moselland skrev 2012-03-26 11:41:58 följande:
Hej!
Vi var på KUB/NUPP test i veckan och allt såg jättebra ut på det, låg risk och fint utväcklat.
MEN de man kunde se var en Jättestor urinblåsa på bebisen... nästan 1/3 av "hela" kroppen.
Är det någon som har erfarenhet av detta, vad händer sen? jag är rädd att njurarna ska skadas.
Barnmorskan och läkaren kunde inte säga så mycket mer än alt är att göra ett fvp för att göra en vidare bedömning.
Vi ska tillbaka om 3,5 vecka, lååånga veckor och mycket att hinna oroa sig för...
Tacksam för svar/fakta och uppmuntran...
Hej, jag har inget bra svar. Men jag vet hur det känns! För oss verkar det se bra ut iaf. Vi tog också ett fvp som visade på inga fel. Håller tummarna för er!
Drömfen skrev 2012-03-27 08:26:53 följande:
Moselland Kunde varit jag som skrivit ditt inlägg. Igår på KUB upptäcktes att bebisen hade en förstorad urinblåsa. Dessutom fick jag dåligt resultat på KUB testet 1:50 att bebisen har ds, alltså hög risk. Det var nackdpalten dom drog ner resultatet som mättes till 2,9 mm. För övrigt såg man ett helt vanligt foster som rörde sig så fint. Känner mig helt knäckt nu. Barnmorskan kunde inte säga så mkt. Ska träffa en specialläkare på tors för vidare info. Ngn annan som vet ngt om detta? Mår så dåligt :(
Hej drömfen. Jag tror att risken för kromosomen är ändå oerhört liten. Försök att inte måla fan på väggen och tänka det värsta, för det är säkert inte så!
emmita81 skrev 2012-03-27 16:50:40 följande:
Allt såg bra ut på vårt TUL idag :D Bra tillväxt och helt normal mängd fostervatten. Jag fick även en förklaring på varför jag bara känner rörelser neråt, lillan ligger med huvud händer och fötter neråt och rumpan upp, som ett U alltrså. Känns superskönt!
Drömfen: Kom ihåg att 1:50 innebär ändå attdet är 50 gånger större risk att bebisen är frisk! De få jag läst om som haft DS har haft en rejält förstorad nackspalt, 4-6mm. Detta är dock inget jag vet, men kanske kan lugna lite. Vet tyvärr ingenting om förstorad njure...
Lycka till alla!
Skönt att höra emmita!!