• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • Vanilja78

Känns tryggt at höra att det finns andra njurbäcken-problem än just vid kromosomavvikelser!

Jag är ändå glad att man har en chans att förbereda sig lite på att det kan vara kromosomavvikelser, så att inte hela världen rasar samman om det nu skulle upptäckas att det är så vid förlossningen. Fast man kommer nog vara lite extra nervös vid förlossningen denna gång.

morsaigen och SaJoH: Ja, det är kul att vi ligger så nära =) Man kan följas åt lite grann! Jag gissar dock att min skrutt inte kommer förrän i Juli eftersom jag gick över 19 dagar med min dotter.   

• Lycka 89

Här är en till som lever i ovishet över helgen. Var på RUL i onsdags och allt såg bra ut sa läkaren först ( vi hade en läkare som gjorde ul eftersom att dom för ett år sen på vårt RUL hittade allvarliga fel)
    Sen efter att hon var färdig så satte vi oss för att prata och då berättar hon att lårbenen visar v 18+0 och huvudet visade vecka 19+4 ( enligt senaste mensen är jag i 18+4)
    och dessutom hittade dom en vit fläck på hjärtat, vad jag fattade så var inget fel på hjärtat men fläcken fanns där.
    Dessa två fel gav iaf en risk på 1/365 att det är ett barn med Downs, så vi valde att göra fvp igår och ska få besked på måndag.

På tisdag är det meningen att vi ska åka till Thailand, men om vi skulle bestämma oss för att avbryta kanvi inte åka eftersom att vi inte kommer hem fören jag är i v22+0..
    dubbelt jobbigt alltså :(

• SaJoH

Håller tummarna för ett bra besked!! Tänk på att foster kan visa avvikelser i sin tillväxt utan att det är något fel alls.

Lycka 89 skrev 2012-02-24 19:57:28 följande:
    Här är en till som lever i ovishet över helgen. Var på RUL i onsdags och allt såg bra ut sa läkaren först ( vi hade en läkare som gjorde ul eftersom att dom för ett år sen på vårt RUL hittade allvarliga fel) Sen efter att hon var färdig så satte vi oss för att prata och då berättar hon att lårbenen visar v 18+0 och huvudet visade vecka 19+4 ( enligt senaste mensen är jag i 18+4) och dessutom hittade dom en vit fläck på hjärtat, vad jag fattade så var inget fel på hjärtat men fläcken fanns där. Dessa två fel gav iaf en risk på 1/365 att det är ett barn med Downs, så vi valde att göra fvp igår och ska få besked på måndag. På tisdag är det meningen att vi ska åka till Thailand, men om vi skulle bestämma oss för att avbryta kanvi inte åka eftersom att vi inte kommer hem fören jag är i v22+0.. dubbelt jobbigt alltså :(

• Lycka 89

Tack! Jag hoppas så att det inte är något syndrom eller så. Lårbenet kan bero på att både jag och sambon är runt 162-163. Försöker verkligen tänka positivt men det är svårt eftersom att det som hände förra året var 1/40 000 och nu är det 1/365, känns som att det är helt självklart att det är något nu med..
    Vi vet heller inte hur vi ska göra om det visar sig att han har ds, det kan ju vara väldigt olika "grader", och det kan man ju inte se innan och vi är bara 23 o 25, så ja..

• Lycka 89

Idag ska svaret komma iaf. Ringde precis för att se att dom inte glömt mig och BM som
    Svarade skulle lägga en lapp till läkaren som jobbade och be henne ringa mig. Hoppas det går fort!

• Kampan
    Lycka 89 skrev 2012-02-27 13:16:45 följande:
    Idag ska svaret komma iaf. Ringde precis för att se att dom inte glömt mig och BM som
    Svarade skulle lägga en lapp till läkaren som jobbade och be henne ringa mig. Hoppas det går fort!
    Håller tummarna! Vet känslan!
  • Lycka 89

Allt såg bra ut på snabbtestet! :)
    Nu är det bara det utökade kromosom provert vi väntar på men det tar nån vecka till!

• Zcharlotte

var på kontroll idag på spec mödra. nu har vårt pyre börja bli påverkad av all vätska som han har i bröstkorgen..
    dränet som är satt i bröstkorgen verkar inte fungera som det ska..
    fick första dosen kortison idag, andra imorgon och jag blir inlagd från och med imorrn..
    ev förlossning till veckan om det inte blir bättre..

tung som tusan, hur kommer det gå?! kommer han ta skada av att komma nu?! ( v. 29+1 i skrivandets stund ) 
    vad har jag att vänta mig..
    usch alla dessa frågor och denna rädsla!

Håller tummarna för er alla andra som väntar på besked eller kämpar med en graviditet med avvikelser! 

Svar på tråden När UL inte är helt ok...