• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2018-10-01 19:25:04 följande:

Det här med ärrvävnad har jag en fråga om. Kan man ha det och bli gravid ändå? Jag är ju gravid ni nu så är det en säkerhet att jag inte hade ärrvävnad då? Uppstår det ofta efter att man fått barn så det kan bli svårt att få syskon liksom?

Ja, det kan bli ärrvävnad efter varje missfall du haft, så ju fler missfall desto mer möjlig ärrvävnad kan det finnas, också förlossningar kan lämna ärrvävnad verkar det som. Det kan vara därför vissa får ett barn och sen inte kan få fler/ eller får stora problem att få fler.

Därför tänker jag som haft 6 missfall göra hysto hos Serum i höst.
  • UndrandeSökare
    shivalilla skrev 2018-10-01 20:15:44 följande:

Åh tack Undrande sökande för att du än en gång upplyser mig! Jag ska kolla den apotekskedjan du tipsade om, men jag tycker faktiskt det är dåligt att han inte skickar orginalrecept med en gång när du nu är så många som har problem att få ut. Men nu ska de vara skickade så hoppas få dem snart! 

Och då uppstår nästa problem - det här med blodproverna... Jag vet att det har diskuterats innan i tråden, men vi bor i Lund och de besked vi har fått från werlab i Malmö är att de INTE  tar blodtstus b-celler (det närmsta är Göteborg tror jag) och för de andra proverna måste man köpa deras paket, inte enskilda prover (de rekommenderar Hälskokontroll XL som kostar 1400). (Blodkollen säger att vi måste ta deras fertilitespaket för 1500, men närmsta provtagningsställe är runt Kalmar). Snälla, jag är helt förtvivlad - finns det ingen som bor i Skåne som kan tala om hur ni gjort? Vårdcentraler verkar helt kallsinniga, vi ringde ca 50 st tidigare i år och fick bara nej, nej, nej. Och de andra proverna som inte är blodstatus b-celler - har ni lyckats ta dem på werlab utan att betala 1400 för ett hälsostatus test (jag vet inte ens om alla proverna ingick där)? Förlåt jag frågar så mycket men jag bryter snart ihop här...

Försök få tag på mom2012, jag vet att hon bodde i södra sverige och hon är en av mycket få personer här, som lyckades få hjälp med både blodprover och dropp på sin VC mot betalning.

Hon är inte aktiv i denna tråd nu, men jag har sett henne ibland i högt Prolaktintrådarna, eller texta att inboxa henne och fråga om hon vill tipsa om vilka VC hon gick hos.

Annars vet jag att de som gått hos Marie på Fertilitetplus för dropp kunde köpa blodprovsremisser på papper av henne, iallafall var det så tidigare. Dessa pappersremisser kunde de sen använda för att ta blodprover med på valfri vårdcentral. Solkattan (fd medlem här) gjorde så och berättade om det här i tråden.

Det är den hjälpen jag har att ge just nu. Förstår att det är kämpigt med alla blodprov när inte vården vill hjälpa folk som sökt hjälp utomlands.
  • UndrandeSökare
    authentic skrev 2018-10-01 21:52:39 följande:

Hej,

Vi har inte sökt oss till Aten utan ska påbörja ivf nr 6 och insättning nr 7 fortfarande här i Sverige.

Skriver här dock för jag har läst att ni skriver lite om att man kan ta albyl om man inte får trombyl/fragmin utskrivet. Tänkte prova detta nu denna gång. Jag har förstått att man delar en tablett i 3 delar och tar under en dag men när börjat man äta tabletter och hur länge äter man?

Försökt övertala kliniken till att jag ska få testa trombyl/fragmin men går verkligen inte. Försökt förklara att jag fått fragmin sprutor tidigare vid samtliga mina knä-operationer då vi har blodproppar i släkten men här vill de inte ge med sig.

Provade att äta munkpeppar inför förra försöket och det gav iaf betydligt fler ägg. Sen om det faktiskt var munkpepparn eller inte vet man ju inte men de blev iaf flera och jag är tacksam för alla tips man får här:) även om jag inte vid Aten.

Ja, om man inte får recept på Trombyl 75mg så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

Säljs på lokala apotek (de kan ha det bakom disken så man kan behöva fråga efter dem) samt på apotea.se

På apotea kostar de ca 35kr för 50 tabletter.

Apoteken säljer också speciella Tablettdelare så slipper man försöka dela tabletterna med en kniv.

När man ska börja äta och hur länge varierar beroende på vilken läkare man frågar. Jag äter varje dag från CD 1 tills v.36 i graviditeten. Slutar vid missfall.

