• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Anonymochorolig18 skrev 2018-10-09 11:52:28 följande:

Tänkte kolla om någon här har möjlighet att hjälpa mig med mina provsvar, innan jag tar steget att söka mig utomlands. gissar att det finns många med enorm kompetens här inne med år av efterforskningar. Min gynekolog verkar tycka att jag bara ska köra på nämligen. Jag vill veta om det är något mer jag kan prova här hemma först eller om ni tror det är något som kräver behandling utomlands.

HJag har fått 5 missfall på raken och jag tror att jag där i mellan även har utebliven ägglossning ibland (dom ser den i alla fall inte vid undersökningar). Jag har även dålig passage i äggledare men då jag blir gravid ibland (dock alltid missfall, inga barn) så tycker dom att jag ska fortsätta försöka. Dom har dock inte hittat exakt vart graviditeten sitter när jag blir gravid, har tydligen en böjd livmoder och gynekologerna har svårt att se äggstockarna tydligt.

Har tagit mängder med prover och dom säger att allt är bra MEN har ändå fått levaxin, trombyl och progesteron (tar vid pos grav test).

Något är ju fel trots att dom säger kör på. Har begärt ut mina journaler nu men förstår inte trots googling så hoppas att någon här kan hjälpa mig att se om något är tokigt eller tips på vad jag kan göra. Orkar inte ett missfall till, blir skit dålig och får åka in akut.

S-TSH resultat; 1.7 (referens 0.3-4.2) vid ett senare tillfälle hade jag 2.9 på samma test.

S-FSH resultat 7

S-T4, fritt resultat 15 (referens 12-22)

Vitamin D resultat 65 (referens 50-250)

P-Homocystein resultat 13 (referens 5.0-15)

B-homofobin resultat 133 (referens 117-153)

P protein-S fritt resultat 1.24 (referens 0.60-1.14)

P-protein C (enz) resultat 1.08 (referens 0.70-1.40)

DNA faktor = G/G (ej muterad)

DNA-FaktorV1691GA resultat G/A

G/A heterozygot (förekomst av A-allelen är associerad med ökad risk för trombos)

tacksam för hjälp om det är något att jag kan kolla/göra. helst i Sverige.

Äter även vitaminer som E, zink, multovitamim, probiotika. Gått ner i vikt för att det inte ska vara något hinder

Hur gammal är du?

Vad har du i amh-värde? Ska tas på CD3 (3e mensdagen).

Vad har du i Prolaktinvärde?

Om du har diagnos för ökad risk för Trombos så borde du få din läkare att skruva ut Fragmin 5000ie åt dig, förutom din Trombyl. Du behöver börja med både Trombyl och Fragmin innan du blir gravid.

TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssyfte så har du 2.9 så är det för högt. Då behöver man höja Levaxindosen.

Så börja med att prata med din läkare om Fragminrecept och höjd Levaxindos.

Eller så mailar du Dr D direkt och gör hans utredning så kommer du få recept av honom.
  • UndrandeSökare
    Ädelstenar skrev 2018-10-10 10:32:19 följande:

Vet ni om det finns något sätt att lindra illamåendet som kommer efter doxycyklin? Håller på med antibiotikakuren och har tagit över hälften nu men de senaste dagarna har jag börjat må väldigt illa ungefär en halvtimme efter att jag tagit doxycyklin. Att äta 15-20 min efter att jag tagit tabletten hjälper inte längre.

Köp Sea band på Apoteket och bär dem dygnet runt (ej i duschen). Jag bar dem dygnet runt och det tog bort mitt illamående helt under förra graviditeten.

Funkar inte det, köp Postafen (receptfritt).

Är det sura uppstötningar du får, så köp Omeprazol (receptfritt). Du kan också köoa alla dessa 3 på Apotea.se
  • UndrandeSökare
    daisy80 skrev 2018-10-10 22:13:36 följande:

Jag tog blodprover i måndags, en vecka efter IL dropp, som ordinerat. Denna gången var LPK förhöjt, vilket det aldrig varit tidigare. Har mailat provsvaren till dr D idag, men får väl se om han svarar.... någon härinne som haft förhöjda LPK vid immunbehandlingen och vet om det är bra eller dåligt? Eller vad det beror på?

LPK betyder Leukocyter, de stiger av att du tar kortison.

Både Leukocyter och Neutrofilia kan stiga av kortisonanvändning, inget att oroa sig över.
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2018-10-10 22:21:13 följande:

Jag känner inte till dom testen, vad är tanken med att ta dessa? . Är 33 år.

konstigt att inte läkaren nämnt fragmin. ska till livio fertilitetsklinik nästa vecka, skrev här för att få tips vad jag ska be om dom. då jag inte hittar all info när jag googlar.

så tack så jätte mycket!! så märkligt att dom säger att allt är bra och att jag bara ska fortsätta försöka när jag hittar massa tok i min journal. som det här faktor V och ökad risk för blodpropp. ingen har nämnt det utan bara sagt att alla blodprov, dna och kromosomanalys är bra.

