• Edds

Vi som väntar smått i September 2012

såhär har jag skrivit i mitt fl brev, förväntar mig inte att de hinner läsa de, men  de kan vara en bra lista för min sambo så han vet vad han kan säga till personalen om det behövs :

- Jag har haft svårt att förbereda mig inför förlossningen men är inte rädd. Jag hoppas att vi slipper KS. övertyga mig om att bebis ligger rätt, detta oroar mig enormt mycket ! Jag har även oroat mig mycket för bebis hälsa under graviditeten.

- bemöt mig lugnt och mjukt, jag är känslig av mig.

- Jag slappnar gärna av i badkar om möjlighet finns.

- beslut om ställningar och smärtlindring tar jag tillsammans med personal.

- jag vill inte ha studenter eller praktikanter vid varken undersökningar eller förlossning.

- jag har hög smärtgräns men är sprut/nålrädd, mår dåligt av att se mycket blod. Blir lätt svimfärdig. Ta gärna blodprov i höger arm, vänster ger ingenting. Sätt gärna färdigt en nål så jag slipper flera stick. m.a.o vi vill inte se moderkakan och jag vill inte höra om ni måste klippa mig.

- torka gärna av bebisen lite innan det tas till bröstet.

-  hjälp gärna J med vad han kan göra, om han blir alldeles för nervös.

- positiv till amning, försöker gärna själv i lugn atmosfär ensam med pappa och barn. Vi ber om hjälp vad de än gäller.

Tack !

• Edds

eiramis: Absolut, det kan du även ta upp med din BM att hon skriver i journalen,

jag och min BM pratade om det var något speciellt jag ville säga till personalen på förlossningen, för går det snabbt så hinner de bara läsa journalen och inget eget brev.

• Edds

Min lillebror på 10 år är duktig på att påminna mig om att min mage kommer bli hängig och påsig precis som mammas .. Tur för han att han bara är 10;)

• Edds

Flisan : då har de koll på dig ock kanske får du träffa den lilla snart!:)

• Edds

Nelia85: jag tycker inte heller om kommentarerna man får :( den ena dummare än den andra.. Men snart får dom se vilken skatt som ligger där!

• Edds

En lite knas fråga, man ska ju inte bära tungt .. Men varför inte? Eller tungt och tungt.. Jag hjälper mannen lite i huset, gett honom ngn bräda och så, plockat lite skräp osv. Sitter ner och vilar hela tiden! Men folk säger att jag tar i för mkt.. Gör jag det eller kan jag ta i det som känns bra för mig??

V38 om 3 dagar :D

• Edds

Okej:) tack för era svar :) jag har ju dock själv satt en gräns att jag inte ska göra så mkt under hela dagen att jag är helt förstörd under kvällen jag ska heller inte jobba så hårt att jag hinner bli trött eller få ont. Jag sätter mig och vilar innan det!

• Edds

angie99: Har du varit uppe mkt och gjort massa grejer ? Jag hann få panik igår när jag började tänka att jag inte känt bebis på hela dagen (förmodligen hade jag gjort det men inte uppmärksammat det) men jag hade varit igång som sagt på bygget och sådär, var på trevlig middag hos svärisarna osv, så när jag kom hem kunde jag inte minnas att jag känt något.

men så fort jag la mig ner och bara slappna av så blev det karaterkid i magen. oftast fungerar vila, eller kalla drycker för mig . även om pappa pratar med magen litegrann :) i duschen brukar bebis tycka om att spjärna ut kroppen :D

• Edds

Jag har satt in basen i bilen, själva stolen står vid bb väskan i vardagsrummet redo att tas med ;p

• Edds

Froken pilla jag har fått övningar mot figlissning redan innan v 20. Det hjälpte mig iaf. Har nu för ngr dagar sen fått problem med ischias istället men jag har bara 3 v kvar så nu ska jag pina ut :D

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012