När UL inte är helt ok...
Gör ett litet inlägg här. 22/2 är det dags för RUL och jag är så nervös. Inget tyder på att något skulle vara fel denhär gången, MKP var bra. Men jag har min förra graviditet i färskt minne. Gick till RULglad förväntansfull och lite nervös för om vi skulle få veta vilket kön eller ej, gick därifrån heltförstörd med diagnosen vidgat njurbäcken, vilket kunde innebära kromosomfel. För mig var det ingen tvekan om att vi skulle göra FVP, jag höll på att bli tokig av oro! Vilken hemsk väntan först på tid till provet sen på resultatet. Men provet var bra tack och lov. Oron var ju inte över ändå, fick gå på 2 ytterligare UL för att följ upp måttet på njurbäcken. Det pratades om antibiotika i förebyggande syfte i 1 års tid (!!!) efter födseln, om det inte försvann. Men på 3e UL var måttet ok och några månader senare fick vi en liten frisk flicka!
Jag kommer dock aldrig mer gå till RUL övertygad om att allt ska vara bra. Läkaren som gjorde FVP förra gången sa "detta är nackdelen med UL. Man oroar många i onödan".