Madeleiiiine skrev 2012-08-05 16:59:28 följande:
Sirap98: jag såg att ni fått samma markörer som vi, åh Gud så underbart att ni fick en frisk liten son :) jag har inte gjort kubb då jag är 20 och min sambo är 25 och inte har någon ds i släkten så risken ska vara väldigt låg. Och som jag förstår det så är dessa soft markers ganska vanliga då dem inte säger till föräldrarna om dem bara hittar en. Och jag försöker att inte vara så orolig då läkaren sa att vi bara hade 0.5% chans att något va fel. Dock valde vi att göra fvp för att vara säkra på en frisk bebis resten av graviditeten :) men det är så skönt att läsa om att det oftast slutar bra!
Kampan: vad skönt Att ni fick ett bra resultat! Men får man alltid en snabb analys vid fvp och en fullständig analys? Eller måste man be om en snabb också för att få det? Hur kändes det att göra fvp, ont? Obehagligt? Nojjit för mf osv? Nu vart det många frågor :P men jag försöker verkligen att tänka positivt och inte ta ut någon överdriven oro innan man får svaret svart på vitt!!
Ohh skrev ett lågnt svar som försvann. Vet inte hur det är med analyserna. Det skötte dom. Var inte så insatt då. Första svaret kollade dom efter trisomi 13,18 och 21. Man kan ha avvikningar på kromosomer utan att något är fel ska tilläggas. Fvp var obehagligt men den biten tycker jag inte du ska oroa dig över. Mitt gjordes så sent så det var inte tal om missfall utan prematur förlossning i såna fall. Min son hade inga markörer för att något skulle vara fel i på kubet i v.12-13. Även RUL såg bra ut men runt v.25 på ett privat 3d ul såg man att något var fel på barnets lungor. Diagnosen han sen fick kunde höra ihop med ett kromosomfel. Det gjorde det inte utan var en egen grej. Jag fick ca 1 vecka efter fvp göra ett amniodränage pga av för mycket fv (för mycket vatten kan göra att barnet föds för tidigt). Min son kom sen i v.34+1 och var väldigt sjuk och låg i respirator som nyfödd men blev opererad,återhämtade sig och blev helt frisk. Han har ev förkylningastma men det kunde han ju fått ändå antar jag..Håller tummarna att allt går bra för er!