• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • SaJoH
    CoolJen skrev 2012-05-05 07:47:05 följande:
    Den heter: reflux i urinvägar, njurproblem osv

Jag hittar den inte, någon annan som hittat den? Skulle vara bra att snacka lite där!
  • Vanilja78

Hej alla,

Var på TUL i dag och allt såg bra ut, njurbäckenet räknades inte som vidgat längre utan hade normala mått på ca 4 mm (i vecka 33) så nu känner jag mig lite lättad. Även den markör som fanns på hjärnan verkade nu försvunnit =) Vi fick ju inga klara besked om kromosomavvikelse vilket markörerna kunde tyda på men läkaren tyckte inte vi behövde oroa oss eftersom allt såg så bra ut nu och vi hade så bra reslutat på KUB-test.

Så nu tänker jag njuta av resten av graviditeten och räkna med att allt kommer gå bra. Jag håller tummarna för er andra och kommer fortsätta följa och skriva i tråden.  

SaJoH>> http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/reflux-i-urinvagar-och-andra-njurproblem-142 

Freja född 28/2-09 ~ Lillasyskon med BF 28/6-12
  • SaJoH

Vi hade 16 mm på vänster njurbäcken på TUL idag... =( Höger såg fin ut. UL igen om två veckor. Rädsla för att höger ska påverkas av refluxen under den här tvåveckorsperioden... Är jätteledsen och orolig.

• Cast
    SaJoH skrev 2012-05-08 12:06:00 följande:
    Vi hade 16 mm på vänster njurbäcken på TUL idag... =( Höger såg fin ut. UL igen om två veckor. Rädsla för att höger ska påverkas av refluxen under den här tvåveckorsperioden... Är jätteledsen och orolig.

Hej, men då såg det bättre ut än sist!
    Lätt att säga att du ska försöka att inte oroa dig. Vår tjej har ju 14 mm de senaste 3 mätningarna, men jag är faktiskt inte orolig på ngt märkligt sätt. Men klart skulle man bli det om det blev sämre. Håller tummarna för dig! Vi ska tillbaka 31 maj. 
  • SaJoH
    Cast skrev 2012-05-08 13:23:54 följande:
    Hej, men då såg det bättre ut än sist!
    Lätt att säga att du ska försöka att inte oroa dig. Vår tjej har ju 14 mm de senaste 3 mätningarna, men jag är faktiskt inte orolig på ngt märkligt sätt. Men klart skulle man bli det om det blev sämre. Håller tummarna för dig! Vi ska tillbaka 31 maj. 
    Skönt att du kan slappna av. Har nog inte "lärt mig" förhålla mig till det här ännu. Läkaren sade att 16 mm utvidgning KAN möjligtvis orsaka njurskador, och det hakar man ju upp sig på. VIlken sorts information har ni fått om läget och hur det kommer utveckla sig? Har ni förresten 14 mm på båda sidorna eller bara på en?
  • Cast
    Hbg33 skrev 2012-05-06 09:51:17 följande:
    Godmorgon alla.
    Jag berättade ju för er för 2 v sen om mitt RUL där de upptäckte 2 kärl i strängen ist för 3 (som är det man vill se). Nu har jag äntligen efter 2 veckors oro varit på den hjärtgranskning som va tvungen att göras i o med detta. Inte för att jag egentligen blev mkt klokare på vad detta innebär MEN doktorn va iaf supertrygg o kändes proffsig. Det fanns inget annat avvikande att se på min gosse tydligen! Skönt.
    Det är avvikande i sig att bara ha 2 kärl o det poängterade han men det behöver inte spela nån roll för barnet. Det finns ett samband med/större risk för diverse missbildningar m.m, men många föds tydligen friska ändå.
    Är det ingen annan här som varit med om detta?
    Vad det beror på kunde Dr inte heller svara på.. Men nu ska jag försöka slappna av och ta till mig den goda nyheten att allt ser bra ut!
    Hej, du har inte skrivit i denna tråden tidigare om detta!?
    Skönt att höra att det inte är ngn större fara med detta! 
  • Cast
    SaJoH skrev 2012-05-08 21:16:49 följande:
    Skönt att du kan slappna av. Har nog inte "lärt mig" förhålla mig till det här ännu. Läkaren sade att 16 mm utvidgning KAN möjligtvis orsaka njurskador, och det hakar man ju upp sig på. VIlken sorts information har ni fått om läget och hur det kommer utveckla sig? Har ni förresten 14 mm på båda sidorna eller bara på en?
    Hej,

informationen vi fått är att man inte gör ngt åt detta utan man avvaktar till födseln då man börjar med medicinering i förebyggande syfte. 
    Det har alltid bara varit vänstra njurbäckenet. 
  • SaJoH
    Cast skrev 2012-05-09 13:59:55 följande:
    Hej,

informationen vi fått är att man inte gör ngt åt detta utan man avvaktar till födseln då man börjar med medicinering i förebyggande syfte. 
    Det har alltid bara varit vänstra njurbäckenet. 
    Okej, då är vi nästan i samma sits. Jag tror det blir den 22 Maj jag ska dit igen. Vi får uppdatera varann!! Håller tummarna för båda våra små, och att det nästa gång ser bättre ut (i varje fall inte sämre). Kram!
  • sirap98

Lite uppdatering: i torsdags kom vår efterlängtade Milian. Alla fingrar, tår och inga extra kromosomer, han hade varit lika älskad och välkommen vilket som men självklart är vi lyckliga att han är frisk!

Lycka till nu alla andra, håller tummarna för er alla att allt går bra!!!

• Cast

Vi håller tummarna!

SaJoH skrev 2012-05-09 19:21:28 följande:
    Okej, då är vi nästan i samma sits. Jag tror det blir den 22 Maj jag ska dit igen. Vi får uppdatera varann!! Håller tummarna för båda våra små, och att det nästa gång ser bättre ut (i varje fall inte sämre). Kram!

Svar på tråden När UL inte är helt ok...