AMH är ett värde som säger hur stor äggreserv en kvinna har kvar i kroppen, när äggreserven är låg så håller äggen på att ta slut och då ökar också risken för missfall.

Eftersom du har problem med din sköldkörtel så brukar man också mäta Prolaktin eftersom har man probkem med ena, så kan man ha problem med det andra också.

Har man för höga värden på en av dem eller båda så kan resultatet bli att man inte blir gravid eller får missfall.

Eftersom du har Faktor V så se till att du får Fragmin och Trombyl. Tyvärr är Svenska vården jättedåliga på att hjälpa oss som får upprepade missfall.

Vänd dig till Dr Gorgy i London eller Dr D i Aten för utredning så kommer du få mycket bättre hjälp.

En utredning hos Dr D i Aten kostar ca 20.000kr och en utredning hos Dr Gorgy i London ca 35.000kr.
  • UndrandeSökare

Anonym och orolig18- Fragmin är blodförtunnande sprutor som du sätter på dig själv en gång dagligen i magfettet.

Om din läkare skriver ut recept åt dig, be då att du får recept på minst 2st 100-pack sprutor, för eftersom du har en koagulationssjukdom så behöver du ta sprutor från innan du blir gravid och under varje dag hela graviditeten och till 6 veckor efter förlossningen.

Be din läkares sjuksköterska visa dig hur du ska sätta in aprutan första gången för att minska blåmärkena. Gör man fel kan man få stora blåmärken av Fragmin.

Trombyl ska du ta till v.36.

• UndrandeSökare
    Sädesärla skrev 2018-10-10 23:37:12 följande:

Hej,

Jag är ny i detta forum... Jag och min sambo har redan gjort 3 misslyckade IVF i Sverige... Har några frågor. Mycket tacksam för svar.

Jag har läst om SCSA test. (sperm fragmentations test) och jag undrar var man ska göra sånt. Finns det klinik i Danmark som utför en sådan test? Jag tänkte om man vill göra det innan man åker till Grekland.

Jag har också läst om att skicka mensblod till kliniken Serum i Grekland. Ska man göra det innan man tar kontakt med Life clinic? (Jag har skrivt till dr D och fått svar. De föreslår en telefonkonsultation....)

Tusen tack för svar.

Välkommen till tråden !

Kliniken Avackinic i Riga och kliniken ivfSerum i Aten gör Sperm dna fragmentationstest. Det finns EJ i Sverige, och det de gör i Danmark är inte heller samma sak.

Jag brukar rekommendera att man börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Om baciller hittas får mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept av Serum som kan lösas ut på svenskt apotek. Du behöver införskaffa 5 saker:

1. En vadderad påse av minsta storlek (Clas Ohlsson)

2. Några frimärken

3. Koksaltlösning att späda blodet med i röret

4. Några Urinprovrör med skruvkork (Apoteket)

5. Instruktioner inkl adress att posta till hittar du om du googlar på ivfSerum infection screening

Sen efter Menblodtestet och ev antibiotikabehandling brukar jag rekommendera att man kontaktar och bokar in besök hos både Dr D (för immunutredning) OCH ivfSerum (för hysto och sperm dna fragmentationstest) under samma resa till Aten. Det går att besöka båda klinikerna dagen efter varandra om man bokar in besök hos Dr D dagen före och Serum dagen efter, eftersom Dr D brukar gör vul och det är svårt att se då om man blöder, och man kan blöda efter hysto.

Hysto gör man genom att skicka in en liten kamera i livmodern och filma hur där ser ut samt ta bort död vävnad och annat som stör implantationen för embryot och orsakar minus eller missfall.

Priser:

Mensblodprovet (via ivfSerum) kostar 300euro

Hysto hos ivfSerum kostar 1650euro

Sperm dna fragmentationstest (hos IvfSerum) 100euro

Immunutredning hos Dr D på Life clinic ca 20.000kr

Obs ! Medicinkostnader, resor, hotell etc tillkommer.

Alla mediciner kan köpas receptfritt på Apoteken i Aten, så passa på att handla med dig mediciner hem. Dr D kommer ge dig en lista vid ditt besök.
  • UndrandeSökare
    daisy80 skrev 2018-10-11 16:06:30 följande:
    Tack för ditt svar! Jag undrar också om du eller någon annan fått göra någon åtgärd relaterat till provsvaren nångång? Jag vet att dr D sagt jag kan få ta ett extra dropp om jag skulle känna mig gravid någon gång (vilket jag aldrig gjort) men vad säger egentligen blodproverna man tar varje månad? Vill han se om man fått för mycket eller för lite av någon medicin, som kan avspegla sig i provsvaren?
    Dr D styr hela behandlingen utifrån dina USA-resultat och de prover du skickar in till honom regelbundet, tex ökar eller minskar kortisondosen, ändrar Fragmindos, ändrar IL- doser etc Eller sätter in nya mediciner om du inte blir gravid tex Neupogen.  Fortsätt ta prover och maila in. Om du använder Werlabs.se så kom ihåg att använda rabattkoden "LCHF" så blir det billigare.
  • UndrandeSökare
    Sädesärla skrev 2018-10-11 18:11:48 följande:

Tack för det fina och detaljerade svaret! :)

Jag löst mensblodet med kokat och nedkylt vatten hoppas att det funkar... Jag ska kontakta ivfSerum för hysto - som du skriver -  för att göra den utredningen också. Riktigt bra tips!! Tack för det.

