• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • SaJoH

Det är bara slumpen, ren otur att det händer oss. Det värsta är att vänta, inte veta, leva i ovisshet om sitt barns hälsa. Det låter hemskt och jag kan knappt följa mina egna råd, men det gäller att hålla huvudet kallt. Försöka skärma av alla mardrömsscenarion och titta framåt. Jag sänder dig en varm kram och energi för att ta dig igenom det här. Är det första ul? Vilken vecka är du i?

zaza1985 skrev 2012-02-16 01:24:45 följande:
    idag var jag på ultraljud för att göra detta KUB test de var 4 läkare på rummet (praktikanter också) dom börja göra ultraljudet och jag fick se mitt liv för andra gången men nu mycket tydligare med rörelser och skutt blev alldeles tårögd för de är ju så underbara, efter 5 min sa ena överläkaren DET SER INTE OK UT??????? ja vet inte hur jag reagera faktiskt ja bara fortsatte att titta på bilden sen sa jag va sa du? det ser inte ok ut? vad menar du nu? direkt från att vara den glada 3 barnsmamma vart efter till att få ett chockbesked att det finns vätska runt om fostret som inte ska vara där?? 1000 frågar kommer i mitt huvud samtidigt som ja bara bryter ihop samtidigt som ja tittar på den lilla ängeln  vad innebär detta? ja sa de det kan vi inte svara på nu utan du kommer att få göra ett fostervattensprov för att kolla vad som orsakar denna vätska runt om barnet, vad ska man svara i en sådan situation ja sa bara ok med tårar på kinden för ja fatta att detta var en allvarlig situation som med högsta sannolikhet leder till abort för att barnet inte kommer att leva graviditeten ut, MEN de finns liten chans ändå svarar de sen. nu sitter ja och huvudet bara snurrar av tankar första tanken man får VARFÖR HÄNDER DETTA JUST MIG? jag har 2 friska barn varför ska inte deras syster el bror få vara detsamma, fostret finns inga fel på, allt ser bra ut enligt ul bilderna, förutom denna vätska runt om fostret som orsakar stor oro, ja vet inte vad man ska säga i denna situation och ja ska gör fvp på tisdag en evighet dit och sedan vänta också på besked,  och sedan få ta de jobbigaste beslutet, just nu sitter man och bara tänker på hur allvarligt de är man vill bara veta nu vad som är fel och varför denna vätska har kommit........finns de någon annan som har haft samma situation??? vad sluta de med? de är mer än bara jobbigt att sitta i ovisshet.....men bara vänta och se vad som sker jag förstår er alla  hur ni känner som upplevt detta själva!

• zaza1985

dom kan inte säga mera än att vi måste gå vidare med prover för att se vad som är orsaken men dom sa att chansen är stor att sådana här fall leder till missfall jag är nu i vecka 13 och det känns också att man vet att man går med ett levande barn som växer för varje dag och sen ska man behöva ta beslutet att döda sitt barn..... jag förstår inte vad denna vätska är för något?? dom såg inget på barnet allt var bra finns inget fel bara att de finns vätska runt om fostret..... ja kommer att vara i vecka 16-18 innan något beslut kommer att ges. men sen säger de att de finns liten chans också att de klarar sig beroende på vad det är (kanske infektion) ibland kan man också bli irriterad på dom för jag iaf vill hellre ha RAKA besked istället att dom ska slingra med orden för att de tänker på en. aa det är bara att vänta men vardagen blir ju inte detsamma jag har 2 små barn också och de gör inte saken bättre i denna situation för då undrar man också varför ja fött 2 underbara friska barn och varför ska det inte få träffa sitt syskon finns så mycket tankar men man tänker ju alltid de värsta! är det någon annan som har erfarenhet av samma som mig att de har hittat vätska runt barnet men inte i barnet och vad ledde svaret till??

• Zcharlotte
    zaza1985 skrev 2012-02-16 09:40:28 följande:
    dom kan inte säga mera än att vi måste gå vidare med prover för att se vad som är orsaken men dom sa att chansen är stor att sådana här fall leder till missfall jag är nu i vecka 13 och det känns också att man vet att man går med ett levande barn som växer för varje dag och sen ska man behöva ta beslutet att döda sitt barn..... jag förstår inte vad denna vätska är för något?? dom såg inget på barnet allt var bra finns inget fel bara att de finns vätska runt om fostret..... ja kommer att vara i vecka 16-18 innan något beslut kommer att ges. men sen säger de att de finns liten chans också att de klarar sig beroende på vad det är (kanske infektion) ibland kan man också bli irriterad på dom för jag iaf vill hellre ha RAKA besked istället att dom ska slingra med orden för att de tänker på en. aa det är bara att vänta men vardagen blir ju inte detsamma jag har 2 små barn också och de gör inte saken bättre i denna situation för då undrar man också varför ja fött 2 underbara friska barn och varför ska det inte få träffa sitt syskon finns så mycket tankar men man tänker ju alltid de värsta! är det någon annan som har erfarenhet av samma som mig att de har hittat vätska runt barnet men inte i barnet och vad ledde svaret till??
    När vår skatt började samla på sig vätska i bröstkorgen så vart läkarna fundersam om det var en virus infektion, kommer så klart inte ihåg va viruset hette nu typiskt nog men det viruset behövde inte mammorna känna av utan bara fostret.. detta virus hade stor fosterdöds risk MEN gick att behandla om man upptäckte det. därav tog vi fvp för att kolla om det var viruset som gjort att det kommit vätska.. för oss var det inget virus så vi står fortfarande utan svar men är nu i vecka 28 och vi har fått vätskan tappad..
    Jag hoppas du får svar på vad det kan vara och att allt går bra!
    Jag håller tummar och tår för er! 
  • zaza1985

jaså kan dom ta bort vätskan runt fostret??? ja hon prata om infektion men inte säkert finns liten chans iaf men förstår inte vad för infektion..... det konstiga är att dom undersökte allt på fostret och kunde inte hitta något fel på fostret hjärtat slog som de ska huvudet är bra alla dela sitter som de ska växer som de ska MEN just denna vätska asså man blir ett stort frågetecken...... och det är inte klokt att man ska behöva vänta så länge på såna här diagnoser....... men Zcharlotte hur mådde erat foster?  enligt läkaren så led inte fostret av detta än så länge många frågor går heller inte ihop.....

• Vanilja78

Har äntligen fått kallelsen till uppföljningsultraljud och det blir nu på måndag. Skönt att inte behöva vänta så länge till. Glad

Nu håller jag alla tummar för att allt skall se bra ut!! 

• SaJoH

Nej det är ett helvete rent ut sagt. Trodde jag skulle njuta av att vara gravid och se magen växa. N vill jag bara att jag ska ta mig igenom det här med vettet i behåll. Ständig oro för att man ska börja planera för slutet och att dt int blir nån baby.. Och ångesten över att njurarna ska hålla ända tills förlossningen.. De har gett oss n bra prognos för fostret njurar, men man vet ju aldrug hur det utvecklar sig.. Fört vill jag bra ta mig igenom missfallsrisken och kromosomprovsvaret.. Stark ångest!

FridaS skrev 2012-02-15 22:39:55 följande:
    SaJoH: Ingen rolig tid du går igenom nu. Både oron inför svaret och oron för ett missfall. Kom ihåg att läk sa att de skulle ringa om det hittade ngn avvikelse på fvp, hörde jag inget skulle jag få ett brev senare på posten. Men var så superorolig att jag ringde en fre em (tog provet ons) och de klart att han tog emot mitt samtal för att tala om att allt var ok.  Den första läk vi var hos som gjorde u-ljud e bm och gav oss beskedet var så gullig att vi fick både hans arb tel, hem tel o mobil nr för att kunna nå honom om det var ngt. Kan tilläggas att han var den "pensionerade" läkaren som var inne o jobbade för att det var roligt.

• zaza1985

en fråga angående denna vätska det som har drabbat era små liv vad har de berott på då? har de slutat dåligt eller bra?

• Zcharlotte
    zaza1985 skrev 2012-02-16 10:33:12 följande:
    jaså kan dom ta bort vätskan runt fostret??? ja hon prata om infektion men inte säkert finns liten chans iaf men förstår inte vad för infektion..... det konstiga är att dom undersökte allt på fostret och kunde inte hitta något fel på fostret hjärtat slog som de ska huvudet är bra alla dela sitter som de ska växer som de ska MEN just denna vätska asså man blir ett stort frågetecken...... och det är inte klokt att man ska behöva vänta så länge på såna här diagnoser....... men Zcharlotte hur mådde erat foster?  enligt läkaren så led inte fostret av detta än så länge många frågor går heller inte ihop.....
    vi hade ju inte vätska runt fostret utan i bröstkorgen på fostret! vi har ingenting heller förutom vätskan i bröstkorgen så när det hade blive mycket vätska så fick vi åka ner till karolinska och tömma vätskan!
    Vårat foster mådde bra, hjärtat slog som de skulle, alla flöden va bra och det fanns ingenting som tydde på att han mådde dåligt. det som är skrämmande är att organen blir ihop tryckta och hjärtat flyttat på fel sida :/
    vi tömde fostret på vätska för 14 dagar sen och nu är vätskan tillbaka så vi kanske måste ner till veckan å tömma igen :(

Dom på karolinska i huddinge är tydligen riktigt duktiga på att tömma vätska ur foster så hör med dom så kanske dom kan göra en undersökning?
  • Zcharlotte
    Vanilja78 skrev 2012-02-16 14:00:12 följande:
    Har äntligen fått kallelsen till uppföljningsultraljud och det blir nu på måndag. Skönt att inte behöva vänta så länge till. Glad

Nu håller jag alla tummar för att allt skall se bra ut!! 
    håller tummarna för er :)
Svar på tråden När UL inte är helt ok...