• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • Cast
    Vanilja78 skrev 2012-07-13 15:33:33 följande:
    Nu har vår lilla tjej kommit till världen och hon visade sig vara helt frisk trots markörerna och indikationen på vidgat njurbäcken! Lycka till alla ni andra!

Stort grattis vanilja! Skönt att höra!
  • sirap98

Å vad härligt vanilja78, stort grattis!!

Tummarna hålls ff för er andra så uppdatera gärna

• asatantrosa

Fick min dotter som diagnosticerats med multicystisk högernjure vid RUL den 11/7 med en bra förlossning. Hon har en frisk och fungerande vänsternjure och är normal och kry (och underbar) på alla sätt. Vi ska få träffa en njurbarnläkare nästa vecka och utreda om högernjuren har någon funktion kvar eller om den kommer tillbakabildas (vilket icke fungerande njurar ofta gör). Nu är vi hemma på permission, blir pussade av 3-åriga storasyster och njuter av varandra! Lycka till alla i tråden

• sirap98

asatantrosa, skönt att det iaf verkat gå bra, man klarar dig ju faktiskt på en njure hoppas ni får all och bra hjälp ni behöver och lilltjejen fortsätter må bra!!

• Madeleiiiine

Hej! Jag vet att denhär tråden inte är så aktiv längre, men igår var jag på rul och BM upptäckte 2st soft marks på vår lilla flicka i magen. En i hjärnan (vilket var cystor, hur många vet jag inte) och en i hjärtat vilket kallades för "golfboll" (absolut inte så stor som en golfboll).. Nu är vi lite oroliga här och ska in på fvp på onsdag, blir så glad över att se solskens historier, men hur ska jag handskas med ovetandes tills man får provsvaren från fvp...

• sirap98

Madeleiiiine: exakt de soft markers hade min son, vi valde bort fvp och i maj födde jag en alldeles frisk son med ett fvp får du ju ett absolut svar så försök att inte fundera så mkt utan vänta in svaret. Risken att er lilla flicka har ds är ändå väldigt liten, jag hade även ganska dåligt kubb men ändå var han frisk
    Håller tummarna för er!!!

• Kampan
    Madeleiiiine skrev 2012-08-04 10:44:24 följande:
    Hej! Jag vet att denhär tråden inte är så aktiv längre, men igår var jag på rul och BM upptäckte 2st soft marks på vår lilla flicka i magen. En i hjärnan (vilket var cystor, hur många vet jag inte) och en i hjärtat vilket kallades för "golfboll" (absolut inte så stor som en golfboll).. Nu är vi lite oroliga här och ska in på fvp på onsdag, blir så glad över att se solskens historier, men hur ska jag handskas med ovetandes tills man får provsvaren från fvp...

Jag gjorde fvp runt vecka 30. Väntan var olidlig men man hade ju inget val. Jag fick höra att dom skulle ringa om det var något och om det var lugnt skulle man få ett brev hem. När jag kom hem så kände jag mig livrädd att telen skulle ringa så jag bad dom ringa om svaret oavsett resultat och det gick dom med på. Tror jag fick veta dagen efter att snabbodlingen såg bra ut. Jösses vilken lättnad. Lycka till nu och försök att tänka positivt!
  • Madeleiiiine

Sirap98: jag såg att ni fått samma markörer som vi, åh Gud så underbart att ni fick en frisk liten son :) jag har inte gjort kubb då jag är 20 och min sambo är 25 och inte har någon ds i släkten så risken ska vara väldigt låg. Och som jag förstår det så är dessa soft markers ganska vanliga då dem inte säger till föräldrarna om dem bara hittar en. Och jag försöker att inte vara så orolig då läkaren sa att vi bara hade 0.5% chans att något va fel. Dock valde vi att göra fvp för att vara säkra på en frisk bebis resten av graviditeten :) men det är så skönt att läsa om att det oftast slutar bra!

Kampan: vad skönt Att ni fick ett bra resultat! Men får man alltid en snabb analys vid fvp och en fullständig analys? Eller måste man be om en snabb också för att få det? Hur kändes det att göra fvp, ont? Obehagligt? Nojjit för mf osv? Nu vart det många frågor :P men jag försöker verkligen att tänka positivt och inte ta ut någon överdriven oro innan man får svaret svart på vitt!!

• Kampan
    Madeleiiiine skrev 2012-08-05 16:59:28 följande:
    Sirap98: jag såg att ni fått samma markörer som vi, åh Gud så underbart att ni fick en frisk liten son :) jag har inte gjort kubb då jag är 20 och min sambo är 25 och inte har någon ds i släkten så risken ska vara väldigt låg. Och som jag förstår det så är dessa soft markers ganska vanliga då dem inte säger till föräldrarna om dem bara hittar en. Och jag försöker att inte vara så orolig då läkaren sa att vi bara hade 0.5% chans att något va fel. Dock valde vi att göra fvp för att vara säkra på en frisk bebis resten av graviditeten :) men det är så skönt att läsa om att det oftast slutar bra!

Kampan: vad skönt Att ni fick ett bra resultat! Men får man alltid en snabb analys vid fvp och en fullständig analys? Eller måste man be om en snabb också för att få det? Hur kändes det att göra fvp, ont? Obehagligt? Nojjit för mf osv? Nu vart det många frågor :P men jag försöker verkligen att tänka positivt och inte ta ut någon överdriven oro innan man får svaret svart på vitt!!
    Ohh skrev ett lågnt svar som försvann. Vet inte hur det är med analyserna. Det skötte dom. Var inte så insatt då. Första svaret kollade dom efter trisomi 13,18 och 21. Man kan ha avvikningar på kromosomer utan att något är fel ska tilläggas. Fvp var obehagligt men den biten tycker jag inte du ska oroa dig över. Mitt gjordes så sent så det var inte tal om missfall utan prematur förlossning i såna fall. Min son hade inga markörer för att något skulle vara fel i på kubet i v.12-13. Även RUL såg bra ut men runt v.25 på ett privat 3d ul såg man att något var fel på barnets lungor. Diagnosen han sen fick kunde höra ihop med ett kromosomfel. Det gjorde det inte utan var en egen grej. Jag fick ca 1 vecka efter fvp göra ett amniodränage pga av för mycket fv (för mycket vatten kan göra att barnet föds för tidigt). Min son kom sen i v.34+1 och var väldigt sjuk och låg i respirator som nyfödd men blev opererad,återhämtade sig och blev helt frisk. Han har ev förkylningastma men det kunde han ju fått ändå antar jag..Håller tummarna att allt går bra för er!
  • Sned

Madeleiiiine:
    Vi var på RUL i måndags och då hittade man vätska i vänstra njure(hydronefros) och någon avvikande i blodflödet i navelsträngen. Vi fick ny tid för UL på Karolinska dagen efter. Läkaren tyckte att det inte såg ut att vara något farligt med rekommenderade FVP eftersom det var två avvikelser. Valde att göra det på en gång trots att jag är sjukligt rädd för sprutor. Det var obehagligt men gjorde inte ont. Grät som ett barn men det känns värt det att få veta. Nu väntar 3 veckor ovisshet :( precis som för dig... 

Svar på tråden När UL inte är helt ok...