• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Tusan, min mamma ringde för en stund sen och berättade att min farmor gått bort under morgonen.. Det var inte oväntat med tanke på att hon snart var 92, men det känns ju tråkigt ändå såklart. Extra tråkigt med tanke på att hon var den sista (äldre) släktingen jag hade kvar som jag hade kontakt med. Jag har tänkt i många år, hoppas hon lever tillräckligt länge för att hinna höra något som skulle gjort henne väldigt glad - att vi antingen ska gifta oss eller få barn, och nu var det närmare än någonsin...skulle berättat om graviditeten efter jul. Usch, det känns overkligt och ledsamt, hon skulle ju leva tills hon var 100! (Tycker jag..)

• BaPumba

Wittra: Hur många dagar sedan var det du hade din mens? Det kanske faller inom din normala spridning?

Tack för alla fina ord. Vi var hos farmor och tog ett sista farväl idag. Trodde det skulle kännas väldigt konstigt, har aldrig sett en död människa förut, men det såg verkligen ut som att hon sov helt fridfullt. Vi satt där och fikade och pratade minnen så det var nästan som att hälsa på som vanligt, men att hon sov i sängen istället för att slumra i rullstolen.. Det var en väldigt fin stund iallafall. Innan vi gick stannade jag själv med henne och viskade nyheten även om hon inte kunde höra den, men det kändes ändå fint att få berätta.

Från det ena till det andra så bokade jag en Thailandsresa idag! Skolan börjar inte förren 20/1 så nu är jag ledig en hel månad innan dess, skönt att komma iväg till värmen. Sista chansen att åka bara vi två! Jobbade min sista dag på bra länge igår, känns tomt och konstigt men mest jävligt skönt!

JZ: Nä jag fick inget sms tillbaka. Fast du kanske skickade men att det inte kom fram..?

• BaPumba

Solrosen: Vi ska till Krabi, har ni varit där? Några generella Thailandstips? Jag har bara bokat flygbiljetter så det blir extra spännande.. :)

• BaPumba

Hej alla underbaringar!

Surfförbudet vi skulle ha här hemma har inte gått så bra..men nu har jag lyckats surfa bort all min fria surf från telefonen så nu känner jag att det är läge att återuppta den surffria tiden..! Så nu kommer jag försöka att inte hänga här alls på ett tag. God jul önskar jag alla!

Tack för all omtanke om min farmor, och tack Solrosen och Wonders för resetipsen.

Ha det fint alla så hörs vi i januari antagligen, puss o kram

• BaPumba

Hej tjejer!

Nu surfar jag från datorn för en gångs skull så jag passar på att kika in och skicka en liten hälsning mitt i mobilsurfarförbudet.... Snart är det nytt år och nya chanser. Och en ny chans att träffas IRL för de som vill.  Jag ordnar gärna en träff om det blir i Göteborg och om det blir någon annan stans är jag gärna med fast utan att arrangera. Kram allihopa

Ps. Lyckligilängtan: De flesta försöker med första barnet men det finns några som har barn sedan tidigare också, så alla är välkomna. Jag tror du har vänt dig till precis rätt ställe!

• BaPumba

Hej alla finingar!

Har skummat igenom X antal sidor med inlagg nu fran ett hotell i Thailand, tankte halla mig tills jag kom hem men det gick inte. Grattis By Starlight till plus och frieri! Och grattis till Wonders som nu ar ruvare.

Vi har haft en rikigt skon semester och hunnit med flera av Thailands sodra oar. Koh Lanta blev ingen favorit for den gav oss en hemsk magsjuka (nja, kanske inte on utan snarare nan restaurang vi var pa...), nastan ett helt dygn med krakningar och diarre, fy! San tur var blev min sambo frisk ett par timmar tidigare an mig sa pa kvallen kunde han fixa lite vattenmelon som jag fick ata med myrbett liggandes i sangen... MEN bortsett fran detta har det varit en riktigt skon semester! Varmt i luften och varmt i vattnet, fina strander, god mat...ja, det som brukar sagas om Thailand helt enkelt. Och det basta resetipset jag kan ge ar - resa utan mobiltelefoner eller datorer! Det har verkligen varit avkopplande att vara avskarmad fran allt och knappt ha koll pa vilken veckodag det ar. Som vanligt tycker jag anda att det ska bli skont att komma hem nar hemresedagen val narmar sig, imorn bar det av till Sverige igen. Kanns dock overkligt att det kommer vara kalla januari nar vi kommer hem, kan inte lata bli att vara installd pa sommar och varme och fortsatt anvanding av sandaler...!

