IVF på RMC Malmö bf sommar/höst 2012
Hej!
Här kan vi som äntligen blivit gravida efter IVF på RMC i Malmö träffas och pratas vid.
Hej!
Här kan vi som äntligen blivit gravida efter IVF på RMC i Malmö träffas och pratas vid.
hej på er tjejer ja vad tyst det blev här.
jag har gått in i vecka 9 plus 0 och mår så förträffligt bra, dock trötthet men de kommer ju till. i lörddags fick ja ta powernap mellan halv 5 och halv 7 och kunde ändå somna gott vid 9 halv tio tiden.. så skumt..det märks att det växer för fullt i magen, sticker och har sådan växtvärk. äter dock rätt bra.men som sagt är bebben glad så e ja glad.har ett litet bissevisser humör men är då jag inte fått i mig mat. någon som är tung i huvudet ibland.?
Jag är trött jag också, somnar runt åtta varje kväll (!) och har lite huvudvärk då och då. Tror att kroppen arbetar för fullt hela tiden och att det är det som gör det.
Har du gjort VUL Hilliebille?
Hej på er tjejer!
Ja det har varit tyst i tråden ett tag nu. Tänkte faktiskt att jag skulle uppdatera lite jag med.
Tiden går så fort och våren nalkas ju så det blir inte så mycket tid till att hänga här.
Jag har precis gått in i v.29 och det känns sååå konstigt att det bara är drygt 10 veckor kvar innan vi får träffa lilla pyret.
Har precis varit hos BM och gjort glukostest också, hade ingen graviditetsdiabetes. Trodde inte det heller visserligen. Mitt järnvärde är fortfarande lågt (109) men det går uppåt igen i alla fall så det är skönt. Kan inte säga att jag märker av att det är lågt för jag har mer energi än någonsin just nu. Känner mig bekväm med magen och vågar ta i lite mer nu än jag gjorde innan.
Annars så växer jag som jag ska och har bara gått upp 3 kg än så länge. Det känns också skönt för då slipper jag kanske bli så himmla stor i slutändan.
Nu börjar nedräkningen känns det som. V. 32 blir det UL igen och sen är det besök hos BM varannan vecka för att se så den lilla växer som den ska. Den 21/6 blir absolut sista besöket hos BM sen kanske de sätter igång mig efter det om bebis inte behagat komma ut innan.
Viste ni föresten att vi IVF:are inte får gå över tiden? Om vi inte har fått innan v.40 så sätter de igång oss. Detta p g a att vi räknas som riskgraviditeter. Känns helt ok tycker jag för då slipper man gå den där sista tunga perioden och så kan man planera bättre.
Så senast v.26 blir vi föräldrar!
Vad skönt att höra att allt går som det ska för er FruLindell och hillebille. Tycker ni också att tiden går snabbt eller är det drygt i början?
Hur går det för this is it och Izzies matte?
Här kommer senste magbilden.
V. 28
Mina flickor mår bra men igår på tillväxtultraljudet tittade de även på livmoderhalstappen och den hade kortats från 43 till 23 på 2 veckor så jag blev med detsamma sjukskriven 100% och fick beordrat sängläge i minst en vecka. Då ska vi kolla igen, ifall det blivit sämre blir jag inlagd ... Läskigt men jag är glad att twinsen mår bra och nu hoppas jag att de inte kommer ut på många veckor framöver. Jag är i vecka 24. Annars växer magen mkt och jag har gått upp 8 kg o nu lär det öka MKT när jag inte ens får röra mig.. Men allt för våra mirakel!! Just nu väger de 470 och 500g och ligger båda på tvären"
Hejsan! Längtar efter en liten- att bli igångsatt är det ingen som sagt till mig, ska fråga nästa gång, bm har bara sagt att det räknas som en vanlig grav, vad innebär det att det är en riskgraviditet då?
