Jz: Så tråkigt att höra om adoptionshindren även om det var väntat. Håller med om att det är väldigt hårda krav men som du säger är konkurrensen hård om de barn som finns för adoption, så det finns väl helt enkelt möjlighet att ställa så hårda krav.. Jag tror ÄD är ert starka kort, fast fruktansvärt segt att väntetiden är så lång! Jag hoppas på plötsligt kortare kötid eller en plötslig stor pengasumma till er så ni når ert mål snabbare! Hur är det med foten föresten, på tal om nåt annat? Läker den som den ska? Hur länge ska du ha gipset? Skönt ändå att det är mitt i vintern du är gipsad för sommarn är ju skönt att slippa gips och rörelsebegränsning. Kram
Wittra: Anledningen till att man vill göra spolningen ganska snart efter mensen är för att inte riskera att man är gravid vid spolningen och på något sätt riskerar att spola bort det. Det sa de till mig. Men jag antar att det inte finns några hinder annars för att göra det senare i cykeln, eftersom det man gör är att man undersöker med en kontrastvätska om det finns stopp eller inte. Och det borde man ju kunna göra i princip när som helst under cykeln. Så du borde alltså kunna ringa och be om en tid senare i cykeln så du får det gjort, och skulle det dyka upp en tid innan ägglossningen kan du ta den istället och avboka din tid. Eftersom ni ändå försökt såpass länge och väntar på IVF-remiss kan det ju vara värt att "offra" en månad som ni försöker, för att spara en månad genom att remissen inte blir fördröjd.
Du behöver inte oroa dig för att de ska hitta något konstigt vid undersökningen som behöver åtgärdas innan IVF. Det de kollar efter är om det är stopp i äggledarna, och om det är det brukar man sällan kunna göra något åt det och då är det IVF som gäller. Vid IVF placeras ju embryot direkt i livmodern så då spelar det ingen roll att det är stopp på vägen dit. Om det visar sig att allt ser bra ut vid undersökningen, alltså att det inte finns något stopp, skickas det troligen remiss till IVF ändå om man inte hittat några andra fel tidigare under utredningen. På vissa ställen vill de att man ska försöka ytterligare en tid om inga fel hittas, men så tror jag inte det blir för er eftersom ni inte blivit informerade om det.