Inlägg från: Superbia |Visa alla inlägg
  • Superbia

Vi som väntar smått i September 2012

TheFamily skrev 2012-03-23 08:32:48 följande:
    Superbia: ja usch jag håller med dig. Blir man bemött så är det bara att kräva att ha extra bevakning under förlossningen.
    Många vet inte att man har mer att säga till om än man tror.

Där jag ska föda är det rutin på intrauterin kateter om man är snittad första gången. Dom har varit med om två gånger som livmodern brustit och det blivit ett urakut snitt, bebisen låg ute i buken när dom öppnar. Nu gick det bra för både mammor och bebbar men sedan dess (2001) så har dom extra koll på dig som är snittad innan.

Det där med vändningsförsöket tror jag bara de trodde att de försökte göra dig lugn kanske att inte tänka på allt dåligt som kunde hända?
    Ibland blir det knas på kommunikationen.

Kram
    Det var min bm på MVC som pratade på att de skulle hålla koll på mig under förlossningen, men sen när det väl var dags var det ingen som ens tog upp det. De kanske hade missat att jag var snittad innan, vad vet jag. Det gick ju bra i alla fall och i övrigt är jag nöjd med förlossningen, så jag klagar inget större Glad

Angående vändningen är det ju ingen idé att stressa upp någon med att berätta om riskerna i förväg kanske, men jag kan ändå tycka att min fråga blev lite bortviftad. Eller så kanske det inte skulle ha varit så akut som jag fick för mig, ifall det nu hade gått åt helvete menar jag. Jag fick för mig att det skulle ha varit i stil med; bli klubbad i huvudet och få magen uppskuren, ungefär så akut, och då kändes operationsrummet väldigt långt bort.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
  • Superbia
    StarStruck skrev 2012-03-23 08:37:49 följande:
    Jag lägger in min fråga här också, folk verkar så sura på övriga FL:

Jag var på gynakuten och fick göra VUL igår.
    Måtten på fostret har alltid stämt med den veckan jag räknat ut tills igår.
    Jag trodde att jag var i 15+6 men måttet på huvet´ mätte hon till 16+3, som bäst, det kan alltså ha gått längre.
    Jag fick utslag på äl-testen 16-17 dec, jag testade ca en vecka innan och en vecka efter det men det var bara pos just då. Senaste mensen var 27/11 och jag har en cykel på 26-42 dagar, Den 28/12 fick jag "Gravid 1-2" på CB-digital. Hur går allt ihop?
    Ibland får man det bara inte att gå ihop. I ditt fall hade jag gått efter storleken på bebisen, det känns nog mest pålitligt, jämfört med tester och andra uträkningar Glad

Har du blivit påhoppad för den här frågan, haha?!
  • Superbia
    StarStruck skrev 2012-03-23 08:49:44 följande:
    Haha, nej då, det är bara ingen som orkar ta sig an mitt fall och ge mig ett svar ^^
    Ska nog göra det, men det är ju så knäppt, kommer ju aldrig lita på diverse test mer :P
    Det är lite jobbigt när man inte får det att gå ihop. Första gången jag var gravid var jag exakt säker på när barnen hade blivit till, blev flyttad 2 dagar bakåt efter RUL men det är ju ingen större skillnad. Andra gången däremot hade jag inte jättekoll. Gick ju efter senaste mens, men hade ett märkligt negativt test med i bagaget också som rörde till allting. Blev flyttad 17 dagar bakåt efter RUL och fick det att gå ihop lite bättre. En tröst; barnet kommer när det kommer Flört
  • Superbia
    TheFamily skrev 2012-03-23 08:46:01 följande:
    Superbia: denna gången har du ju mer koll så SÄG IFRÅN. Skönt att höra att förlossningen gick bra ändå!
    Lycka till!
    Ska höra med min MVC-bm nästa gång hur det kan bli den här förlossningen. Barnen har ju kommit ganska tätt, plus att jag har en sfinkterruptur med mig nu, så jag är lite "ärrad"
  • Superbia
    Dolly Patton skrev 2012-03-25 18:59:42 följande:

Har ni andra gått upp mycket i vikt?

