H44 skrev 2012-08-12 23:07:29 följande:
Om man upptäcker att barnet inte andas vad ska man göra? Skiljer sig Hlr på vuxna å barn mycket? Känns som det är bättre att göra något alla fall.. Tipps? Ideer? Hur tänker ni?
Ja, det skiljer sig väldigt mycket. Det skiljer sig på hur du ska ventilera/göra inblåsningar, på hur många inblåsningar, antal kompressioner. hårdheten på kompressioner beroende på barnets storlek etc.
Jag har jobbat med andningslarm, neonatalvård och sjuka nyfödda i 10 år. Jag själv kommer INTE att ha något andningslarm till mitt barn.
Fellarm är otroligt vanligt och extremt stressande för föräldrarna, som ibland ändå måste ha apnélarm till sina barn på medicinsk grund. Om det sen är så att det larmar (oftast är det bara barn upp till vecka 35 som har det eller andra diagnoser) pga att de har omogen andning och glömmer att andas - så är det inte alls samma sak som att barnet skulle drabbas av PSD och där skiljer sig också återupplivning/åtgärder.
Jag har tagit hand om barn med PSD på jobbet (tidiga), där vi varit på sjukhuset och utfört alla åtgärder vi kan men ändå inte kunnat rädda barnen. PSD är fruktansvärt och förhoppningsvis ingen av oss här inne kommer att behöva genomlida.