• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Så nu kom mailet iväg till Radio Sjuhärad... :)
    Också tänkt på arga doktorn. Han kräver väl som Ni skriver inte kändisar som Helenius gör..?
    Jag är "på" om det är några som gemensamt vill kontakta "arga doktorn"... :)
    Ikväll sätter vi oss på tåget upp till Stockholm för att ta IL-dropp imorgon förmiddag.
    Försökt gjort det som en trevlig familjeresa och bokat in oss på vandrarhem inatt. Sonen är hemskt nyfiken på att åka tunnelbana så det lär bli en del åka av imorgon. Under drygt en timmes droppsättning så hinner väl sambon o sonen åka röda linjen fram o tillbaks... :)
    Trevlig helg på Er alla... och än en gång... Stor klapp på axeln till ALLA som mailat in till SVT fråga doktorn. Det gjorde vi bra!!! :)

• Solkattan

Glad. Radiosjuhärad har redan svarat!!! De är intresserade...!!!
    Maila Ni andra också!!
    Astmatiker: Knappt så man vågar säga nåt namn högt här. Jag ska höra med min kontakt om det är ok att "röja henne". Inboxar dig då... :)

• Solkattan

Första droppet satt... Och det gick jättebra. Största "problemet" var att jag hamnade på fel tunnelbanetåg (linjen delade sig och sjävfallet satt jag på fel delning)...

• Solkattan

Jaaa .. ikväll blir det popcorn framför tv kl 18:15!! :)
    Ska bli så spännande att se hur programmet utvecklas ikväll. Jag tipsade droppsätterskan i lördags om vårt lilla "kuppförsök" i Fråga Doktorn ikväll...
    Nu ikväll så drar jag igång med sprutorna. Äntligen! Första gången med korta protokollet....
    Började med Pred igår. Har haft så himla ont i smalbenet i snart två veckor. Och i lördags gick vi ju halva stockholm runt. Smalbenet värkte så fruktansvärt...en stor bula strax ovanför vristen.
    Men sen igår kväll så var värken borta..?! Är det tack vare pred. eller IL-droppet tro..? Skönt att slippa ha ont. Även mitt blödande tandkött runt visdomstanden är spårlöst borta..?
    Nåt magiskt är det.
    Robsab jag inboxar dig... :) Usch sömnbrist är ingen bra start på en IVF! :(

• Solkattan

Har Ni sett att man kan chatta med expertisen på "Fråga Doktorn"..?
    Chatten tycks starta kl 19.00 ikväll men redan nu tycks man kunna skicka sina frågor...
    Nån som känner sig manad att fråga...?
    netdialoglive.com/ChatPublic/FRXJprJK/c_psTzD7gA.htm
    Alla skulle vi typ ställa "samma" fråga. Typ nåt i stil med (som Singha skrev):

varför vägrar svenska fertilitetsläkare att ta till sig framgångsrika recept utomlands?

Eller som Zin skrev: (kanske med mer egna ord)

Jag tycker man kan fråga varför det inte görs individanpassade behandlingar, varför man inte gör fler provtagningar, varför man ratar kvinnor över 39 (jaja, jag vet också svaret…), varför man inte undersöker männen närmare, om man är diagnosticerad infertil = sjuk och handikappad enligt WHO, borde man då inte vårdas så länge man har en rimlig chans och varför tar man inte reda på anledningen till att man inte lyckas, det finns såklart alltid en anledning och var har hela reproduktionsimmunologin tagit vägen?!

Nån som är "på"? :)

• Solkattan

Så här blev mitt inlägg:

Varför gör man inte fler individanpassade behandlingar...?
    Varför gör man inte fler provtagningar?
    Varför ska det vara olika pga var i landet man bor om man får 1 eller 3 landstingsfinansierade försök ? Likaså övre gränsen för ålder skiljer mellan olika landsting. Oförsvarbart!
    varför vägrar svenska fertilitetsläkare att ta till sig framgångsrika recept utomlands?
    Varför skriver vårdguiden  www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Missfall/ att : "Läkemedel som har testats utan vetenskapligt bevisad framgång är kortison, aspirin, heparin, immunglobulin och progesteron. Sammantaget hör dessa utredningar och behandlingsförslag hemma endast i vetenskapliga projekt och inte som ett påstått etablerat behandlingserbjudande."
    Men ändå så skrivs dessa preparat ut på flertalet kliniker i Sverige vid upprepade missfall? (vilket jag tycker är positivt men det ger en splittrad bild av ER i gyntoppen)
    VARFÖR görs inte fler vetenskapliga studier i Sverige med fokus på missfallproblematiken.?

• Solkattan

Nu ljuuuuger dom !!!! Min sambo fick sitt besked om noll spermier i brev. Och televäxeln stängd i tre veckor till vår fertilitetavdelning. Så de har inte bättrat sig.. !!!!

• Solkattan

Nån reaktion måste det ju ändå bli när experterna får se hur många som ställt samma fråga om immunologibehandling... Skulle jag vara "expert" så skulle jag ändå undra då säkert 20-30 tjejer kommer med samma frågeställning. Nåt frö får vi hoppas att vi sått ! Vi gjorde allt vi kunde ! Var det någon här som försökte ringa in till programmet.. ? Stor kram till alla som engegerat sig ... :)

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!