• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • mymling

Vilka markörer hittades på din pojke? Vår bebis har för korta lårben och vi ska på återbesök på måndag för att se hur det utvecklas. Vi kommer gå vidare med fvp om det behövs.

• sirap98

Min pojke har cystor i hjärnan och en förkalkning i hjärtat men det är inget som påverkar varken funktion el utveckling utan är bara markörer och kommer dessutom försvinna.

Vad gör du om fvp är ett negativt besked? Vilken v är du i? När har ni nästa UL?

• mymling

Jag och min sambo har beslutat att om fvp ger ett negativt besked avbryter vi graviditeten, jag hoppas slippa påhopp angående detta. Beslutet är rätt för oss. Jag är i vecka 18 och ska tillbaka på ul nu på måndag!

• sofiaia
    sirap98 skrev 2012-01-06 11:39:55 följande:
    Min pojke har cystor i hjärnan och en förkalkning i hjärtat men det är inget som påverkar varken funktion el utveckling utan är bara markörer och kommer dessutom försvinna.

Vad gör du om fvp är ett negativt besked? Vilken v är du i? När har ni nästa UL?
    På vårt UL för fyra år sedan upptäcktes två cystor i hjärnan, men vi blev väldigt lugnade av läkaren som gjorde ett ytterligare UL en vecka senare. De var borta i v 32 och idag har vi världens sötaste 4-åring, fullt frisk och med massa spring i benen!! Önskar er lycka till!
  • Edda2

Vår sista hade också cyctor i hjärnan, bm berätta detta är väldigt vanligt och syns ofta vid den veckan då första ul görs. Men de kollar ändå vid nästkommande.
    Hon är i dag en fullt frisk 1 åring och cyctorna hade försvunnit till nästa ul.

• Topcom
    mymling skrev 2012-01-06 19:19:13 följande:
    Jag och min sambo har beslutat att om fvp ger ett negativt besked avbryter vi graviditeten, jag hoppas slippa påhopp angående detta. Beslutet är rätt för oss. Jag är i vecka 18 och ska tillbaka på ul nu på måndag!
    Ska hålla tummarna på måndag!
  • twomore

Vi gjorde RUL i vecka 12+6 och fick veta att en av våra tvillingar hade bred nackspalt. Risk för kromosomavvikelse: 1/6.

Vi gjorde FVP. Läkaren berättade då att de flesta selektiva aborter gick bra (att man bara tar bort en tvilling), samt att DS barn ofta är väldigt sjuka. Jag beslöt mig ändå under de veckor av ovisshet jag fick genomldida att jag skulle behålla båda barnen oavsett vad. Tiden släpade sig fram och FVP utfördes 15+6 och sedan ytterligare 3 dagar innan vi fick papper från fosterdiagnostiken som sa att de inte hade någon trisomi (18, 21 eller 13). 

Nu fick vi veta för några dagar sedan på det utökade kromosomprovet att båda har extramaterial på kromosom 18. Jag och pappan fick gå och ta blodprov för att se om vi har samma kromosomavvikelse och vänta ytterligare några veckor på resultat och för att få reda på vad det innebär (för läkaren visste inte).  Idag är 18+4. 

Så ytterligare en dos av ovisshet återstår.

Mymling: inga påhopp från mig inte. Det är ett jättesvårt beslut, många saker ska tas i beaktande. För min del spelade också in att jag var rädd att andra tvillingen skulle dö. Detta är min sista graviditet (jag har mått väldigt dåligt psykiskt under grav, samt fick missfall förra året i v. 15). Orkar inte med en graviditet till... 
    Vilken "risk" har du? 

• sirap98

Vad kul att så många vill dela med sig av sina erfarenheter

Ni som hade cystor på UL, var det bara det? Min läkare sa att om det bara var en markör så brukade fe inte ens berätta det men nu hade ju min prins två markörer.

Håller tummen mymling, inga påhopp från mig heller alla måste göra det som känns rätt för dem,

Twomore, tummen hålls att allt är i ordning.

Jag har nästa UL 30/1 både ser fram emot att se prinsen men är nervös att fler saker tillkommit men tar en dag i taget och känner mig tillfreds med det just nu

• curiosa
    Nina88 skrev 2012-01-06 23:38:54 följande:
    *dum* vad betyder fvp?! ://
    fostervattenprov
Svar på tråden När UL inte är helt ok...