Med Fragmin varierar det också, jag som har konstaterad blodkoagulationssjukdom måste använda Fragmin tills 6 veckor efter förlossningen. Men de som inte har koagulationssjukdom kan troligtvis sluta tidigare.

Du kan ju kontakta barnmorskan Marie på Fertilitetplus, hon samarbetar med Dr Rika på Biblioteksgatan som kan hjälpa med recept på immunmediciner om man först kontaktar Marie och bokar tid genom henne.
  • UndrandeSökare

Busiga syrran- Hur hade du tänkt att du skulle "fuska" för att få i dig droppet? Intralipid måste tas som intravenöst dropp i blodet, du kan inte dricka det om det var så du menade.

Men däremot kan du ju börja med de andra av Dr Ds mediciner enligt din personliga behandlingsplan om du vill denna månad dvs Trombyl, Fragmin och Prednisolon. Sen slutar man när/om mensen kommer. Prednisolonet måste man trappa ner.

• UndrandeSökare

Shivalilla-I Aten kan man köpa alla mediciner utan recept på Apoteken, så det är möjligt att Dr D inte är så medveten om hur krångligt det kan vara i Sverige med recept (även om han har en gång itiden jobbat i England men det var länge sedan).

• UndrandeSökare
    canada skrev 2018-10-01 19:55:31 följande:

Funkade för mig. Men körde Dr Ds hela immunsupport med il, kortison, fragmin samt trombyl. Haft 6 mf men fick behålla graviditeten med hjälp av dr D och fick en dotter för ca 1 år sedan.

Hej canada ! Är du tillbaka inför syskonförsök nu?
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-10-02 06:28:30 följande:

Tänkte mer om de fanns något annat sätt än alla de slangarna. Jag tror dock inte att de skulle funka ändå och Trombyl/acetylsalicylsyra fick jag inte ut trots recept för de hade bara ,75mg o D hade skrivit 100.

Jag ska kolla på de receptfria läkemedelet. Men låter konstigt att man kan få ut ett starkare läkemedel utan recept om du behöver dela det. :O

Jag fick inte ens ut slangar och nålar på apoteket utan recept på just de trots att jag har dropp.

Orsaken att Dr D skriver baby aspirin 100mg är att det är dessa förpackningar som finns i Grekland. Du kan maila Dr D och be att du får ett nytt recept och att det då måste stå "Trombyl 75mg" på det. De svenska apoteken får inte expidera något som står i en dos de inte har på apoteket i Sverige.

Jo, det är så i Sverige att Trombyl 75mg är avsett för blodförtunnande ändamål, medan Albyl Minor 250mg är huvudvärkstabletter för barn. Men innehållet är samma (acetylsalicylsyra) och man måste dela tabletterna för att komma ner i rätt dos (ca 75mg).

Så även om det låter konstigt så är det så här det svenska apoteket fungerar. Trombyl 75mg är på recept, men Albyl Minor 250mg är receptfritt, för att de har olika ändamål uesprungligen.

Nej, dropputrustning säljs inte fritt på svenska Apotek, då måste man ha speciellt recept på just det.

Så därför köper kvinnorna här dropputrustning på utländska internetsidor. Det var jag som la in listan på de utländska sidorna man kan köpa ifrån, och listan på vilka grejor exakt man behöver ha som kanylburk, stasband etc. Tyvärr finns det inget annat sätt att få i sig dropp utan droppslangar.
  • UndrandeSökare

Busiga syrran- Du kan beställa Albyl Minor 250mg från Apotea.se Det är oftast billigare där än på de lokala apoteken. Jag tror en burk Albyl Minor kostar 35kr för 50tabletter på Apotea.se

Köp gärna en Tablettdelare på Apotea.se också, de är bra att ha, så slipper man försöka dela tabletterna med en kniv.

• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-10-02 08:04:36 följande:

Okej, tack så mycket för förklaringen.

Ja min man beställde nålar mm igår då jag inte klarade av att leta efter allt då jag får ångest och panik över sprutor, kvittar om de är på bild serie mm. :(

Varje gång jag har ätit acetylsalicylsyra innan mensen har jag fått ut klumpar och ganska stora utan har jag inte fått. Däremot inte fått någon förklaring på om de hänger ihop med de döda vävnaden de hittade via hysterskopin även om de tog bort en hel del i Grekland.

Har funderat på att kolla mig via hysterskopi här i Sverige via gyn, men vet inte om de går även om vi gör de i Sverige.

Jo, det görs hysto i Sverige, men de gör INTE implanteringssnitt vid hysto i Sverige, så den är inte lika bra som den Serum gör. Serum säger att effekten av hysto sitter i under max 6 månader, men har bäst effekt de 2-3 första månaderna efter hyston.

För att få göra hysto i Sverige måste man få en läkarremiss. Prata med din läkare i Sverige.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!