Wittra skrev 2013-08-05 19:32:16 följande:
Ja? Jag kan inte påstå att jag är någon jätterenlevnadsmänniska...,men jag försöker tänka på att äta mer nyttigt, försöker motionera, tar vitaminer och folsyra. Men inget händer....känns så lagom kul då att möta en bekant till oss som är kraftigt överviktig och rökt hela tiden , till och med nu när hon är gravid.
Liksom, hur i hela friden kan den kroppen lyckas men inte inte min?
![Gråter Gråter](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-cry.gif)
Blir förbannad när jag ser någon misshandla sitt ofödda barn genom att röka, som för övrigt är svinäckligt även annars....
Att börja utredning känns, väldigt dramatiskt sett, som att kasta sig ut för ett stup. Jag har ingen aning om vi landar på fötterna eller slår halvt ihjäl oss på vägen.
Jag känner mig igen på allt du skriver, om tomhet, bitterhet. Upplever också utanförskap....medan många bubblar på om deras graviditeter, barnvagnsinköp, etc så känner man sig helt utanför. Okvinnlig som inte lyckats med det där....som verkar så enkelt. Folk verkar bara sluta med p-medel och vips, en graviditet.
Har ju facebook och tycker det ploppar upp mer och mer graviditetsstatusar och bilder.
Jag är en person om i normala fall har lätt att glädjas med andra....det är ju inte så att jag önskar att andra inte lyckas bara för vi inte gjort det .......det blir bara så att varje graviditet runt mig blir en påminnelse om att vi inte lyckats.
Vi genomgick vår utredning tidigt i våras och jag gruvade mig också innan. Men så här efteråt känns det väldigt bra att ha fått svart på vitt vad som är "fel" (vilket visade sig vara att mannen har för få spermier). Nu vet vi fienden. Innan vi visste varför vi aldrig blev gravida så funderade jag massor på varför det aldrig blev våran tur när alla andra (tex en kraftig överviktig kompis som blivit gravid 2 ggr utan att ens försöka - och därmed också gjort abort!) verkade ha så lätt för det.
Att gå och fundera på alla möjliga förklaringar till varför mensen envist fortsätter dyker upp varje månad tar en hel del energi. Nu vet vi att chanserna för att lyckas på egen hand är små, och hur jävla orättvist det än är, så känns det ändå bättre att veta det än att leva i ovisshet. Nu kan vi agera och ta till de hjälpmedel som finns, som i vårat fall är ICSI.
Hur jobbigt och deprimerande det än är att vi inte kan få barn på naturlig väg, utan att vi måste förlita oss på en massa läkare, så är det ju ändå bättre än att försöka år ut och år in och inte veta varför det aldrig blir något.
Men visst är allt så jävla orättvist. Att måsta ta steget och söka hjälp är verkligen inte roligt, speciellt inte när det enda man ser runtomkring sig är stora gravidmagar. Varför får dom blir gravida och inte jag? Men samtidigt får man vara tacksam att man bor i ett land där det finns en lösning till de flesta "felen". Sen är hjälpen ingen garanti för att det verkligen blir ett barn i slutändan, men livet och med allt vad det innebär erbjuder tyvärr inga garantier.