TheFamily skrev 2012-03-22 15:25:17 följande:
FijaLija: nej jag känner ingenting. Läkarna och bm kommer hålla koll under förlossningen. Ev får man en intrauterin kateter som mäter trycket i livmodern under värkarna.
I ovanliga fall kan ju livmodern brista, OBS inte vanligt.
Katetern är inte obehagligt, de för upp den i livmodern när du öppnar dig tillräckligt mycket....
Antar att man tänker på HELT andra saker än vanliga kvinnor om man jobbat på förlossningen så länge....
Jag blev snittad första gången och hade läst och hört att man skulle vara lite extra övervakad om man skulle föda vaginalt efter det. Ingenting sånt var aktuellt andra förlossningen. Det var inget som mätte något tryck. Tyckte att det var lite konstigt med tanke på vad jag läst mig till.
Gjorde även ett vändningsförsök andra gången och hade då hört att det kunde bli väldigt akut om vändningen gick fel. Att det liksom var "Ungen ska ut NU!". Kommer i nuläget inte ihåg varför, men det var väl något som kunde gå sönder, moderkakan kunde lossna eller vad det nu var. Jag frågade om detta när vändningen skulle göras, om det fanns personal tillgänglig ifall det skulle inträffa något akut. Svaret var i stort sett "Jaja, oroa dig inte för det du", precis som att det aldrig inträffar något allvarligt under ett vändningsförsök. Nu gick ju allting bra, men jag kan ibland uppleva att man blir lite nonchalant bemött.