Jag vågar inte väga mig, men hade gått upp 3 kg mellan att jag plussade och v. 12. Nu har dock hetsätningen lugnat sig något så jag hoppas att det inte fortsätter i den takten.
  • Superbia
    StarStruck skrev 2012-03-27 18:56:02 följande:
    Fy fan vad trött jag är!!
    När kommer man in i den perioden där man mår bättre och känner sig piggare?
    Jag skulle gärna vilja ha lite "preggo glow" också.
    Jag skulle också vilja ha lite mer energi. Äter järntabletter och tycker nog att det har blivit liiiite bättre nu de senaste dagarna, men det kan allt bli mycket bättre.
  • Superbia
    moonlaiz skrev 2012-03-27 21:17:20 följande:
    en lite annorlunda fråga! hur har ni det med vad man kanske kan kalla för munhygien?
    det är nämligen så att i förra graviditeten så började mitt tandkött att växa, det växte ner över framtänderna och var inte så snyggt så jag fick liksom plåga mig själv för att få bort det!

nu har det kommit denna gången med, fast denna gången går det ner över några kindtänder. inte lika jobbigt, men gör ont vid borstning å så...

är detta ett vanligt fenomen eller är jag ensam?

kan ju tala om också att det gick tillbaka av sig själv direkt efter förlossningen sist och enligt tandläkare fanns det ingen förklaring...?

så... nån klok människa här? 
    Har aldrig hört talas om! Låter ju märkligt att det skulle ha något med graviditeten att göra, men det finns mycket man inte visste om innan man blev gravid Glad
  • Superbia
    IdaVasterflo skrev 2012-03-27 18:44:09 följande:
    Hej! Undrar om jag får vara med här. Har varit in och tjuvkikat lite här förut, men har inte riktigt vågat mig på att skriva något fram till nu. Jag är 23 år och har bf den 3 September (på min födelsedag) :) Jag har en dotter som fyller 5 år på Tisdag, tiden går för himla fort! Jag är gift sedan 1,5 år tillbaka med min man som jag varit tillsammans med i lite över 8 år. Våren 2010 fick jag tvillingar, flickorna Liv och Indra. De dog efter födseln i graviditetsvecka 35 pga tvillingtransfusionssyndrom. Indra lämnade oss direkt, och Liv efter fyra dygn. Efter det så har jag haft tre missfall ( två i vecka 6 och ett i vecka 9) så jag är väl ganska reserverad inför den här graviditeten. Men nu är jag i vecka 17 och börjar känna mig lite säkrare och tryggare. :) Har varit på två ultraljud än så länge ett i vecka 12 och ett i vecka 16. Fick se en rörlig liten buse förra torsdagen, och det kändes riktigt bra! Har insett att jag nog behöver någonstans att hämta och dela erfarenheter av andra gravida som ska ha barn ungefär samtidigt som mig.
    Förstår om man blir lite rädd för att hoppas när man har såna erfarenheter med sig. Får hoppas att det går bra allting den här gången Hjärta
  • Superbia
    Skoogish skrev 2012-03-28 09:35:00 följande:
    Åh, fick mammakläder av min pappas sambo idag :) Även lite förlägningar till byxor och bh - vilket känns vääldigt bra, för båda börjar bli lite trånga :P

Har ni börjat använda lite mammakläder? Något bra ställe ni brukar handla?
    Har alla börjat köpa barnkläder? Jag vet inte riktigt om jag vill/vågar än.. :)
    Jag har mammabyxor och bara ett fåtal mammatröjor. Det har funkat med vanliga tröjor innan så jag kör väl på det den här gången också.

Barnkläder har vi redan massor av sen tidigare barn. Skulle tro att jag egentligen inte kommer behöva köpa några barnkläder förrän om ett bra tag (kanske om det är säsongskläder som behöver fyllas på med), men handla lär jag ju göra ändå Flört
  • Superbia
    MiaMy skrev 2012-03-28 11:19:19 följande:
    Jag började använda mammakläder förra veckan, efter att jag berättat för mina elever om nyheten. Då kunde jag "släppa ut" magen Skrattande Så jag använder mammabyxor men vanliga tröjor. Det är så skönt att inget skär in i magen och trycker osv. Har blivit lite tjockare men magen har inte blivit hård än.

Jag köpte ett par mammaleggings på HM för 99 kr. De funkar bra, kanske ska köpa fler par Tungan ute Mina vanliga trosor har börjat spänna... Ska man använda mammatrosor då? Jag trodde att trosorna satt så lågt att man kunde fortsätta med dem trots att man är gravid.

Har fått massa fina mammakläder från min kollega som har småbarn. De är mest från ett märke som heter mamalicious och från HM.
    Jag har aldrig använt mammatrosor. Det går allt bra med vanliga också, men man kan ju inte dra upp dom över magen om man nu brukar göra det annars Flört
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012