• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • Cast
    SaJoH skrev 2012-03-16 14:47:08 följande:
    Privat är det ingen ide att gå till - om de inte vet exakt vad det handlar om och har följt utvecklingen från början kan ett privat besök bara skapa mer oro om de "tycker sig upptäcka något ovanligt". De läkarna som jag redan träffat vet ju vad det handlar om och kan bedöma om tillståndet förbättras/förvärras. Funderade på det först, men sedan kom jag på att jag faktiskt inte vill utsätta mig för den risken.

Jag ringde in och sade att jag är superorolig och vill bara försäkra mig om att allt är bra. Mitt eget förlossningssjukhus sade nej. Men sedan prövade jag med fosterundersökningsenheten där vi tog fvp:t och där läkarna känner till vår historia. Genetikläkaren pratade med en av gynekologerna och de kom fram till att de tar in mig för en kontroll på nästa veckas torsdag. De tyckte inte det var bra att oroa sig. Äntligen vettiga läkare!!!! Så skönt!

Hur har det gått är dig?? Hoppas det gått bra och att du kan gå vidare utan oro.

Själv fick jag svaret idag att kromosomodlingen som de gjorde inte heller visade ngt. Så jag är å glad nu och ser med glädje framåt.
  • Cast

Hoppas det ser be ut med tv! Håller tummarna!

emmita81 skrev 2012-03-22 20:13:16 följande:
    Och jag är nervös, uppföljningsUL på tisdag, känns som en evighet bort...

• Cast
    Cast skrev 2012-03-22 20:40:21 följande:
    Hoppas det ser be ut med tv! Håller tummarna!

Hmm... Fv skulle det stå!
  • moselland

Hej!

Vi var på KUB/NUPP test i veckan och allt såg jättebra ut på det,  låg risk och fint utväcklat.
    MEN de man kunde se var en Jättestor urinblåsa på bebisen... nästan 1/3 av "hela" kroppen.

Är det någon som har erfarenhet av detta, vad händer sen? jag är rädd att njurarna ska skadas.
    Barnmorskan och läkaren kunde inte säga så mycket mer än alt är att göra ett fvp för att göra en vidare bedömning.

Vi ska tillbaka om 3,5 vecka, lååånga veckor och mycket att hinna oroa sig för...

Tacksam för svar/fakta och uppmuntran...

• Drömfen

Moselland Kunde varit jag som skrivit ditt inlägg. Igår på KUB upptäcktes att bebisen hade en förstorad urinblåsa. Dessutom fick jag dåligt resultat på KUB testet 1:50 att bebisen har ds, alltså hög risk. Det var nackdpalten dom drog ner resultatet som mättes till 2,9 mm. För övrigt såg man ett helt vanligt foster som rörde sig så fint. Känner mig helt knäckt nu. Barnmorskan kunde inte säga så mkt. Ska träffa en specialläkare på tors för vidare info. Ngn annan som vet ngt om detta? Mår så dåligt :(

• Chinirauring
    Drömfen skrev 2012-03-27 08:26:53 följande:
    Moselland Kunde varit jag som skrivit ditt inlägg. Igår på KUB upptäcktes att bebisen hade en förstorad urinblåsa. Dessutom fick jag dåligt resultat på KUB testet 1:50 att bebisen har ds, alltså hög risk. Det var nackdpalten dom drog ner resultatet som mättes till 2,9 mm. För övrigt såg man ett helt vanligt foster som rörde sig så fint. Känner mig helt knäckt nu. Barnmorskan kunde inte säga så mkt. Ska träffa en specialläkare på tors för vidare info. Ngn annan som vet ngt om detta? Mår så dåligt :(
    Oftast så säger dem att det är Nackspalten som drar ner siffrorna. Tror att gränsen ligger runt 2 mm ( Enligt dem)
    Nu får du ju vänta på FVP som sker i v 15  eftersom det finns då tillräckligt med fostervatten för att barnet inte ska ta "skada"Eller så erbjuds du Moderkaksprov, och det har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Jag håller tummarna för dig 
  • emmita81

Allt såg bra ut på vårt TUL idag :D Bra tillväxt och helt normal mängd fostervatten. Jag fick även en förklaring på varför jag bara känner rörelser neråt, lillan ligger med huvud händer och fötter neråt och rumpan upp, som ett U alltrså. Känns superskönt!

Drömfen: Kom ihåg att 1:50 innebär ändå attdet är 50 gånger större risk att bebisen är frisk! De få jag läst om som haft DS har haft en rejält förstorad nackspalt, 4-6mm. Detta är dock inget jag vet, men kanske kan lugna lite. Vet tyvärr ingenting om förstorad njure...
    Lycka till alla!

• Cast
    moselland skrev 2012-03-26 11:41:58 följande:
    Hej!

Vi var på KUB/NUPP test i veckan och allt såg jättebra ut på det,  låg risk och fint utväcklat.

MEN de man kunde se var en Jättestor urinblåsa på bebisen... nästan 1/3 av "hela" kroppen.

Är det någon som har erfarenhet av detta, vad händer sen? jag är rädd att njurarna ska skadas.

Barnmorskan och läkaren kunde inte säga så mycket mer än alt är att göra ett fvp för att göra en vidare bedömning.

Vi ska tillbaka om 3,5 vecka, lååånga veckor och mycket att hinna oroa sig för...

Tacksam för svar/fakta och uppmuntran...

Hej, jag har inget bra svar. Men jag vet hur det känns! För oss verkar det se bra ut iaf. Vi tog också ett fvp som visade på inga fel. Håller tummarna för er!
    Drömfen skrev 2012-03-27 08:26:53 följande:

Hej drömfen. Jag tror att risken för kromosomen är ändå oerhört liten. Försök att inte måla fan på väggen och tänka det värsta, för det är säkert inte så!
    emmita81 skrev 2012-03-27 16:50:40 följande:
    Allt såg bra ut på vårt TUL idag :D Bra tillväxt och helt normal mängd fostervatten. Jag fick även en förklaring på varför jag bara känner rörelser neråt, lillan ligger med huvud händer och fötter neråt och rumpan upp, som ett U alltrså. Känns superskönt!

Drömfen: Kom ihåg att 1:50 innebär ändå attdet är 50 gånger större risk att bebisen är frisk! De få jag läst om som haft DS har haft en rejält förstorad nackspalt, 4-6mm. Detta är dock inget jag vet, men kanske kan lugna lite. Vet tyvärr ingenting om förstorad njure...

Lycka till alla!

Skönt att höra emmita!!
Svar på tråden När UL inte är helt ok...