jag önskar att folk läste vetenskap istället för all skrämselpropagande på Fass och av svenska läkare! I mångas fall handlar det om att behålla fostret eller inte, vilket vill du…? Det stämmer inte längre att risken för gomspalt är större, det visade de gamla studierna på 70-talet, det enda som visades i senaste studien var lägre fördelsevikt. Jag är ganska övertygad om att det finns en hel drös grejor i din omedelbara närhet som är betydligt farligare…. Förvånad Knapra på, det har alla andra här inne gjort som till slut äntligen lyckats Kyss
    Men tyvärr är det ju sån propaganda som man får matat ifrån läkarna... :(
    Kan inte sluta förundras över 1177 uttrycker det om återkommande missfall och medicinering:

Många av läkemedlen är i bästa fall verkningslösa, men teoretiskt kan de i andra fall vara bidra till allvarliga biverkningar.

Läkemedel som har testats utan vetenskapligt bevisad framgång är kortison, aspirin, heparin, immunglobulin och progesteron.

I bästa fall verkningslösa????  (sen meningsbyggnaden.. grr.. och ändå är texten sk. "granskad"!!
    Nä... blir bara ilsk om jag läser den fler gånger...

Nåt glädjande här är att VUL:et idag visade på ca 15 blåsor på 10-17 mm på höger sida... och sen på vänster så såg hon inte så bra men där fanns det bortåt 10 stycken med fast mindre storlek. Väntar fortfarande på E2 provet och vidare instruktioner ikväll. Hoppas på äggplock på fredag. Så kan jag fixa droppet under helgen... :).
    För när Dr. D skriver dropp runt äggplocksdag så menar han väl plus minus nån dag..?

Ingrid: Ledsamt att det blev inställd. Har ingen erfarenhet av cystor just vid IVF. Googlade lite och läste om kostens betydelse för uppkomsten av cystor. Att man kunde skipa socker som påverkar hormonerna som i sin tur gör att cystorna växer till... att operera bort cystor ska visst inte vara nån hit. Kan förstöra mer än det hjälper om jag förstått det "rätt"...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!