• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • asatantrosa

För oss tog det 3-4 dagar att få svar på snabbtestet och 4 1/2 vecka för att få det uttökade testet. Multicystisk njure här också. Vet den där oron innan man vet vad som ska hända :/ Lycka till

• Zcharlotte
    Kampan skrev 2012-03-04 07:22:24 följande:
    Va skönt att det går åt rätt håll! Ligger han i resp eller har han syrgas på grimma? Min son föddes ca 6 veckor tidigt och fick genomgå en stor operation endast 4 dagar gammal. Han mår kanoners idag (förutom att vi är förkylda men det är ju typ alla nu). Det finns så mycket styrka i de små. Håller mina tummar och heja heja!
    han ligger i resp då han bara ha 1 lunga som ha full funktion.. den andra är som ihopfallen och tar inte upp lika mycket syre!
    Ja, man har väl den turen att han ändå föddes 10 veckor för tidigt, finns ju dom som föds mycket tidigare och har sämre "utgångsläge" än va Emil ha så man får hålla tummarna och ta en dag i taget!
    Jag hoppas bara att han ska få komma ur kuvösen snart så ja kan få hålla i honom och känna att han faktiskt är min! men den som väntar på något gott.. 
  • SaJoH
    Zcharlotte skrev 2012-03-03 21:30:31 följande:
    Tack allihopa!
    Emil verkar ha återhämtat sig från "dippen" och har nu fått värdena att bli stabil men än vågar man ju inte hoppas för mycket..!. Dränet dom satte på karolinska var försvunnet då dom plockade ut han och dom letade i mig förtvivlade och silade fostervattnet för att försöka hitta de.. vid röntgen av Emil hitta man dränet inne i bröstkorgen efter många om och men.. så när han är stabil måste dom ju operera ut det :(

Personalen är helt suveräna och har gett oss ett stort stöd, förklarat och låtit oss vara delaktiga i Emils vård..
     Kampan: vi är inte på ett ställe där det finns tillgång till ECMO, tydligen så är han inte "tillräckligt dålig" för att vi ska få bli skickade dit det finns.. De satte ett nytt drän i bröstkorgen på han som hela tiden tömmer vätskan från lungorna och då fungerar det väldigt bra för han

Skickar dig styrka till att gå igenom detta!!!! Har de gett några prognoser? vad tror de - när är alla ingrepp klara? Ser ni något ljus i tunneln? KRAM
  • Zcharlotte
    SaJoH skrev 2012-03-06 12:24:24 följande:
    Skickar dig styrka till att gå igenom detta!!!! Har de gett några prognoser? vad tror de - när är alla ingrepp klara? Ser ni något ljus i tunneln? KRAM
    Tack allihopa för kramar å styrka! dom behövs verkligen!

De har inte gett några prognoser än, de är de nog ingen som vågar..
    allt svänger verkligen skit fort just nu och han har fått 1 drän till för de råkade bli pyspunka på hans ena lunga och alla värden sjönk ännu en gång..
    livrädd va jag men nu verkar han må bättre igen!
    värdena är bra och 1 av dränena får han ev ta bort i veckan så de håller vi tummarna för nu..
    När han har piggna på sig så kommer vi att behöva åka ner till astrid lindgrens barnsjukhus för att operera ut dränet de satte in då han låg i magen..
    jag gruvar mig som bara den inför den operationen redan nu vill ja lova..!

• sirap98

All styrka till er Zcharlotte!! Skönt att han verkar må bra nu, förstår din rädsla och oro men det kommer gå bra, jag ska hålla tummarna hela vägen!!

• Kampan

Ohh kan säga att det är kanon på ALBS i alla fall vad vi tyckte.Min son opererades där när han var 4 dagar och han föddes i V.34+1 så i vecka 34+5 då. Sen några veckor senare opererades han igen men vi var hemma från sjukhsuet efter en månad. Återigen så finns det så mycket styrka i de små! HEJA HEJA!

• Lycka 89
    Lonas skrev 2012-03-04 14:28:24 följande:
    Hur lång tid tar snabbtesten att få svar på, och hur lång tid tar det att ansöka om att avbryta graviditeten tror ni?
    på broskyren vi fick hem effter FVP stod det att man får svar inom 10 dagar, vår läkare krävde dock också snabbt svar och vi fick svar efter 2 arbetsdagar.
    i Uppsala  så har dom sagt till mig att dom bara träffas på fredagar och avgör angående att avbryta graviditeter, men vad jag fattade det så får man svar direkt efter.
    tyvärr ingen aning om det är lika överallt..
  • emmita81

Kramar till er Zcharlotte! Vilken enorm känslostorm det måste vara nu, med oro rädsla hopp och glädje om vartannat...jag som tyckte alla känslor var i uppror efter en helt vanlig födsel!

Hur går det för er andra? På vårt RUL upptäcktes att bebisen hade ont om fostervatten, det lät på BM som om bebisen mer eller mindre torrsimmade! Hon frågade mig flera gånger om jag inte läckt fostervatten. Hon fick inte heller skallmåtet att stämma med lårbenet eftersom bebisen hade ovalt huvud. Hon sa att läkare hade en formel så de kunde få en mer korrekt tidsuppfattning på ovalt huvud genom att mäta omkretsen istället för tvärsöver. Låter jättedumt att en BM inte skulle kunna mäta på det sättet!

Det var en onsdag och blev skickade till läkare för UL på måndagen. Vilken hemsk helg! Försökte läsa om det på internet men istortsett det ända jag hittade om förlite FV var att man kunde vara tvungen att sätta igång förlossningen tidigare, och det här var i v 20 så det är ju inget alternativ! Läkaren däremot lät inte alls orolig, hon konstaterade att det var "lite mindre FV än normalt, men ingen fara" så för säkerhetskull fick vi ett UL i v 24. Och när hon mätte huvudets omkrets diffade det bara på 1 dag mot lårbenet! Hon sa att dte var inget konstigt alls med huvudformen, alla ser vi olika ut!

Vilka helt olika bemötanden och prognoser vi fick, men nu känner jag mig ganska lugn iaf. Hoppas bara inte FV minskat till v 24. Någon som har några erfarenheter av detta?

• Ziroz

Vi va på uppföljnings UL nu i veckan och cystorna hade vuxit men inte så mycket vilket känns jätte skönt! Bäbisen va 7% mindre än det "normala" i den veckan, men det var ungefär 60g som skillde så det är ju inte så mycket. Läkaren lät nöjd med utveckligen iaf. Nu ska vi på uppföljning 1 gång i månaden för att hålla koll på utvecklingen.

Vi var och beställde vagn för två helger sen och idag köpte vi första kläderna. Börjar kännas lite mer på riktigt och som att man börjar våga lite på att liten faktiskt ska klara sig.

Idag va vi och hälsade på en kompis som fick barn för en vecka sen, kändes lite overkligt att hålla i hennes lilla och inse att om drygt 3 månader har vi en egen guldklimp att hålla i.

Svar på tråden När UL inte är helt ok...