• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • Vanilja78
    SaJoH skrev 2012-02-21 21:42:21 följande:
    Imorgon uppföljningsultraljud! Är jättenervös och orolig för vad det blir för svar.... Och håller tummarna för alla här!! Kram!

Lycka till i dag! Jag håller tummarna för bra besked!
  • SaJoH

Uppföljningen gick bra! Njurbäckenet var en aning förstorat men inget alarmerande, urinblåsan tömdes under undersökningen och därmed bevisat att vår lilla pojke kan kissa! Det finns dock en risk för att han kommer att behöva åtgärder vid födseln, men det var iaf inte tal om något allvarligt. Det verkar alltså bra, och äntligen kan vi slappna av och tro på att vi kommer att få vår lilla pojke! Jag är överlycklig!!! Det blir ett kontrollultraljud i vecka 32 men de tyckte inte att något innan dess var nödvändigt. Märkligt hur livet kan gå från nattsvart till lycka på så kort tid. Hur har det gått för er andra??

• Vanilja78
    SaJoH skrev 2012-02-22 10:29:11 följande:

Uppföljningen gick bra! Njurbäckenet var en aning förstorat men inget alarmerande, urinblåsan tömdes under undersökningen och därmed bevisat att vår lilla pojke kan kissa! Det finns dock en risk för att han kommer att behöva åtgärder vid födseln, men det var iaf inte tal om något allvarligt. Det verkar alltså bra, och äntligen kan vi slappna av och tro på att vi kommer att få vår lilla pojke! Jag är överlycklig!!! Det blir ett kontrollultraljud i vecka 32 men de tyckte inte att något innan dess var nödvändigt. Märkligt hur livet kan gå från nattsvart till lycka på så kort tid. Hur har det gått för er andra??

Härligt att höra att allt gick bra!

Vi bestämde oss för att inte göra nåt FVP eftersom det ändå var försent att avbryta så vi får leva lite i ovisshet men jag tänker vara positiv och hoppas på det bästa =)  
  • SaJoH
    Vanilja78 skrev 2012-02-22 11:06:06 följande:

Härligt att höra att allt gick bra!

Vi bestämde oss för att inte göra nåt FVP eftersom det ändå var försent att avbryta så vi får leva lite i ovisshet men jag tänker vara positiv och hoppas på det bästa =)  

Tack!!! Det är ju väldigt ovanligt att barn har kromosomfel iaf. Jag håller tummarna! När har du BF? Vilken vecka är du i nu?
  • Vanilja78

SaJoH: Har BF 28 juni så jag går in i vecka 23 i morgon.

Det är ju precis som du säger ovanligt med kromosomfel och den förste läkern som konsulterades vid RUL sa ju att  vårt KUB-resultat tydde på att det inte var något fel trots markörerna. Så jag tror på det och hoppas på det bästa.

Vårt UL visade ju också på ett aningen förstorat njurbäcken så vi ska följa upp det om 11-12 veckor. 

När har du BF? 

• SaJoH
    Vanilja78 skrev 2012-02-22 11:44:25 följande:
    SaJoH: Har BF 28 juni så jag går in i vecka 23 i morgon.

Det är ju precis som du säger ovanligt med kromosomfel och den förste läkern som konsulterades vid RUL sa ju att  vårt KUB-resultat tydde på att det inte var något fel trots markörerna. Så jag tror på det och hoppas på det bästa.

Vårt UL visade ju också på ett aningen förstorat njurbäcken så vi ska följa upp det om 11-12 veckor. 

När har du BF? 

Vårt BF är 19 Juni, ganska nära varann!
  • Kampan

Hej..Min son är nu ett år och mår bra idag. Han föddes med något som heter kongenitalt diafragmabråck. Det missades på RUL (ca 50 % av diafragmabråcken missas). Som tur var gjorde vi ett privat 3d-ul  i V.25 och då såg man att nåt inte stämde. I v.29 fick vi rätt diagnos. Kongenitalt diafragmabråck är när muskelplattan (diafragman) som skiljer buk från bröstkorg inte bildas tidigt i graviditet så blir det 1 hål som gör det möjligt för bukorgan (tarmar lever osv) att tränga upp och hindra lungornas utveckling. På sjukhuset vi var överlever 85 % av barnen. En del får problem men många kan det ändå gå bra för som det gjort för min son som mår bra idag som tur är.

