• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Emma30 skrev 2018-09-28 23:39:30 följande:

Ok. Är Aten de som är bäst? Som kollar upp allt som kan tänkas behöva kollas? 

För många fungerar Dr Ds behandling, men för vissa behövs det mer. Jag är en av dem som behövde mer än Dr D gör. Dr D tar vissa USA-prover, men inte alla USA-prover som går, och han sysslar endast med IL inte med ivig.

Efter vårt 4e missfall och en svensk missfallsutredning som inte visade något, för de tog för FÅ prover, inte ens ett spermaprov togs, så hittade jag denna tråd. Vi reste till Dr D i Aten och gjorde hans utredning, det kostade ca 20.000kr, men jag fick missfall ändå med hans behandling (trombyl, Fragmin, kortison och intralipid). Dr D tar inga prover på mannen. Inte ens ett spermatest fick vi ta hos Dr D.

Så vi åkte till Avaclinic i Riga där Sperm dna fragmentationstest togs och både dnafel och fragmentationsfel hittades, så vi gjorde både både spermadonation och äggdonation med tillvalet PGS (kromosomtest på embryonas dag 5), 2 blastos sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå.

Eftersom vi visste att embryona var normala kromosommässigt så måste det finnas mer immunproblem att hitta. Vi åkte då till London för en ny större immunutredning hos Dr Gorgys klinik (större utredning än den Dr D gör). Den kostade 35.000kr.

Så beroende på vilka immunproblem man har, så kan man behöva besöka flera olika läkare för att få den hjälp man behöver.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-09-29 12:47:37 följande:

Aha ok. O det blir ju betydligt dyrare om man behöver ta Ivig :/

Har du behövt fixa nål o så oxå eller följer det med IL påsen?

Ole har inte sagt något om blodprov :/

Ja, ivig är mycket dyrare än IL för att Ivig består av människoblod, medan IL är sojabaserat. Ivig kostar ca 20.000 svenska kronor för själva medicinen per gång. Plus ev avgift för droppsättning (en sjuksköterska måste sätta nålen och droppet).

IL kostar ca 1200kr för en låda med 10påsar IL 250ml (man använder 1 påse per gång).

Nej, droppset och venflon ( nålar) och allt annat måste köpas separat. Ingen utrustning medföljer intralipiden.

Droppset och allt annat man behöver kan köpas på utländska webbsidor som tex Medisave och Medshop.

Tidigare i sommar la jag in olika länkar där man kan handla, om du går bakåt itråden så hittar du länkarna.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-09-29 16:25:53 följande:

Oj blir Ivig så dyrt per gång verkligen om man köper påsen/flaskan själv? Kollade inatt på priser på apoteket. Fanns ju de flaskorna som kostade runt 6000 men det kanske blir för liten mängd? Jag har ingen aning om hur många milliliter man behöver :/

Fråga din läkare Dr Christiansen hur stor mängd ivig du ska ta per gång.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-09-29 16:22:23 följande:

Hur har det gått sen för er?

Vi har fortfarande 5st blastos i frysen i Riga så planen är att göra nästa insätting i januari 2019. Kommer sätta in 1 embryo i taget i fortsättningen. Tänker göra hysto hos Serum i höst för att förbättra chanserna.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-09-28 21:54:26 följande:

Jag tog mod till mig och tittade för första gången idag på dvd:n från hyston. Jag har ju pga komplikationer av narkosen inte fått någon genomgång utan bara kortfattad info om vad de hittade. Det gör det svårt att förstå vad det är jag ser på dvd:n. Det är i stort sett bara massa vitt fluff (som sockervadd) i livmodern som de bränner/skrapar bort. Är detta ärrvävnad och infektion? Om det stämmer förstår jag inte hur jag lyckats bli gravid överhuvud taget då hela livmodern är full av fluff. Man ser typ inget annat.

Ni andra som gjort hysto känner ni igen detta eller vad har ni sett på era filmer? Har ju liksom aldrig sett film på en frisk livmoder ;)

Jag har inte gjort hysto än, så jag vet inte, men skulle det vita fluffet kunna vara slemhinnan? Maila kliniken och fråga nästa vecka, så hoppas jag du får svar på vad det är.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-09-30 21:55:27 följande:

Så himla jobbigt med alla slangar mm man ska köpa för att kunna ta ett dropp. :( Varför kan man bara inte köpa droppet o gå till en vc som kan hjälpa en och man själv betalar för de. Enkelt o färdigt men nej. Suck :(

Närmar mig äl nästa vecka o tiden går. Känner jag lägger mer tid på att söka i gruppen för information än att ha allt på ett lätt ställe samlat med exakt vad jag behöver för de jag ska ha. Finns det verkligen ingen hemsida för detta?

