BusigaSyrran skrev 2018-10-02 06:28:30 följande:
Tänkte mer om de fanns något annat sätt än alla de slangarna. Jag tror dock inte att de skulle funka ändå och Trombyl/acetylsalicylsyra fick jag inte ut trots recept för de hade bara ,75mg o D hade skrivit 100.
Jag ska kolla på de receptfria läkemedelet. Men låter konstigt att man kan få ut ett starkare läkemedel utan recept om du behöver dela det. :O
Jag fick inte ens ut slangar och nålar på apoteket utan recept på just de trots att jag har dropp.
Orsaken att Dr D skriver baby aspirin 100mg är att det är dessa förpackningar som finns i Grekland. Du kan maila Dr D och be att du får ett nytt recept och att det då måste stå "Trombyl 75mg" på det. De svenska apoteken får inte expidera något som står i en dos de inte har på apoteket i Sverige.
Jo, det är så i Sverige att Trombyl 75mg är avsett för blodförtunnande ändamål, medan Albyl Minor 250mg är huvudvärkstabletter för barn. Men innehållet är samma (acetylsalicylsyra) och man måste dela tabletterna för att komma ner i rätt dos (ca 75mg).
Så även om det låter konstigt så är det så här det svenska apoteket fungerar. Trombyl 75mg är på recept, men Albyl Minor 250mg är receptfritt, för att de har olika ändamål uesprungligen.
Nej, dropputrustning säljs inte fritt på svenska Apotek, då måste man ha speciellt recept på just det.
Så därför köper kvinnorna här dropputrustning på utländska internetsidor. Det var jag som la in listan på de utländska sidorna man kan köpa ifrån, och listan på vilka grejor exakt man behöver ha som kanylburk, stasband etc. Tyvärr finns det inget annat sätt att få i sig dropp utan droppslangar.