• Pion82

IVF på RMC Malmö bf sommar/höst 2012

Hej!

Här kan vi som äntligen blivit gravida efter IVF på RMC i Malmö träffas och pratas vid.  

• Svar på tråden IVF på RMC Malmö bf sommar/höst 2012
  • Izzies matte
    Längtar efter en liten skrev 2012-01-11 17:02:03 följande:

Nej New Day jag går inte heller direkt runt med en skylt, men ibland undrar jag om jag inte skulle vilja göra det. Jag vet inte varför jag tycker det är så jobbigt/svårt att berätta för folk. Jag vill ju att alla på jobbet ska veta om det för det blir så mycket enklare då. Men så fort jag funderar på att säga något så stockar det sig i halsen.
    På något konstigt sätt blir jag generad när jag pratar om det, känns lite som att jag ljuger. Är jag konstig tycker ni?

Inte det minsta konstig! Jag har fortfarande inte fattat helt att vi ska ha barn.. kommer förhoppningvis landa när vi varit på RUL men än så länge känns det som om jag bara är lite svullen om magen och är skengravid som jag varit så många gånger förut! Därför känns det jätteskumt att säga att jag är gravid.. Tror vår krokiga väg till bebis har satt sina men helt enkelt.
  • New Day

Nej jag tycker inte alls att du är konstig Längtar efter en liten det tar nog längre tid för oss som har kämpat så mycket att verkligen förstå att vi är gravida.

Ta det som det kommer och gör vad som känns rätt för dig så blir det nog bra:) 

.:. A new day has come .:.
  • Pion82

Ja ni har nog rätt tjejer. Det är nog inte så konstigt att det känns märkligt att prata om det. Jag får väl ta det som det kommer och om någon säger något eller undrar så får jag ju säga som det är.

Har ni börjat fundera något på vagn eller barnmöbler än?
    Det har vi och jag tycker det är en djungel där ute. Men vagn är i alla fall bestämnd. Den var nästan bestämnd innan vi blev gravida Glad.
    Sen barnmöbler tycker jag har varit jätte svåra att hitta. Vi har ju ett helt rum som ska inredas och jag vill ju gärna ha alla möbler i samma serie. Det vi behöver då är: en garderob (för det finns inte i rummet för tillfallet), ett skötbord och en spjälsäng.
    Jätte svårt tydligen att få i samma för många har bara säng och skötbord eller bara säng. Men nu tror jag i alla fall att jag har hittat ett sett som passar oss. Dyrt är det men det får man väl ta. Babydan scandinavia heter kollektionen och den är jätte fin tycker jag.
    Har ni andra något annat tips?

• Izzies matte

VI har nog bestämt oss för en Urban Jungle Duo! Smidigaste tvillingvagnen jag sett iaf! Ska åka till Barnens hus med en kompis nästa Lördag så då blir det att klämma o känna på alla möjliga bebisgrejer!
    Beträffande möbler så har vi inte tänkt så mkt än. Har inte tänkt inreda något barnrum eftersom det känns smidigare att ha dem i samma rum som oss den första tiden. Därefter ska vi inreda ett rum som ligger brevid vårt sovrum till dem. Skötbord måste vi klart ha men den sätter vi inte in förrän vi renoverat toan klart! Har fullt upp med en massa renovering av huset så allt får ske alltmedans rummen blir klara!

• New Day

Vi har tittat runt en massa ordentligt och bestämt oss för att köpa in möblerna från IKEA.
    Och barnvagnen tänker vi köpa allt i 1 typ, liggdel, sittdel och babyskydd så det är också i samma serie och färg.

För övrigt mår jag pyton :(((
    Denna hemska förkylningen går fan inte över trots penicilin kur
    ska besöka läkare idag igen, orkar inte mer att inte kunna sova eller andas fritt.

Hur mår Ni? 

• Pion82
    New Day, vi funderade också på IKEA ett tag men blev lite besviken på deras spjälsängar. Vill gärna ha en som går att ställa i två lägen och hissa ner ena sidan på. Men det har de tyvärr inga som har. Annars är det ett bra, smidigt och billigt allternativ.
    Vad tråkigt att du inte mår bra Rynkar på näsan. Vad konstigt att förkylningen inte släpper. Själv mår jag jätte bra men jag har också något slaggs släm som sitter i halsen hela tiden. Och på mornarna så är jag jätte täppt i näsan och får alltid näsblod när jag snyter mig. Tror att det kan ha med graviditen att göra.

Idag var jag på ultraljud! Det var super härligt verkligen! 
    Vi fick se en liten söt, sprattlande och fullt normal bebis. Tyvärr blev inte bilderna så bra eftersom "lillan" inte var på humör för fotning idag. Men vi får ju två chanser till när vi ska göra de andra ultraljuden.

Även denna barnmorskan hade problem med att räkna ut förlossningsdatum. Hur svårt kan det va?
    Hon ville räkna från insättningsdagen vilken va den 9/10. Hon sa att man brukade räkna så när det var IVF. Så när hon snurrade in det datumet på snurran så blev det den 10/7. Det är bara ett problem, datumet man snurrar in på snurran är datumet man brukar räkna ifrån i en vanlig graviditet, alltså sista mensens första dag. Alltså la hon på två veckor i vår gravidtet. Men hon fattade inte detta utan sa bara att ja ja vi får väl se hur stor bebisen är och se vad datorn räknar ut för datum.
    Efter alla mätningar och hon sett att allt var bra med bebis så räknade datorn ut att jag skulle få den 28/6. Jag är alltså enligt bebis storlek i v.17 (16+3).
    Hon blev jätte förvånad då vi sa att det stämmde med våra beräkningar.
    Så nu är det bestämmt ett förlossningsdatum den 28/6 trots att barnmorskerna tycker det är för tidigt. Men jag och min man fortsätter räkna från vår beräkning eftersom det bara skilljer med 3 dagar.

Vi har alltså en bebis som följer sin kurva perfekt än så länge. Känns jätte skönt att veta det och det var underbart att få se "henne" lite mer i verkligheten. Nu längtar vi bara tills det blir den dagen som det blir på riktigt!

• New Day
    Längtar efter en liten: GRATTIS till det och  fina ultraljudet och bilderna är jättefinaHjärta
    Känns sååå roligt att se, nästan som att det händer en själv.
    Härligt att höra att allt är bra!

Ja det är nog vanligt att vara lite täppt i näsan och blöda näsblod men jag känner att det är extremt hos migGråter 
     Vi ska på ultraljudet nästa vecka och det är sååå spännande.
    Har Ni fått veta könet?
    Var har Ni hittat den andra sängen då?
    Kanske är något för oss också att fundera.

MIn BM sa att BF är 4e juli men enligt FL är det 2e juli.
    Vi får se sådant kan ändras bara man vet rätt månad, hehe :) 
  • Izzies matte

Jag har varit konstant förkyld sen jag plussade.. mer eller mindre hela tiden! Så drygt!! Sen är jag hungrig som en idiot men har svårt att äta på morgonen.. är riktigt ynklig innan jobbet! Men förutom det har graviditeten framskridit så smidigt att jag får acceptera mina småkrämpor! Va mysigt med VUL!! Jag fick BF 22/7 enligt FL och 26/7 efter första vul. Hyfsat nära! 2 veckor tills vi ska lyssna på hjärtljuden, längtar så! Sen åker vi till Thailand o när vi kommer hem är det 5 dar till RUL!!

• Pion82

Ja det är det jag tycker är så konstigt att alla ni fick BF datum hos läkaren på RMC men det fick inte vi. När vi var där för första ultraljudet så hade läkaren så bråttom så hon sa bara att allt såg ut som det skulle och att man kan räkna utifrån sista mensen. Men något datum hade hon inte tid att räkna ut.

Så därför har vi ju bara gått efter fl:s beräkning eftersom vi vet befruktningsdatumet. Men barnmorskerna här i detta landstinget har ju inte lyckats klura ut hur man räknar vid en IVF.

Sen detta med att få reda på könet. Nej New Day det fick vi inte reda på. För det ytterligare en sak som vårt landsting inte gör och har resurser till. Inte för att vi ville veta heller men jag blir så trött på att höra hela tiden att de varken har kompetens eller resurser till att göra saker Kräks. Blir lite irreterad ibland.

Babydan är ett danskt märke som babyproffsen är återförsäljare av. Så där kan man ju be dem kolla upp priser och sen beställa hem det man vill ha. Annars så finns spjälsäng och skötbord på jollyroom.se om du vill se hur de ser ut. De har ju även andra serier om man inte gillar scandinavia. Men nackdelen är som sagt att de verkar dyra.   

Lycka till båda två sen på era RUL! Det var verkligen jätte roligt att se.  

• New Day

Tråkigt att Ni bemötes med "Brådska" och "okunskap" på Era ultraljud.
    Man vill juh känna sig speciell och att folk tar sig tid till ens situation också.

Jag frågade en annan tjej som gick på RMC i våras angående vilken BM man skulle välja här i stan
    och den hon rekomenderade känns faktiskt ok.

När jag frågade om vi kan få ta reda på könet sa hon att det skulle gå bra om bebisen bara log på rätt sätt.
    Hoppas verkligen att den gör det, men det är inte huvudsaken med ultraljudet.
    Jag vill höra att den mår fint, växer bra och följer sin kurva.
    Allt annat är bara plus.

Skall kolla in sängen nu:) 

Svar på tråden IVF på RMC Malmö bf sommar/höst 2012