Jo, det finns en hemsida som är gjord av en fd medlem här där hittar du mycket info. Den heter www.fertilitetsguiden.com
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-10-01 08:23:30 följande:
    Okej för jag hittar inte hur man använder droppet, förfyllda nålar?

Hur används det och vad bör man ha. Blir trött på hur dålig information Dr.D ger en ju mer man kommer in i utredningen.
    Dr D förväntar sig att vi kollar upp allt sånt här själva med droppsättningen, han jobbar mest med att tolka blodproverna vi mailar in under behandlingen.

Har du hittat någon sjuksköterska som vill hjälpa dig att sätta dropp?

Det finns flera olika sidor på internet man kan beställa droppgrejor från:
    Kolla in dessa länkar:

www.medisave.co.uk/instantsearchplus/result/&page_num=2

medshop.se/sv/892-engaangartiklar-sprutor-naalar-c-75_134

www.kontorsgiganten.se/spruta-nacl-10ml-30-fp-p-25

www.gulakatten.se/mer/urologi/spruta-nacl-10ml-30-fp/

Om någon sjuksköterska ska komma hem och sätta droppet hemma hos dig, så behöver du denna utrustning.

Du behöver köpa bland annat:

Droppset

Venflon (nålen som sätts i armen),

3-vägskranar

Plåster

Kirurgtejp och kompresser

Plasthandskar (till sjuksköterskan som ska sätta droppet)

Kanylburk (det kan man också få gratis på apoteket att slänga använda nålar i )

Stasband (för att dra åt armen med innan man sätter nålen)

Handdsprit

Koksaltlösning och små tvättsuddar att rengöra huden med innan man sätter nålen

Förfyllda nålar att rengöra nålen med efter man satt den i armen (se länken till Gula katten och Kontorsgiganten)

Intralipid i droppåse och Nacl i droppåse (Natriumklorid i droppåse) löser man ut på Dr Ds EU-recept. Både IL och Natriumklorid i droppåse är beställningsvara på svenska apotek.

Plasthandskar, plåster, kirurgtejp, handsprit och koksaltlösning för rengöring etc kan också köpas via apotea.se

Droppställning (finns att köpa på nätet om man vill, annars vet jag de som hängt upp droppåsen på en tavelkrok på väggen också).

Kan inte lova att detta är en komplett lista, för jag skriver bara ur minnet nu, men det är det mesta iallafall.

Skriv ut eller skriv ner denna lista som jag skrivit ovan så har du något att utgå ifrån. Om sjuksklterskan är van att sätta dropp så vet hon också vad exakt som behövs.
  • UndrandeSökare

Busiga syrran- Ett alternativ är ju att du tar IL-dropp hos Marie på Fertilitetplus
    1 gång, då ser du ju precis hur hon gör.

De förfyllda sprutorna med koksalt (natriumklorid) används för att skölja nålen (venflon) efter att man satt nålen i armen innan droppet går igång, och efter droppet droppat färdigt innan man drar ut nålen ur armen. Så man behöver
    isåfall 2 förfyllda sprutor med koksalt per gång.

pink lilly la en gång ut en bruksanvisning hur man sätter IL-dropp, Här hittar du den, klicka på PDF- länken nedan.

"Xxx4, och andra som har VCpersonal som är osäkra på hur man ger och tillreder infusion/dropp. Uppsala Universitet har lagt ut en kurs/föreläsning med foton på internet hur man gör. Sätt den i näven på personalen om de missat kursen ;) "

doit.medfarm.uu.se/media/infusionsinj/ahorarkopior.pdf

Källa;
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/19/nick/76080146

• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-10-01 12:39:53 följande:

Tack, jag hittade detta innan så min man beställde det idag. Men har äl i helgen så blir inget plus denna gången då även om vi kommer försöka. Jag får panikångest då jag ogillar nålar även om jag bara ser de på datorn så de har varit svårt för mig att kolla överallt.

Jag har en vännina som kan sätta nål men jag behöver ha allt hemma men fick inte så bra svar på vad jag behöver via henne. Får hoppas de funkar snart med behandlingen. Är inne i en depp svacka o mår super dåligt.

Ja, det var mitt tidigare meddelande som jag la in i tråden till dig förra gången du frågade om vad som behövs för droppsättning.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-10-01 15:42:39 följande:

Så här svarar Ioannis på Serum mig ang det vita fluffiga i livmodern.

The white tissue was what we call scar tissue and all this was cleaned so i am hopeful it should not come back.

Låter bra att han inte tror att det kommer tillbaks av sig självt. Det göt mig lite mindre stressad.

Så bra att du mailat Serum och fått svar på vad det vita fluffet var, ok då var det ärrvävnad då. Det var ju bra att veta.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!