prinsessanfrida skrev 2012-02-22 21:48:10 följande:
Råkade hitta tråden och blir väldigt förvånad över beskeden några fått om njurbäckenfel. Det är Sveriges vanligaste mutation som typ 5% av befolkningen har men de flesta får aldrig veta det. Min första pojk har dubbla urinledare och njurbäcken på ena sidan och reflux (urinen sprutar upp i njurarna när han kissar). När jag sen väntade tvillingar upptäcktes redan på kub att ena tvillingen hade en mycket stor, vätskefylld njure. Senare konstaterades att hon hade dubbla ledare och njurbäcken på båda sidor. ALDRIG nämndes ett ord om att detta kunde indikera något annat. Jag fick oxå, som någon här skrev, info om lågdos profylax och sonen åt faktiskt det något år. Dottern opererades vid 14 månader och en stor del av njuren och en urinledare togs bort. Idag 4år senare är hon kirurgiskt frisk och sonen har aldrig haft något problem. Efter kontroll visade det sig att både jag och min mamma har dubbelt på båda sidor men eftersom inte ultraljud fanns när vi var barn så visste man inget. Hade mycket uvi som barn.
Hoppas verkligen att det går bra för er alla och när jag själv snart ska på kub med femman i magen räknar jag iskallt med att de hittar njurbäckenfel! Sannolikheten är över 50% för min del!
Tack för ditt inlägg! Jag måste säga att det kändes som att läkarna bara rabblar statistik gällande kromosomfel och att det inte finns belägg för något kromosomfel i samband med hydronefros (utvidgat njurbäcken). Vi blev så rädda av läkarnas kommentarer (2-3 % risk för kromosomfel i samband med hydronefros) att vi gjorde fvp. Jag har levt i total skräck för missfall de senaste 9 dagarna efter fvp och kan ännu inte helt slappna av. Min moster har dubbla urinledare (från njurar till urinblåsa) på båda sidor, jag har en skiljevägg i slidan och min syster har två livmödrar. Detta talar för att det är ärftligt (könsorganen hänger ihop med urinsystemet, tydligen). Snart kommer väl nån rapport på att hydronefros inte kan kopplas samman med kromosomfel..... :/