• NICU

Vi som väntar smått i September 2012

Stor kram till dig Ida!

• NICU
    Starstruck och Virvelvindan, hoppas att det går bra för er! Kramis
  • NICU
    Angie99 skrev 2012-08-12 10:41:35 följande:
    Hur var det nu man skulle göra för att få igång bebis?
    Jag var iväg på eftermiddagen igår och när jag kom hem kom jag på att jag nog inte känt några sparkar på länge. Jag lyssnade med Dopplern och tyckte nog att jag hörde hjärtat men det kanske är navelsträngen? Jag hör inte skillnad.
    Idag när jag åt frukost tänkte jag att den skulle vakna till som den brukar. Speciellt av kaffet men inte. Jag får för mig att den vänt sig och ligger med fötterna inåt. Buffa på magen går inte för den är stenhård, det rör sig knappt nått.
    Nått tips nån?
    Glass! Här blir det full protest när jag käkar glass (vilket jag gör nästan varje dag!)
  • NICU
    naggym skrev 2012-08-12 18:28:31 följande:
    Tjejer!! Hur gör ni med trimning av skogen där nere? :D det är ju heeelt omöjligt att nå ner för att se... och jag känner inte för att låta sambon sköta det heller.. låter ni skogen växa igen nu på slutet eller har ni några bra knep? ;)
    Jag blev så otroligt trött på det (och att inte se) - dessutom så är jag "tjock" om låren och det blir tätt och otäckt där nere (uuuurk) så jag kapade av hela skiten rakt av *haha*
  • NICU
    drömmenblirsann skrev 2012-08-12 20:29:55 följande:
    Hur har ni gjort med andningsalarm? Är det en nödvändig sak eller en onödig pryl? Det känns som att butikerna försöker sälja så mycket som möjligt åt förstagångsföräldrar, men samtidigt vill man ju sitt barn det bästa. Vill inte vara med om psd...
    Onödigt. Använd det bara om det finns en medicinsk indikering på det. PSD är alla rädda för. Men om det skulle hända så hjälper inte andningslarm. Tyvärr.
  • NICU
    H44 skrev 2012-08-12 23:07:29 följande:
    Om man upptäcker att barnet inte andas vad ska man göra? Skiljer sig Hlr på vuxna å barn mycket? Känns som det är bättre att göra något alla fall.. Tipps? Ideer? Hur tänker ni?
    Ja, det skiljer sig väldigt mycket. Det skiljer sig på hur du ska ventilera/göra inblåsningar, på hur många inblåsningar, antal kompressioner. hårdheten på kompressioner beroende på barnets storlek etc.

Jag har jobbat med andningslarm, neonatalvård och sjuka nyfödda i 10 år. Jag själv kommer INTE att ha något andningslarm till mitt barn.
    Fellarm är otroligt vanligt och extremt stressande för föräldrarna, som ibland ändå måste ha apnélarm till sina barn på medicinsk grund. Om det sen är så att det larmar (oftast är det bara barn upp till vecka 35 som har det eller andra diagnoser) pga att de har omogen andning och glömmer att andas - så är det inte alls samma sak som att barnet skulle drabbas av PSD och där skiljer sig också återupplivning/åtgärder.

Jag har tagit hand om barn med PSD på jobbet (tidiga), där vi varit på sjukhuset och utfört alla åtgärder vi kan men ändå inte kunnat rädda barnen. PSD är fruktansvärt och förhoppningsvis ingen av oss här inne kommer att behöva genomlida.
  • NICU
    H44 skrev 2012-08-12 23:27:49 följande:
    Jag kommer inte heller att ha larm.. Har du någon tanke vad man ska eller inte ska göra? Fy vad otäckt :( Just andningen är en av de sakerna som skrämmer mig mest..
    Vad som än händer ska man aldrig skaka barnet. Hur mycket panik man än har.
    Man kan stimulera längs med ryggen, se om det hjälper till att börja andas. Dra upp och ner ganska kraftigt med fingrarna.
    Vid återupplivning är det mycket kunskap och övning. Jag kanske kan ha någon lektion om det inne i Facebookgruppen med foton etc om det är någon som vill se - har ett helt kompendium med "återupplivning" av nyfödda/spädbarn (återupplivning är inte bara då de är riktigt dåliga, utan vad man ska tänka på allmänt vad gäller spädbarn som inte mår bra eller sätter i halsen etc).
  • NICU
    LeiaBus2010 skrev 2012-08-12 23:32:45 följande:
    Men PSD orsakas väl mest av att barnen ligger på magen? E det inte så?
    Nej, det är många faktorer som spelar in, men mycket beror på hur barnet ligger, vart det ligger och om mamma/pappa röker etc. Många gånger vet man inte varför barnet drabbas av PSD, okända anledningar :(
  • NICU
    IdaVasterflo skrev 2012-08-13 00:04:20 följande:

Jag sätter foten ovanpå tvättmaskinen (som står bredvid duschen) och vrider överkroppen åt sidan. Då ser jag tillräckligt av bikinilinjen för att raka. Resten får gå på känn! Samma funkar när jag rakar benen. Men nu tror jag nog att det får växa tills det är färdigt. Mitt kroppshår växer så sakta ändå så det märks inte så mycket om jag låter bli i ett par-tre veckor. :p
    Foten på tvättmaskinen?! Herregud, jag blir lycklig bara jag får upp fötterna för att gå i badkaret och duscha!
  • NICU
    marla333 skrev 2012-08-13 07:19:33 följande:
    oj vad alla verkar vara negativ till andningslarm!

hade till första barnet och skaffat samma larm igen. jag kände mig så trygg den den satt på och blinkade. visst larmade den, ofta då den ramlade av eller satt fel, men för mig kändes det så tryggt att ha ett. det satt på nästan dygnet runt i flera månader. gjorde så jag kunde sova gott!
    sambon tycker det är onödigt, men jag känner mig i alla fall tryggare med ett larm.  
    Vad gör du om det larmar?
    Angie99 skrev 2012-08-13 10:20:11 följande:
    NICU: Jag har hört att man ska bädda för barnet nere vid fotändan, är det nått du känner till?
    Fotändan på deras säng? Bebisarna gillar att vara omboade - ett tips är att rulla ihop handdukar och lägga runt bebis som ett "bo" om man inte har ett Babynest. De ligger inte gärna "öppet" utan tycker om att ligga som i magen - som exempel så här:
    4.bp.blogspot.com/-mai_U4VfQV4/T3lVxn4avuI/AAAAAAAAEgI/eycMWPEbbfU/s1600/didrik3.jpg
    :)
    Superbia skrev 2012-08-13 12:22:45 följande:
    Vår minsta har vi låtit sova på mage sen han var ett par veckor gammal. Han kunde inte sova på rygg, kom inte till ro alls utan var vaken. När han började sova på mage somnade han direkt och sov jättebra. Inget att rekommendera kanske, men de måste ju inte dö bara för att de sover på mage.
    Nä, inget att rekommendera ;) Bebisar ska bara sova på mage om de kan vända sig till magläge själva (efter några månaders ålder) eller om man har övervakning på dem (som på sjukhuset) Hjärta
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012