Inlägg från: prinsessanfrida |Visa alla inlägg
  • prinsessanfrida

När UL inte är helt ok...

Råkade hitta tråden och blir väldigt förvånad över beskeden några fått om njurbäckenfel. Det är Sveriges vanligaste mutation som typ 5% av befolkningen har men de flesta får aldrig veta det. Min första pojk har dubbla urinledare och njurbäcken på ena sidan och reflux (urinen sprutar upp i njurarna när han kissar). När jag sen väntade tvillingar upptäcktes redan på kub att ena tvillingen hade en mycket stor, vätskefylld njure. Senare konstaterades att hon hade dubbla ledare och njurbäcken på båda sidor. ALDRIG nämndes ett ord om att detta kunde indikera något annat. Jag fick oxå, som någon här skrev, info om lågdos profylax och sonen åt faktiskt det något år. Dottern opererades vid 14 månader och en stor del av njuren och en urinledare togs bort. Idag 4år senare är hon kirurgiskt frisk och sonen har aldrig haft något problem. Efter kontroll visade det sig att både jag och min mamma har dubbelt på båda sidor men eftersom inte ultraljud fanns när vi var barn så visste man inget. Hade mycket uvi som barn.
    Hoppas verkligen att det går bra för er alla och när jag själv snart ska på kub med femman i magen räknar jag iskallt med att de hittar njurbäckenfel! Sannolikheten är över 50% för min del!

• prinsessanfrida

Cast - har letat fram alla ul-papper. Vi väntade tvillingar och gjorde fler därav många resultat:
    V 18+1 vä njurbäcken 9 höger 5
    V 28+4 vä 14 höger utan anmärkning
    V 32+1 vä 13 mm
    V 36+ 4 vä 11 mm
    Tänkte inte på det då men man undrar ju över mätfelet... På andra tvillingen såg de inget. När de var 3 dagar kontrollerades båda med ultraljud och båda konstaterades med dubbla njurbäcken och urinledare på båda sidor! Rut opererades när hon var 14 månader för njurarna växte olika snabbt. De tog bort ca 1/3 av den vänstra.
    Tycker fortfarande att det är lite konstigt att vissa blir rek fvp och andra inte. I mitt fall så visste jag att jag hade vidgade njurbäcken själv och att äldsta sonen var dubbel på ena sidan så jag tänkte aldrig tanken att något mer skulle vara fel. Ska nu på kub på tisdag och räknar med att de ser njurbäcken!!!

• prinsessanfrida

SaJOH - dra en liten vit lögn! Säg att du inte kännt fosterrörelser på ett par dygn och vill kolla!!! Skulle aldrig gå och vänta så länge om jag var orolig!

Svar på tråden När UL inte är helt ok...