Jag undrar om man behöver ha en telefonkonsultation med Dr D. eller ska man bara svara på mailet och säga att man vill ha en utredning.

De (på Life clinic) skirver även att  " we are able to transfer up to 2 embryos under Greek law to women over 40." Betyder det att man kan göra  sammalgt 2 IVF försök i Greekland? Vet ni det?

Det går bra med kokat avsvalnat vatten om du har i salt i vattnet (så det blir som koksaltlösning).

Man börjar med att maila Dr D och då får man hans prislista och patientformulär mailat till sig. Man fyller i formuläret och mailat tillbaka det. Sen har man ett samtal via telefon eller Skype. Därefter reser man till Aten och träffar honom och tar proverna.

Samtalet är obligatoriskt, men om du sen ångrar dig efter samtalet och ej vill resa till Aten och göra utredningen så kommer du få en faktura på 1000-1500kr (bara så du är medveten om det innan).

Vill du göra hysto hos ivfSerum så börja med att fylla i och maila in deras Questionaire som du hittar på ivfSerums hemsida. Så kommer sekreteraren Katie på Serum att svara dig via mail och erbjuda dig ett gratis samtal via telefon eller Skype med någon av klinikens läkare eller Klinikchefen Penny. Jag valde att prata med Penny för hon är mycket erfaren och kunnig.
  • UndrandeSökare
    Sädesärla skrev 2018-10-11 18:11:48 följande:

Tack för det fina och detaljerade svaret! :)

De (på Life clinic) skirver även att  " we are able to transfer up to 2 embryos under Greek law to women over 40." Betyder det att man kan göra  sammalgt 2 IVF försök i Greekland? Vet ni det?

Enligt Grekisk lag fick de förr sätta in upp till 3 embryon samtidigt på en kvinna, men en ny lag kom 2014 och nu får de bara sätta in 1 eller 2 samtidigt. Dvs MAX 2, aldrig 3 som de gjorde tidigare. Detta gäller kvinnor över 40år som Dr D skriver.
  • UndrandeSökare
    Estrella81 skrev 2018-10-11 20:11:48 följande:

Hej alla kunniga! Ursäkta för långt inlägg, hoppassas ni orkar läsa... :)

Min bakgrund är att jag har två barn. Innan barn nr två fick jag två missfall v 6?7. Inför båda graviditeterna hade jag mycket spotting mellan Äl och bim och självmedicinerade med progesteronkräm.

Jag sökte hjälp för spotting och den läkaren tog ett cellprov och sade sedan att det är normalt.

Nu har jag snart försökt med barn nummer tre i 2 år. Spotting fortsätter. Vi har precis avslutat en fertilitetsutredning efter fyra missfall (ett kemiskt, två v 7 och ett MA v 14 som avstannat i v 9, skrapades). Utredningen bestod av spolning av livmoder och test av AMH som var normalt/bra. Slutsatsen var att jag är frisk och missfallen är normalt eftersom jag är 38 år.

Jag har fått trombyl och progesteron utskriven av min gyn efter MA, till nästa graviditet. Detta tycker läkaren som gjorde utredning är trams ?men kan vara bra som placeboeffekt?. När jag tar progesteron försvinner min spotting.

Jag har nu lyckats bli gravid igen v 6 och tar mot min läkares rek både trombyl/progesteron.

Vad säger ni och tror ni - kan jag själv göra något för att öka chainsen att få behålla denna lilla? Ska jag lyssna på min läkare? Orolig och ledsen!

//Estrella

Välkommen till tråden !

Trombyl och progesteron är inte trams, eller placebo, det är mediciner som fungerar OM embryot är normalt kromosommässigt (missfall blir det ofta om embryot är onormalt).

Spottings kan man få om man har progesteronbrist, det är ett hormon som behövs för att behålla en graviditet.

Trombyl är blodförtunnande och kan förhindra ev. proppar i moderkakan. Om det blir proppar så kan embryot dö och då blir det missfall.

Så Trombyl och progesteron fungerar, alla vi här som gör Dr Ds behandling använder både trombyl och progesteron och en massa andra mediciner.

Så fortsätt du med din medicinering.

Lycka till.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!