Inlägg från: Stargazers |Visa alla inlägg
  • Stargazers

Vi som försökt ett tag utan plus

ÄNTLIGEN! Igår fick vi ett brev från IVF-kliniken i Umeå om att vi är välkomna dit för ett första besök sista veckan i augusti. Fem månaders väntan är nu snart till ända! Även om det såklart hade känts mycket bättre att lyckas på naturlig väg så är jag ändå tacksam till att vi snart ska få hjälp. Är så less på att månad efter månad ha försökt på egen hand och sedan har mensen ändå dykt upp som vanligt. Äntligen är bollen i rullning!

Wonders: håller med, det får nästan kosta vad det vill, för om det i slutändan betyder en bebis så är det ju absolut värt det.

Vad står FSH för? Kommer inte ihåg om det kollades på mig, det blev ju en hel del tester där i våras och har glömt bort en hel del av det. 

Väntar på att få komma på ett första besök på IVF-kliniken i Umeå då mannen har för få spermier
  • Stargazers

Wittra: vår utredning visade att mannen har för få spermier (två spermaprov togs) och man har inte hittat varför (dvs det beror inte på några hormonella störningar) så det finns inte något att göra åt saken. Eftersom mina provsvar var bra så gjordes det heller aldrig någon spolning på mig. Vad som händer om "felet" ligger hos kvinnan verkar ju variera en hel del eftersom det finns fler saker som kan vara orsaken hos en kvinna jämfört med en man. I och med spermaprovsvaren så fick vi frågan om vi ville ställa oss i kö för IVF (eller egentligen ICSI) och det är där vi är nu.

• Stargazers

Idag var en arbetskompis som är mammaledig på besök och efter hon hade åkt fick jag följande kommentar (av en manlig kollega dessutom) 
    "Jaha och då är det snart din tur då"
    ÅH jag blir så himla less på sådana där kommentarer! Hade det inte suttit en massa till folk runt fikabordet hade jag fasen sagt som det är, men jag vill inte att alla på arbetsplatsen ska veta. Så jag såg bara frågande på honom och fortsatte att prata om annat. Gubben som sa det har dessutom själv gjort IVF så man tycker att han om någon inte borde fälla sådana där kommentarer! Det är heller inte första gången han fäller någon kommentar om det här med att jag borde skaffa barn. Jag blir bara så himla less på att vissa tycker sig ha rätten att lägga sig i andras liv. Trodde han seriöst att jag skulle svara: "Ja precis, vi håller just på". IDIOT. 

Har äntligen fått en tid i slutet av aug för ett första besök på IVF-kliniken i Umeå (pga att mannen har för få spermier)
  • Stargazers

Wittra: Jag förstår att Facebook kan vara en jobbig påminnelse om det man själv saknar, och därför har jag plockat bort en massa "vänner" på facebook och har bara kvar de som man faktiskt umgås med. Jag behöver inte veta att Sofia som jag inte ens hejar på på stan väntar tvillingar. 

Lillnosen: Lycka till! Tänk va häftigt ifall du snart skulle vara gravid!

Jayt: Kör du korta eller långa protokollet? Härligt att snart vara igång med sprutorna :)

Har äntligen fått en tid i slutet av aug för ett första besök på IVF-kliniken i Umeå (pga att mannen har för få spermier)
  • Stargazers

En dikt som säger det mesta:

Du är självlysande min vän
    det syns på långt håll
    Du rusar fram emot mig
    och innan du öppnat din mun
    så vet jag…
    ”Jag är med barn igen, igen, igen!!!”
    ”Vi som bara skulle skaffa två, tre, fyra!!!”

Du är så vacker min vän
    det finaste ordet är skrivet på dig
    Du virvlar glad runt mig
    och talar efterlängtade ord
    och jag ler…
    ”Jag kan inte sätta mig på hans stol utan att bli med barn, med barn, med barn!!!”
    ”Vi som planerade ett sommarbarn för de är friskare, friskare, friskare!!”

Missförstå mig rätt min vän
    jag vill inte ta din glädje från dig
    Det är bara det att…
    Jag har planerat barn sedan min första dockvagn
    Jag har suttit näck på hans stol om-uti-fall-att
    Jag skulle bara vilja ”skaffa” ett, ett enda
    Jag skulle också vilja vara med barn, med barn, med barn…

Men det händer inte…
    så jag ler och funderar ännu en gång
    på hur jag ska överleva
    vår vänskap,
    din lycka,
    min sorg.

Ett nytt liv har skapats igen
    och jag begråter mig själv
    min missunnsamhet,
    min avundsjuka,
    min längtan…..

INFERTILITET
    ordet med mångfalld av bottnar
    den första heter längtan
    den andra sorg
    den tredje ensamhet
    varje botten ligger på samma plan
    och trängs
    och tar plats
    och tillverkar sår
    ett tillstånd som bör undantryckas för att
    inte ta glädjen från andra
    inte verka misslyckad
    inte förtära
    för vem vill inte vara en ”riktig” kvinna?

Skriven av  Maria Liljenberg

• Stargazers
    Lillnosen skrev 2013-08-16 07:54:23 följande:
    Calabalic - Man testar inte på morgonen för då får man oftast inte utslag på ÄL-testerna. Jag testar vid lunch och sedan på kvällen igen.
    Jag brukar testa ÄL på morgonen och har alltid fått utslag då, men det kanske är olika från person till person?
  • Stargazers

Lillnosen: Ok det kan nog vara lite olika beroende på vilken typ av test man har. De jag körde med visade positivt hela dagen (dvs både på morgonen och på kvällen) de dagar jag hade LH-stegring. 

• Stargazers

Lillnosen: Att vänta ytterligare en månad när man redan väntat så länge är inte kul... Även om den månaden kanske bara utgör 1% av all väntan så är den ju ändå så himla onödig när man redan väntat alldeles för länge!

• Stargazers
    Var på VUL igår (sprutdag 6) för att kolla hur allt ser ut och läkaren mätte de största äggblåsorna, kring 18 st totalt., de låg på mellan 10 och 14 mm. Känner mig rätt så svullen nu, längtar tills arbetsdagen är över och jag får hoppa in i mjukisbyxorna! Jag ska fortsätta med samma dos (Gonal-F 150 enheter) t.o.m. lördag, sedan på söndag ska jag trappa ned till 112,5. Jag hoppas att jag inte kommer bli massor mer svullen, det känns nog mycket nu! 
    IVF nr 1 (korta protokollet)
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus