• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • Thelma82
    SaJoH skrev 2012-02-15 07:34:39 följande:
    Tack för ditt inlägg! Nu ska vi åka och ta det där förbannade provet... Jag är så himla orolig och har sovit dåligt..

Håller också tummarna för dig!

• sirap98

SaJoH: hoppas allt gått bra idag!

Thelma82: förstår att du är orolig men försök tänka positivt, bra att de har koll på dig. Håller tummarna för dig!

• Thelma82
    sirap98 skrev 2012-02-15 10:06:53 följande:
    SaJoH: hoppas allt gått bra idag!

Thelma82: förstår att du är orolig men försök tänka positivt, bra att de har koll på dig. Håller tummarna för dig!
    Ja, jag försöker verkligen att ta det för vad det är och inte oroa mig i onödan. Men det är så svårt att pendla mellan lyckan över alla mysiga sparkar och tankar kring hur det står till därinne egentligen.

Angående de markörer som fanns hos din bebis, då det försvunnit innebär det att det är lite stor/liten sannolikhet för ds som för vilket barn som helst?
    ♥ Klara 091129 ♥
  • sirap98

Nä, risken kvarstår på samma och nu frågade jag läkaren och markörerna ökar risken men är inget "tecken" på att det är ds. Dvs jag har samma risk som ngn med samma risksiffror utan markörer.

• SaJoH

Thelma82 och sirap98: tack! Nu är det taget.. Gjorde inte ont alls men jag var jätteorolig och rädd, började nästan gråta hos läkaren. Ligger nu hemma i sängen och känner efter hur det känns - varje liten känning (som man ju har i varje fall under grav) blir i mitt huvud början på missfsllet och jag är helt skräckslagen. Har ni gjort fvp/Hur kändes efter era fvp?

• SaJoH

Vi gjorde fvp idag, är totalt skräckslagen. Så de vägde in resultatet på KUB i riskbedömningen för er? Tll oss sade de ingenting om KUB siffrorna och verkade inte ge dem någon vikt nu när de hittat en markör. Jag vettefaaaan ... Ibland tror jag att läkarna faktiskt inte vet så mycket om dessa markörer utam bara rabblar statistik ur böcker. En annan här på FL som fått samma markör som vi (hydronefros) sade att hennes läkare inte ansåg att hydronefros samband med kromosomavvikelser var tillräckligt fastställt för att man ska knna lita på det. Helt sjukt - jag tror många oroar sig i onödan på grund av att ultraljuden är så exakta idag i kombination med okuskap om fosterdiagnostik. Det är ett extremt svårt område. Gjorde du fvp? Hur kändes det efteråt? utan

Vanilja78 skrev 2012-02-14 14:41:50 följande:
    Jag tycker du skall ta det som ett positiivt besked. Eftersom de bara hittade en markör och ni hade så bra resultat på KUB så är ju risken för ett kromosomfel relativt liten. Gjorde ni FVP? Då borde de ju kunna ge ett tydligare svar angående kromosomfel, eller? Vi hade två markörer men eftersom vi hade så bra resultat på KUB så sa de att det inte var någon fara utan vi fick tjata oss till ett uppföljnings UL.     

• sirap98

Våra markörer är sk soft markers, sen finns det starkare markörer så som inget näsben, hjärtfel, korta lårben men även de är ingen garanti att ngt är fel det är bara markörer och min läkare sa oxå att det är svårt att säga vad markörerna står för därför började de med kubb. Men har man mer än 1 markör är de skyldiga att berätta vid 1 markör sägs det oftast inte ngt alls.

• Vanilja78
    SaJoH skrev 2012-02-15 12:13:03 följande:
    Vi gjorde fvp idag, är totalt skräckslagen. Så de vägde in resultatet på KUB i riskbedömningen för er? Tll oss sade de ingenting om KUB siffrorna och verkade inte ge dem någon vikt nu när de hittat en markör. Jag vettefaaaan ... Ibland tror jag att läkarna faktiskt inte vet så mycket om dessa markörer utam bara rabblar statistik ur böcker. En annan här på FL som fått samma markör som vi (hydronefros) sade att hennes läkare inte ansåg att hydronefros samband med kromosomavvikelser var tillräckligt fastställt för att man ska knna lita på det. Helt sjukt - jag tror många oroar sig i onödan på grund av att ultraljuden är så exakta idag i kombination med okuskap om fosterdiagnostik. Det är ett extremt svårt område. Gjorde du fvp? Hur kändes det efteråt? utan
    Ja ibland så känns det som att det inte finns några svar utan allt är beroende på vem man får prata med. Och letar de tillräckligt länge på RUL så hittar det något som inte ser bra ut....

Nej, vi har inte gjort något FVP eftersom läkaren avskrev markörerna som ofarliga då vårt KUB var så bra. Det var först när vi gått därifrån som man började fundera på vad som egentligen hänt. Vi fick inte ens prata med läkaren själva utan bara med barnmorskan som gjorde RUL. Så efter samtal med både sjukhuset och MVC har MVC skickat en remiss om ett uppföljnings UL eftersom jag kommer gå och oroa mig i 20 veckor till annars. Så nu väntar vi på att få en kallelse till ett nytt UL, men det känns som om tiden börjar rinna ut om de skulle hitta något allvarligt fel. Går in i vecka 22 i morgon.  
  • Zcharlotte
    SaJoH skrev 2012-02-15 12:04:57 följande:
    Thelma82 och sirap98: tack! Nu är det taget.. Gjorde inte ont alls men jag var jätteorolig och rädd, började nästan gråta hos läkaren. Ligger nu hemma i sängen och känner efter hur det känns - varje liten känning (som man ju har i varje fall under grav) blir i mitt huvud början på missfsllet och jag är helt skräckslagen. Har ni gjort fvp/Hur kändes efter era fvp?
    Förstår oron men tar du det bara lugnt så kommer det säkert att gå bra då du har passerat RUL! enligt läkarna är risken låg då!
    Jag var öm efter provet och var riktigt trött, antagligen för att jag varit så nervös innan och rädd.
    Ömheten satt några dagar för mig men sen blev allt som vanligt igen och pyret sparkade å leva rövare inne i magen så då vart jag lugnare :)
    Lyssna på kroppen,ta det lugnt,  drick mycket och se till att äta näringsrik mat va de rådet jag fick! :) 

• SaJoH

Tack!! Jag vet inte vad jag skulle göra om jag inte fick ventilera mina tankar här. Trots att jag har en förstående man som finns för mig så behöver man faktiskt träffa/prata med andra som gått igenom samma sak, och då menar jag kvinnan som bär på barnet. Hur går det för ditt pyre? Jag förstod att de tappat bröstkorgen på vätska? Återkontorller och vad är prognosen för den lille? Hoppas att läget är stabilt!!!!

Zcharlotte skrev 2012-02-15 12:36:19 följande:
    Förstår oron men tar du det bara lugnt så kommer det säkert att gå bra då du har passerat RUL! enligt läkarna är risken låg då! Jag var öm efter provet och var riktigt trött, antagligen för att jag varit så nervös innan och rädd. Ömheten satt några dagar för mig men sen blev allt som vanligt igen och pyret sparkade å leva rövare inne i magen så då vart jag lugnare :) Lyssna på kroppen,ta det lugnt,  drick mycket och se till att äta näringsrik mat va de rådet jag fick! :)   

Svar på tråden När UL inte är helt ok...