Detta kunde vara kopplat till kromosomfel och jag fick göra ett fvp runt 30 veckor in i gravidteten. Jag sa att jag ville bara göra om det kunde ge bättre förutsättningar att hjälpa barnet när det föds. Var det "bara" för vår   vetskaps skulle ville jag låta bli.Som tur var fick vi bra besked på fvp. I alla fall. Så var vi 30 dagar på sjukhus efter förlossningen. Sonen kom ca 6 veckor för tidigt och när han föddes stod det ett helt team männsikor förberedda för kämpa för hans liv..Han hade apgarpoäng 1-1-6 och blev kopplad till respirator endast 6 min. Han kämpade och vi kunde ta med oss vår pojke hem före beräknad förlossningsdatum. Som sagt idag är det full rulle på honom!

Vill man läsa mer om detta eller kanske hela vår resa så gå in på www.kongenitaltdiafragmabrack.se  

Lycka till alla! 

• morsaigen

Härligt SaJoh! Grattis! Jag har nu ställt in mig på ett barn med klumpfot och ber till alla högre makter att det är det enda "felet".
    BF 24/6, men lär bli smittad runt 18/6. Festligt att vi är tre som ligger så nära varann

• prinsessanfrida

Råkade hitta tråden och blir väldigt förvånad över beskeden några fått om njurbäckenfel. Det är Sveriges vanligaste mutation som typ 5% av befolkningen har men de flesta får aldrig veta det. Min första pojk har dubbla urinledare och njurbäcken på ena sidan och reflux (urinen sprutar upp i njurarna när han kissar). När jag sen väntade tvillingar upptäcktes redan på kub att ena tvillingen hade en mycket stor, vätskefylld njure. Senare konstaterades att hon hade dubbla ledare och njurbäcken på båda sidor. ALDRIG nämndes ett ord om att detta kunde indikera något annat. Jag fick oxå, som någon här skrev, info om lågdos profylax och sonen åt faktiskt det något år. Dottern opererades vid 14 månader och en stor del av njuren och en urinledare togs bort. Idag 4år senare är hon kirurgiskt frisk och sonen har aldrig haft något problem. Efter kontroll visade det sig att både jag och min mamma har dubbelt på båda sidor men eftersom inte ultraljud fanns när vi var barn så visste man inget. Hade mycket uvi som barn.
    Hoppas verkligen att det går bra för er alla och när jag själv snart ska på kub med femman i magen räknar jag iskallt med att de hittar njurbäckenfel! Sannolikheten är över 50% för min del!

• SaJoH
    prinsessanfrida skrev 2012-02-22 21:48:10 följande:
    Råkade hitta tråden och blir väldigt förvånad över beskeden några fått om njurbäckenfel. Det är Sveriges vanligaste mutation som typ 5% av befolkningen har men de flesta får aldrig veta det. Min första pojk har dubbla urinledare och njurbäcken på ena sidan och reflux (urinen sprutar upp i njurarna när han kissar). När jag sen väntade tvillingar upptäcktes redan på kub att ena tvillingen hade en mycket stor, vätskefylld njure. Senare konstaterades att hon hade dubbla ledare och njurbäcken på båda sidor. ALDRIG nämndes ett ord om att detta kunde indikera något annat. Jag fick oxå, som någon här skrev, info om lågdos profylax och sonen åt faktiskt det något år. Dottern opererades vid 14 månader och en stor del av njuren och en urinledare togs bort. Idag 4år senare är hon kirurgiskt frisk och sonen har aldrig haft något problem. Efter kontroll visade det sig att både jag och min mamma har dubbelt på båda sidor men eftersom inte ultraljud fanns när vi var barn så visste man inget. Hade mycket uvi som barn.
    Hoppas verkligen att det går bra för er alla och när jag själv snart ska på kub med femman i magen räknar jag iskallt med att de hittar njurbäckenfel! Sannolikheten är över 50% för min del!

Tack för ditt inlägg! Jag måste säga att det kändes som att läkarna bara rabblar statistik gällande kromosomfel och att det inte finns belägg för något kromosomfel i samband med hydronefros (utvidgat njurbäcken). Vi blev så rädda av läkarnas kommentarer (2-3 % risk för kromosomfel i samband med hydronefros) att vi gjorde fvp. Jag har levt i total skräck för missfall de senaste 9 dagarna efter fvp och kan ännu inte helt slappna av. Min moster har dubbla urinledare (från njurar till urinblåsa) på båda sidor, jag har en skiljevägg i slidan och min syster har två livmödrar. Detta talar för att det är ärftligt (könsorganen hänger ihop med urinsystemet, tydligen). Snart kommer väl nån rapport på att hydronefros inte kan kopplas samman med kromosomfel..... :/
Svar på tråden När UL inte är helt ok...