Izzis matte- vad innebär det att den är kortad? Att de är på väg? Vilken vecka brukar tvillingar vanligast födas?
Fru lindell- de gjorde du rätt i att boka in ul. Jag fick helt oväntat göra ul på min inskrivning i veckan. Helt otroligt att se hur den lilla utvecklats sen v8. Det såg ju ut som en riktig bebis som var jätte aktiv :) Enligt ul är jag idag i vecka 11+5!
Glad påsk på er!
Om jag fattat rätt är det tappen som sluter i livmoderhalsen. När den är borta är det fritt spel och får man sammandragningar då kan förlossningen dra igång. Tappen påverkar av sammandragningar, infektioner och troligen av det faktum att det är två som busar runt där. Sen finns det de som kan gå upp till 6 veckor utan tapp. Just nu ligger jag inlagd för tappen kortats mer så jag får tre infektioner per dag för att hindra sammandragningarna som jag inte riktigt känner att jag har haft. Har precis lämnat urinprov för att se om jag har någon infektion om så är fallet kan penicillin hjälpa! Jag är i v 23+4 och en genomsnittlig tvillinggraviditet varar i 37 veckor. Så än så länge är det alldeles för tidigt.
*tre injektioner per dag
Vad jobbigt Izzies matte att vara inlaggd. Det är ju inget någon av oss drömmer om. Och nu sen över påsk också . Men jag antar att det är som du säger att vi gör allt för att våra små ska må bra och då klarar man ta en hel del. Vi får verkligen hoppas att dina injektioner hjälper så du kan få bli utskriven och vara hemma ett tag till. Inte kul att ligga på sjukhus tre månader till.
Håller tummarna för dig och dina tjejer!
this is it, jag har fått höra genom hela graviditeten att vi räknas som en riskgraviditet. Det är därför vi fått två extra UL t ex, plus att vi fått träffa läkare mellan barnmorskekontrollerna.
Vad jag har förstått det som så blir alla vi som gjort IVF lite mer uppkollade och kontrollerade än andra "vanliga" graviditeter. Detta p g a att vi har haft svårigheter med att bli gravida. I många fall vet man ju inte riktigt varför vi inte har blivit det innan och då vill man ha lite extra koll på oss.
Så därför vill de inte att vi ska gå över tiden så att barnet är kvar i magen "onödigt" länge. Just p g a att de inte vet om det kan bli komplikationer då.
Kanske lite svårt att förklara men det är så jag uppfattat det hela. Och som sagt så har jag inget emot att bli igångsatt för då vet vi om att vi blir föräldrar senast v.26 och inte senare. Mycket lättare att planera semestern och föräldraledighet då. Lite flyt med planering ska väl vi också ha, vi som gått igenom så mycket och aldrig kunnat planer något tidigare.
Hej på er allihop!
Det var ett tag sen det skrevs något i den här tråden. Hoppas allt är bra med er och att ni njuter av era graviditeter.
Hur går det för dig Izzies matte? Hoppas dina flickor är kvar i magen och att ni mår bra.
Himmel vad fort tiden går ! Nu är det blommstrande vår redan och jag har gått in i vecka 34. Bara ca 6 veckor kvar då. Men ska jag vara ärlig tror jag inte bebis planerar stanna så länge. Hoppas bara vi hinner fixa allt innan den kommer, börjar känna mig lite stressad nu.
Var på tillväxtultraljud i v.32 och allt såg jätte bra ut men p g a att det var en IVF graviditet och att jag äter levaxin så fick vi ett UL till i v.36. Känns bara bra att de kollar upp lite extra.
Hittills har jag bara gått upp 4 kg och jag mår för övrigt jätte bra. Men nu på slutet har jag börjat känna mig lite trött och yr. Dessutom har jag flera sammandragningar om dagen. Men så länge det inte är förvärkar så skulle jag inte vara orolig tyckte barnmorskan.
Ska bli så roligt att snart få träffa vårt lilla underverk!