Puss och kram alla

• BaPumba

Jz: Så tråkigt att höra om adoptionshindren även om det var väntat. Håller med om att det är väldigt hårda krav men som du säger är konkurrensen hård om de barn som finns för adoption, så det finns väl helt enkelt möjlighet att ställa så hårda krav.. Jag tror ÄD är ert starka kort, fast fruktansvärt segt att väntetiden är så lång! Jag hoppas på plötsligt kortare kötid eller en plötslig stor pengasumma till er så ni når ert mål snabbare! Hur är det med foten föresten, på tal om nåt annat? Läker den som den ska? Hur länge ska du ha gipset? Skönt ändå att det är mitt i vintern du är gipsad för sommarn är ju skönt att slippa gips och rörelsebegränsning. Kram

Wittra: Anledningen till att man vill göra spolningen ganska snart efter mensen är för att inte riskera att man är gravid vid spolningen och på något sätt riskerar att spola bort det. Det sa de till mig. Men jag antar att det inte finns några hinder annars för att göra det senare i cykeln, eftersom det man gör är att man undersöker med en kontrastvätska om det finns stopp eller inte. Och det borde man ju kunna göra i princip när som helst under cykeln. Så du borde alltså kunna ringa och be om en tid senare i cykeln så du får det gjort, och skulle det dyka upp en tid innan ägglossningen kan du ta den istället och avboka din tid. Eftersom ni ändå försökt såpass länge och väntar på IVF-remiss kan det ju vara värt att "offra" en månad som ni försöker, för att spara en månad genom att remissen inte blir fördröjd.

Du behöver inte oroa dig för att de ska hitta något konstigt vid undersökningen som behöver åtgärdas innan IVF. Det de kollar efter är om det är stopp i äggledarna, och om det är det brukar man sällan kunna göra något åt det och då är det IVF som gäller. Vid IVF placeras ju embryot direkt i livmodern så då spelar det ingen roll att det är stopp på vägen dit. Om det visar sig att allt ser bra ut vid undersökningen, alltså att det inte finns något stopp, skickas det troligen remiss till IVF ändå om man inte hittat några andra fel tidigare under utredningen. På vissa ställen vill de att man ska försöka ytterligare en tid om inga fel hittas, men så tror jag inte det blir för er eftersom ni inte blivit informerade om det.

• BaPumba

Wonders: Så ledsamt att höra att detta försöket inte heller fungerade. Det är verkligen orättvist att det inte fungerar för er trots att allt ser bra ut med fint embryo och så. Hoppas det var extra otur den gången bara, det är ju inte alltid det lyckas trots att allt ser bra ut. Men att nästa gång är den optimala gången då det äntligen händer! Stora kramar och tankar till er

Hallonbacken: Verkligen tråkigt att höra om ert besök på RMC, som du säger var det ju inte så det skulle bli. Mycket att smälta och sörja och tänka igenom för er nu, jag känner verkligen med er. Stora kramar

• BaPumba

Jz: Skönt att foten läker på bra och att det inte är så lång tid kvar med gipset nu. Skönt att kunna hoppa runt på kryckor nu också så du blir mindre begränsad. Jobbigt med snö och is bara, men broddar gör det definitivt säkrare iallafall. Hur var det på MC-mässan? Blev det något nytt MC-ställ i mindre storlek? Hoppas din läkare håller med dig om att du snart kan börja jobba så smått, då kommer både pengarna och kötiden rulla in.

Jag mår bra, tackar som frågar. Jag började skolan förra måndan och jag stortrivs som heltidsstudent! Även om jag behöver plugga en del så är det verkligen en helt annan grej mot att vara på jobbet närmare 9 timmar varje dag. Det känns som en sådan frihet att ha kortare dagar och kunna lägga upp min tid som jag vill, jag har mycket mer energi och lust till saker nu.

• BaPumba

Jz: Så tråkigt att de har flyttat! Extra tungt nu när ni redan har så mycket tungt i tillvaron. Jag tror det blir tufft och tomt en tid, men att ni sedan får en ny sorts kontakt och att barnen kan komma och sova över hos er och ha något speciellt att längta efter.

När får du veta om du kan börja jobba i mars? Om det är okej så är det bara en månad kvar isåfall, pepp pepp! Gött med nytt skinnställ. Kan tänka mig att det gamla var mer tältliknande om du kunde byta ner dig två storlekar och dessutom till dammodell. :-O Har ni en MC som är skön att sitta bak på? Jag har åkt MC en gång bara, men det var en sporthoj så den var inte optimal att åka med på, blev så stel i knäna! Fast det var himla kul att prova.

Såg föresten en tråd på FL idag om ÄD i Finland och tänkte på dig. Den hette nåt i stil med "Vi som gjort/ska göra ÄD i Finland". Har du kollat in den? Kanske finns massa tips på hur man snabbast får tillbaka pengarna och så? Och framförallt finns det nog fler personer som är i ungefär samma sits som er. Önskar verkligen att tiden kunde ticka på lite extra snabbt just för er!

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus