Inlägg från: Stargazers |Visa alla inlägg
  • Stargazers

Vi som försökt ett tag utan plus

Jayt: Tråkigt att höra, men hjälp måste ju finnas att få på kliniken ifall ni känner för det? För oss har det gått lite i perioder det där, ibland har vi också bråkat oftare pga den sits man sitter i, men blir det lite mer långvarigt så kan det nog vara bra att prata med någon utomstående. 

Wonders: Vad händer för er nu? Blir det något mer försök? 

Någon som varit med om samma sak: förra månaden gjorde vi vårt första IVF-försök som slutade i tidigt missfall. Den här månaden har mensen varit sen men i lördags (3 dagar sedan) började jag äntligen blöda (jag säger äntligen eftersom det innebär ett steg närmare till ett FET ifall vårt ägg i frysen klarar upptiningen). Det kommer dock väldigt lite blod, mensen har verkligen inte kommit igång på riktigt. Nu till frågan: är det någon fler som varit med om att första mensen efter IVF har varit väldigt sparsam?
  • Stargazers
    JZ79 skrev 2013-11-05 19:19:55 följande:
    Stargazers, min mens har varit konstig efter båda våra ivf:er..vi gjorde aldrig ET men alla hormoner före ÄP har strulat till det för mig. Mensen kom ungefär som den skulle efter äggplocket, men nu är den 1 vecka sen och det va samma i våras. Hormonerna stör systemet så om mensen är sparsam är nog inget konstigt.. Hoppas ni får göra FET snart. Kämpa på!!

Jag sitter å lyssnar på ett radioprogram om ofrivillig barnlöshet. Inte lyssnat på hela än, men rekommenderar det verkligen. Ni hittar programmet här: play.radio1.se/catchup/8936
    Tack för svar! Antagligen beter den sig konstigt pga alla hormoner förra månaden. Så länge ägglossningen kommer igång den här månaden så får mensen bete sig som den vill! 

Jag lyssnade också på det där radioprogrammet och kan också rekommendera det! Vissa konstiga telefonsamtal fick de ta emot, men annars var det intressant att höra om andra som är/varit i samma sits.  
  • Stargazers
    wonders skrev 2013-11-06 10:09:24 följande:
    Stargazer jag har börjat med p-piller så jag är på nedreglering just nu. Sen kommer ytterligare en spruta för nedregl och sen stimulans troligen ÄP i början på dec..
    Är det vanligt att man kör med p-piller som nedreglering? Ursäkta att jag inte är speciellt insatt. Härligt om ni hinner med ett nytt försök innan jul Glad
  • Stargazers

Åh jag skickade för fort!
    Wonders: Va bra att de vill kolla upp det där med ev blodproppar ordentligt! Det känns väl bra att du kan fortsätta med medicinen (fragmin)? För att vara på den säkra sidan. 

• Stargazers

Blä vilken dålig dag jag har...trots att det är fredag... Oron över att det här aldrig kommer lösa sig är tillbaka, jag har tack och lov kunnat sopa undan den tanken under mattan sedan vi blev inskrivna på IVF-kliniken, men nu ploppade den upp igen. Igår hade jag och mannen en riktigt usel kväll, vi båda var ledsna över det här och känslan hänger sig kvar. Jag är orolig för att det aldrig kommer bli något barn, medan han mest är orolig för att jag aldrig kommer bli lycklig igen ifall det inte blir några barn (även om han såklart också är orolig för att det aldrig blir något barn). Nu har vi bara gjort en IVF och den sket sig, hur många kommer det att krävas? Kommer vår resa att sluta lyckligt? Hatar att det inte finns några garantier i detta. Vi kan slänga ut flera hundra tusen och miljoner tårar och ändå inte ha något barn i slutändan. Usch, en tanke så hemsk att jag knappt orkar med den.

Ursäkta för mina negativa tankar. Hoppas ni har en bättre dag! 

• Stargazers

Tack Maramina för dina kloka ord! Dock är vi långt ifrån redo att börja tänka på när vi ska "ge upp". Ditt knep kan ändock vara bra att ha i bakhuvudet och kanske att vi om ett år eller så sätter oss ned och tar ett snack om hur länge till vi ska försöka.

Jag hade bara en dålig dag och behövde skriva av mig lite, och jag antar att jag inte är ensam om att ha haft de där tankarna/känslorna. Vi har ett jättebra stöd från nära och kära så att vända sig till någon psykolog känns inte aktuellt i dagsläget. Jag fick min dipp under arbetstid så ville inte ringa någon av dessa just då. Men som sagt: tack för dina råd och längre fram kan de komma till användning! (Dock hoppas jag att det löst sig innan dess!)

• Stargazers

JZ: vi går i Umeå och precis som du säger så finns det psykologer där, men i dagsläget känns det inte aktuellt för oss. Men sånt kan ju fort ändras och då är det ju jättebra att det alternativet finns! Härligt att du hade en lyckad spa-resa trots mensen :)

Jayt: nä visst är det frustrerande att man inte kan styra över den största saken i livet! Men det är bara försöka att hålla modet uppe. Jag tror jag blev nere för att jag nyss träffat/hört talas om två par (ytligt bekanta) som gjort flera IVF:er men till slut avrådde läkaren dem från att fortsätta, dvs deras resa slutade inte med något barn. Jag blir så illa berörd av sådana historier och samtidigt rädd för att det ska sluta på samma sätt för oss. Jag kommer nog heller aldrig att bli helt lycklig igen ifall jag aldrig får bära ett barn. Sen är det ju bra att adoption finns, men vi är inte där än i tankarna, först vill vi ge IVF en ärlig chans.

Spännande att du snart blir ruvare igen, jag håller tummar och tår för dig!

Jenso: Ja det är snart dags för försök nr 2 och det är nog därför en hel känslor kommit upp till ytan igen! Jag håller med dig - just nu skulle det nog bara kännas stressande att sätta upp en deadline, vi är långt ifrån att ge upp ännu, även om det kanske lät som det i mitt tidigare inlägg.

Tack för tipset om den där sidan - ska kolla upp den när jag sitter vid datorn (surfar via mobilen nu och sidan blev i nåt konstigt format via mobilen)!

Ha en fortsätt bra helg alla ni underbara tjejer i den här tråden!

• Stargazers
    By Starlight skrev 2013-11-11 12:45:36 följande:
    Kram på er. Här är det mens fortfarande och vi har bestämt att vi ska skaffa en kattunge. Känns SKITbra! Nåt annat att tänka på. En liten ullig bebis :) Känner mej helt pirrig. Detta behöver jag. Letar som en tok efter ullbollen nu. Ingen som vet någon som säljer/ger bort i sthlmsområdet? :)
    Det tycker jag låter som en superbra idé! En liten pälsboll som upptar ens tankar och som kräver att man är med dem här och nu. Sedan är de ju så himla gulliga!
    Madelaiine skrev 2013-11-11 13:21:26 följande:
    Vi var på middag hos mina föräldrar igår och pratade om att föda barn och massa annat och eftersom att min kusin fick en son igår kväll så kom vi in på vem som skulle vara med när barn föds om pappa inte har möjlighet eller skulle svimma eller vad som helst, inte finns med i bilden helt enkelt. Jag sa då att jag absolut skulle kunna ha med min pappa när jag födde barn då vi alltid har stått varandra otroligt nära, har alltid varit pappas flicka och det är en självklarhet för mig att min sambo ska hålla mig i handen i baksättet medan min pappa kör in oss till BB. Men min mamma tyckte det var jätte konstigt att jag skulle kunna tänka mig att ha med pappa i rummet när jag föder. Vad tycker och tänker ni om det? :) Jag menar alla är vi ju olika men kul att höra vad andra har för åsikter och tankar kring det.  
    Så långt har jag då inte ens tänkt. Vågar inte tänka så långt fram eftersom det är så osäkert om man ens hamnar där en vacker dag... Sen skulle jag spontant känna att det vore konstigt att ha pappa där inne eftersom vi inte är supertajta, men om ni har en nära relation och det känns okej för båda - varför inte?

• Stargazers
    BaPumba skrev 2013-11-12 16:00:16 följande:
    När vi väl fått tid för att starta IVF-behandlingen kände jag mig väldigt förväntansfull och glad. Och det var jag de första dagarna oxå. Men efter ett par dagar smög sig en ganska ny känsla fram, nämligen bitterhet. Innan har jag kännt mig ledsen och frustrerad, men faktiskt aldrig bitter. Men när jag väl satt där, mitt i verkligheten och med ytterligare en spruta i handen kände jag "Va fan! Varför ska VI behöva gå igenom detta?! Jag vill inte det här, jag vill att det ska funka normalt! Varför ska JAG behöva hålla på med sån här skit?!" Det blev väldigt motstridigt inom mig när jag hade längtat efter att komma så långt, och plötsligt skulle tampas med den nya känslan. Först försökte jag trycka bort känslan och istället vara tacksam för att vi äntligen skulle få en ärlig chans. Men sen insåg jag att båda känslorna faktiskt är okej och absolut inte konstiga. Jag är verkligen tacksam för den hjälp som finns, men det var då själva fan att vi skulle behöva den..!
    Kan inte annat än hålla med om din beskrivning, speciellt sista meningen! Skrattande
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus