• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Skogskantarellen skrev 2018-09-14 07:21:36 följande:

Har gått på 20 mg Prednisolon efter dr Ds ordination inför färsköverföringen. Men der tog sig ej. Så jag inväntar mens. Han svarar ej på mitt mejl om jag ska tvärt sluta med kortisonet eller trappa ner stegvis. Hur gjorde ni? Vill ej ställa till det med kroppen. Nästa hormonstimulering är om två mens, och till dess ska jag väl inte fortsätta knapra kortison?!

Mvh

S

Jag beklagar att det blev minus för dig och att Dr D inte svarar dig.

Du ska inte sluta tvärt med kortisonet utan trappa ner det stegvis. Jag brukar halvera dosen var tredje dag, men vissa har trappat ner det ännu mer långsamt.

Om man slutar med kortison tvärt så blir man mycket trött för då hinner inte kroppens egen kortisol tillverkning med.

Nej, man äter inte kortison i de månader när man inte försöker bli gravid. Så trappa du ner kortisonet nu. Däremot kan du sluta tvärt med de andra av Dr Ds mediciner som Trombyl, Fragmin etc

Jag hoppas det går bra för dig vid nästa försök.
  • UndrandeSökare
    Wictoria90 skrev 2018-09-14 06:08:44 följande:

Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan april 2017. Vi har haft 3 upprepande missfall då alla foster haft ett hjärta som slog men för att sedan sluta slå i vecka 9. Så nu står vi här, efter ytterligare 7 månader av försök men nu lyckas vi inte bli gravida istället.

Gjorde en spolning av äggstockarna igår och jag tog då upp TSH men då viftade läkaren bort det och propsade på att mina värden minsann var normala.. så ingen lycka där!

Hoppas att spolningen hjälper. Min sambo har lämnat spermaprov med.

Har ni gjort någon missfallsutredning i Sverige? Efter 3 missfall kan man få göra en missfallsutredning genom Landstinget. Då kontaktar man Kvinnokliniken och säger att man vill göra en utredning. Det kan vara kö för att påbörja utredning, så hör av dig till dem så snart som möjligt i så fall.

Det finns också möjlighet att ta Werlabs Fertilitetstest, då mäter man bland annat AMH som säger ungefär hur många ägg man har kvar. Kolla på www.werlabs.se under Provtagningsorter om något av deras labb finns i er närhet. Använder man rabattkoden "LCHF" genom Werlabs så blir det billigare.
  • UndrandeSökare
    rashford skrev 2018-09-16 12:58:16 följande:

Hej,

min flickvän gör en behandling med hjälp av Dr Dimitri på Life Clinic i Aten.

Vi har nu fått besked att vi 2-3 dagar för IVF (som vi gör i Sverige) behöver ta blodprov. De blodprov han vill att vi tar är FBC, ANA, CRP, anti CCP och TSH.

Han skriver även om test av progesterone och av FBC E2, och E2.

Det är minst sagt  förvirrande. Är det någon som vet vad alla dessa förkortningar står för?

Är FBC , och FBC E2 samma sak?

Och E2? Är det samma sak som FBC E2?

Jättetetacksam för hjälp. r det någon som har gjort alla dessa prover och vet hur man går till väga och vad förkortningarna betyder?

Välkommen hit till tråden.

Jag ska förklara Dr Ds ord för dig.

FBC motsvarar i Sverige Blodstatus OCH B-celler.

ANA heter samma sak i Sverige.

CRP är sänkan

TSH är ett sköldkörtelprov

E2 betyder Östradiol /östrogen

Progesterone heter Progesteron i Sverige

Alla dessa prover jag räknat upp FÖRUTOM ANA, kan ni ta genom att köpa blodprovsremisser genom www.werlabs.se eller www.blodkollen.se

De är 2 olika företag som tar blodprov mot betalning. Gå in på deras hemsidor och titta under Provtagningsorter så ser ni om något av alla deras labb finns i er närhet.

Sen klickar man i de prover man vill ta på företagets sida, betalar via hemsidan och tidigast nästa vardag går man till labbet man valde och tar proverna. Sen får man ett sms när provsvaren är färdiga. Man loggar då in på sidan och läser provsvaret direkt på skärmen.

Sen mailar man dessa siffror till Dr D och han styr hela behandlingen därifrån.

Man tar mycket blodprover regelbundet och ofta under Dr Ds behandling. Så det kostar en hel del, men om man använder rabattkoden "LCHF" hos www.werlabs.se så blir det billigare !

Lycka till med behandlingen.
  • UndrandeSökare

rashford- När Dr D skriver FBC E2, så betyder det att han vill ha BÅDA dessa prover. Alltså både Blodstatus och B-celler PLUS Östradiol (östrogen).

• UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2018-09-17 21:30:54 följande:

Ni som gjort test via Serum, fick ni positivt på testerna "Locus Medicus" och "II in I"? När ni fick läkemedelsbehandling, blev det lättare då att bli gravid? Jag tänkte välja ett av dessa tester (för att spara lite pengar), kanske då välja "II in I" som verkar lite mer omfattande?! Eller vad säger ni? 

Tack för svar! 

/S

Jag rekommenderar att man gör BÅDE Locus Medicus och 11in one, efter som de testar för olika saker och när det gäller infektionsprover ska man inte vara dumsnål utan testa för så mycket man kan, och sen ingår receptskrivning om baciller hittas. Man ökar chanserna att lyckas om man får bort alla bacillerna.

Annars kanske man har det man väljer bort att inte testa för och då är ju bacillerna kvar !

Du kan prata med finee och Tumvante här itråden, de har båda lyckats efter Serums Mensblodtest, antibiotika och immunbehandling.
  • UndrandeSökare
    Wictoria90 skrev 2018-09-18 13:14:03 följande:

Vi har gjort en missfallsutredning på kvinnokliniken som inte visade på några fel, dock tycker jag mina TSH-värden på 2,78 var höga om man tänker på vad som skrivs här.

Nu har jag spolat äggledarna och så har de tagit AMH som jag väntar på svar på. Min sambo har även han lämnat spermieprov..

Känner mig dock lite lost i allt men jag vill ju så gärna att vi lyckas bli gravida snart och att vi får behålla barnet!

Jag beklagar att er missfallsutredning inte visade något, det var tyvärr samma sak för oss. För oss berodde det på att de tog för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta.

Så efter missfall nr 4 hittade jag Atentråden och när inte Dr Ds utredning och behandling hjälpte (missfall nr 5) reste vi vidare till Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstest, dubbeldonation med PGS. Men missfall ändå (nr 6). Sen vidare till London. Så vi har nu sökt hjälp i både Aten, Riga och London. Hela tiden i jakten på alla saknade pusselbitar för att kunna lyckas och slippa fler missfall.

Tyvärr är svenska vården dålig på fertilitetsproblem, så jag har blivit tvungen att bli min egen läkare/detektiv för att hitta alla nycklar som saknas. Jag förstår att det är lätt att känna sig lost, men det gäller att inte ge upp utan fortsätta söka fler läkare om ni inte fått tillräcklig hjälp tidigare. Klicka på min presentation för att läsa min presentation med hela vår historia.

Om du inte gjort Serums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten, så börja med att göra det testet. Om man har baciller därinne så kan de vara orsaken till att man får minus eller missfall.

Googla på ivfSerum infection screening för mer info.

Ge inte upp utan fortsätt kämpa !
  • UndrandeSökare
    Wictoria90 skrev 2018-09-18 13:14:03 följande:
    Vi har gjort en missfallsutredning på kvinnokliniken som inte visade på några fel, dock tycker jag mina TSH-värden på 2,78 var höga om man tänker på vad som skrivs här.

Nu har jag spolat äggledarna och så har de tagit AMH som jag väntar på svar på. Min sambo har även han lämnat spermieprov..

Känner mig dock lite lost i allt men jag vill ju så gärna att vi lyckas bli gravida snart och att vi får behålla barnet!
    Jag skulle rekommendera att du gör IvfSerums Mensblodtest. Man gör det hemifrån och skickar med vanlig post till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat någonting. Om man har baciller så kan de försvåra när embryot försöker implantera och resultatet kan då bli minus eller missfall. så man ökar sina chanser att lyckas om man får bort bacillerna. Om baciller hittas så får ni varsitt EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek. Väldigt många här i tråden har gjort Mensblodtestet.

Mensblodtest

Du behöver skaffa dessa 5 saker:
    1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)
    2.Några frimärken
    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )
    4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.
    5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc
    Se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.
    Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.

Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.
    Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.

Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    shivalilla skrev 2018-09-18 22:04:56 följande:

Hej, så bra att ni tog upp det här med blodproven - jag hoppas kunna göra försök snart så skulle just kolla upp det! Utan er hade det här varit dubbelt så krångligt, sån himla tur att ni finns! 

Men jag har en undran också - är det någon i Skåne som kan dela med sig av hur de har gjort? Werlab finns i Malmö men jag skrev och frågade om deras blodstatus och b celler test (det är väl det man ska ta?) och då sa de att det rekommenderar de bara att man tar om man bor i någon av deras analysstäder (Stockholm, Nyköping eller Falköping tror jag det var). Så jag antar att alla de som inte bor i de här städerna inte kan göra det testet hos werlab? Det kan ju vara bra att veta.  
    Man kan ta Blodstatus och B-celler på andra orter också, men problemet är att tar man proverna på en ort där de inte har eget labb (det brukar man kunna se för då har de ej fredagsöppet) och då måste posta blodproverna till ett labb så kan blodet bli för gammalt för att analysera.

Jag tror speciellt B-celler är känsliga.
    Det är nog därför de rekommenderar att man tar Blodstatus och B-celler på ett ställe som har eget labb. Men testa och ta dem i Malmö en gång så får du se om det funkar.
  • UndrandeSökare
    rashford skrev 2018-09-18 22:25:32 följande:

Tack så mycket undrande, sökande för ditt svar om blodproverna.

En fråga till bara: Om man nu inte kan ta ANA-provet hos varken Blodkollen eller Werlabs, var ska man då ta detta någonstans?

Någon som vet?

Testa att fråga på er vårdcentral, vissa här itråden har lyckats få hjälp med prover om de betalat separat för det (alltså ej på högkostnadsskyddet). Annars kan man också testa med privat gyn eller liknande.
  • UndrandeSökare
    Ädelstenar skrev 2018-09-20 09:42:53 följande:

Jag har fått mina provsvar nu. Det var positivt för någon sorts klamydia men inte för klamydia trachomatis, och positivt för ureaplasma. Jag ska ta mediciner i 25 dagar. Hur får man recepten? De skrev att de skulle skicka det, menar de på post eller mejl?

Så bra att du fått din Mensblodtextresultat nu. Ja, alla som de hittar någon form av Klamydia på måste ta antibiotika i 25 dagar. Både mannen och kvinnan måste ta samma kur och lika länge, för annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Ta kontakt med IvfSerum och tala om namn och födelsenr på din man och att ni vill ha EU-recept till er båda. Du kan själv välja om du vill ha det via mail eller vanlig post. Sen löser du ut recepten på svenskt apotek utanför högkostnadsskyddet.

Det finns också möjligheten att kliniken kan skicka all antibiotika till er från Grekland mot ytterligare betalning om du föredrar det.

Nu när ni ska ta antibiotika i 25 dagar, så kan jag tipsa er om att köpa Probiotika och använda samtidigt, för att skydda magen. Det är tabletter som säljs receptfritt på Apoteket i Sverige. Det finns ett flertal olika märken så fråga på ditt apotek efter Probiotika så får du hjälp.

Lycka till med behandlingen !
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!