Inlägg från: Superbia |Visa alla inlägg
  • Superbia

Vi som väntar smått i September 2012

När ni andra skriver att ni funderar över att ta reda på kön på RUL blir jag faktiskt lite avis. Vilket lyxigt "problem" att behöva fundera över. Tänk om det ändå vore samma över hela Sverige.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
  • Superbia
    Alicias skrev 2012-04-09 21:40:12 följande:
    Får man inte veta om man vill där du bor? Förvånad
    Nej, vi får åka till Göteborg och göra det privat. Kostar väl någon tusenlapp tror jag. Plus resan då som blir typ 16 mil eller något.
  • Superbia
    MiaMy skrev 2012-04-09 21:44:27 följande:
    Ja, jag tycker det är jättekonstigt att det inte är samma i hela landet!! Jag vet inte om man får veta här hos mig heller. Dessutom säger folk olika i samma stad, så det verkar som att det beror på vem som råkar jobba på sjukhuset just då... Dumt.
    Det är ju nästan ännu värre! Har de bestämt en sak så ska det inte bero på vem som jobbar just det passet.
  • Superbia
    Kaksmulan1 skrev 2012-04-10 09:04:05 följande:
    Tittade lite på priser på könsultraljud i gbg igår, barnmorskegruppen va billigast, 600, gjorde vårt könsul där när vi väntade sonen. Helt ok.
    Vi gjorde ett på MamaMia förra gången, men minns inte riktigt vad det kostade. 700 spänn kanske?
  • Superbia
    idamarja skrev 2012-04-10 09:26:49 följande:
    Jag förstår faktiskt inte hur ni tänker kring det här med rul, eller ul över huvudtaget, det är ju inte för att få reda på könet på barnet, det är rakt ingen julafton att gå på ul. Det är fosterdiagnostik för att se att barnet mår bra och se eventuella problem hos barnet. Att man sen idag kan ta reda på könet är ju en sak men att man får ta reda på det tycker jag e helt o håller dumt. Varför ska vi veta det? Tror ni att folk genom tiderna har haft svårt att knyta an till barnet i magen för att dom inte vetat könet? Nu förstår jag om många av er tycker jag har fel i min uppfattning men det må så vara menjag tycker det är fel att vi ges möjligheten att ta reda på könet på barnet. För det ska ju inte spela någon roll vem det är som är där inne, däremot är det bra att veta om barnet är svårt sjukt så sjukvården kan vara förberedda när barnet ska födas för att kunna ge bästa tänkbara vård från början.

Jag åker på rul i morgon och det jag är orolig över är att barnet inte ska vara friskt, men är det inte friskt så är jag glad att dom ser det så dom vet att vara förberedda när barnet föds. Namn kan man ändå fundera på, pojknamn o flicknamn paralellt med varandra, o klänningar kan man vänta med att köpa tills man fött en liten flicka. Nej ni får bli hur argna ni vill på mig men det är helt vansinnigt att tycka att det är orättvist att inte få ta reda på könet i det landsting man bor i, det är bra att man måste betala för sådana saker tycker jag, Varför ska skattemedel gå till vår nyfikenhet? 
    Det enda som jag retar mig på är att det är olika. Det borde vara samma oavsett var i Sverige man bor. Sen om det innebär att alla får betala det gör mig ingenting, men jag stör mig på orättvisan i det hela. Eller som någon annan skrev, att det kan bero på VEM som gör UL:et. Så ska det verkligen inte vara.
  • Superbia
    förstis skrev 2012-04-10 10:02:14 följande:
    Jag har förlöst kvinnor där paret har tagit reda på vad det är för kön via u-ljud och fått veta att "det kommer en liten flicka" och köpt vagn, kläder, målat barnrum rosa och köpt namnskyllt till vagnen och ut kommer det en pojken. De är inte bara en gång som paret blivit väldigt väldigt besvikna och har sagt flera gånger att det skulle ju komma en flicka.  
    Men då får de nästan skylla sig själva lite grann. Om man har den inställningen att pojkar och flickor är totalt skilda varelser att man måste dela in allting efter pojk- och flicksaker.. ja då kanske det är dags att se över hur man tänker kring barn och genus.
  • Superbia
    Alicias skrev 2012-04-10 10:15:42 följande:
    Lyckar RUL nu på morgonen! Allt såg ut som det ska och bebis levde loppan och drack vatten där inne. BF datumet stämmer fortfarande på dagen, härligt! Fick också veta att vi väntar en liten pojke som vi trott Skrattande Lycka!!!!
    Det var väl nästan ovanligt att BF inte flyttades Glad
  • Superbia
    shopahollic skrev 2012-04-10 12:16:30 följande:
    Grattis till alla lyckade rul! Någon som har börjat fnula på vad era små ska heta än? Nu ska jag iväg och skriva på kontrakt för nya jobbet, kan de ångra sig när jag berättar att jag är gravid? Har man några rättigheter så? Jag berättar åtminstonde innan jag skriver på men det är Nervöst!
    Har väl tänkt på namn ända sen jag plussade nästan, haha! Eftersom vi har valt att ha tre namn till varje barn så är det nästan så att jag hoppas på en tös den här gången, killnamnen har vi nästan avverkat nu känns det som Glad
  • Superbia

Imorrn är det dags för RUL! Hade jag inte redan varit på ett ultraljud hade jag gått här nu och tänkt att det säkert var tvillingar igen, men om hon inte missade en senast så ska det allt bara vara en Glad

• Superbia

Hur många är det som väntar tvillingar här förresten?

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012