Inlägg från: asatantrosa |Visa alla inlägg
  • asatantrosa

När UL inte är helt ok...

Var på rutinultraljud i vecka 17 där man upptäckte förändringar i ena njuren på fostret och barnmorskan hade ingen aning om vad det kunde vara så de skickade oss vidare samma dag till en läkare i Borås som gjorde ett väldigt noggrant ultraljud, hon pratade om en polycystisk njure och var väldigt restriktiv med att spekulera (vilket gjorde oss väldigt oroliga). Hon sa bara att detta var en markör för andra missbildningar och att hon därför skickade oss till Östra sjukhuset i Gbg för en "second opinion", vi fick även ta fvp.
    Väl hemma så googlade jag en del på polycystisk njure och blev då superrädd då detta är en 100% dödlig sjukdom för foster men hittade då också information om multicystisk njure vilket drabbar ca 1/2500 där ena njuren slutar fungera men att man ändå kan leva ett normalt liv med enbart en njure (som då blir större för att kompensera).
    Vi fick svar på snabbtestet på fvp som var helt normalt, några dagar senare var vi i gbg där läkaren fastställde att det förmodligen handlar om en multicystisk njure och att allt annat såg normalt ut. Han sa att den andra läkaren förmodligen bara blandat ihop polycystisk och multicystisk då orden i sig egentligen betyder samma sak.
    Vi får nu gå på extra ultraljud för att följa upp och får svar för det uttökade fvp om en vecka. Förhoppningsvis föds mitt barn med en fungerande njure i början av Juli.

Jag sänder en tanke till alla andra mammor och pappor med oroande ultraljud och önskar er det bästa!

/Å.

• asatantrosa

För oss tog det 3-4 dagar att få svar på snabbtestet och 4 1/2 vecka för att få det uttökade testet. Multicystisk njure här också. Vet den där oron innan man vet vad som ska hända :/ Lycka till

• asatantrosa

Fick min dotter som diagnosticerats med multicystisk högernjure vid RUL den 11/7 med en bra förlossning. Hon har en frisk och fungerande vänsternjure och är normal och kry (och underbar) på alla sätt. Vi ska få träffa en njurbarnläkare nästa vecka och utreda om högernjuren har någon funktion kvar eller om den kommer tillbakabildas (vilket icke fungerande njurar ofta gör). Nu är vi hemma på permission, blir pussade av 3-åriga storasyster och njuter av varandra! Lycka till alla i tråden

Svar på tråden När UL inte är helt ok...